• Saturo­s
    Äldre 1 Jan 10:51
    8362 visningar
    8 svar
    8
    8362

    Från vilka länder adopteras flest till Sverige?

    Finns det någon statistik om vilka länder som är mest populära att adoptera från till Sverige?

  • Svar på tråden Från vilka länder adopteras flest till Sverige?
  • Adopti­vmamma­n
    Äldre 1 Jan 11:25
    #1

    Ja, du kan kika här http://www.mia.eu/ under statistik

  • Adopti­vmamma­n
    Äldre 1 Jan 11:26
    #2

    Idag är det köer för att få adoptera så för de flesta adoptivföräldrar handlar det inte om vilket land man vill adoptera från utan vilket man passar in på (alla läner har olika krav) och man kommer fram i kön till. Många, många av de barn som adopteras idag är barn med så kallade särskilda behov (oftast fysiska handikapp), det är främst de barnen som behöver föräldrar idag.

  • Zeitge­ist
    Äldre 1 Jan 11:29
    #3

    Jag vet inte om det finns någon samlad statistik, men vet att exempelvis Adoptionscentrum för statistik över de adoptioner som de hjälper till att förmedla (statistik finns för 1975-2010 såvitt jag kan se). Förra året hjälpte Adoptionscentrum till att förmedla flest adoptioner från Kina (97), Sydkorea (74) och Colombia (54).

  • Adopti­vmamma­n
    Äldre 1 Jan 11:33
    #4

    Den samlade statistiken finns på MIAs hemsida.

  • Saturo­s
    Äldre 1 Jan 13:50
    #5

    Ok, tack för infon.

    Det är intressant att det mest är från asiatiska länder som adoptioner sker från, vad beror det på egentligen?

  • Adopti­vmamma­n
    Äldre 1 Jan 14:19
    #6

    Man kan slarvigt säga att där finns flest föräldralösa barn men det är inte sant. Men av de länder som uppfyller Sveriges hårda krav på hur adoptioner ska skötas är det där det finns flest tillgängliga barn för adoption. Det finns många gatubarn i sydamerika och säkert oändligt många föräldralösa barn i afrika men dem kan man inte adoptera eftersom det inte finns ett uppbyggt system för hur en adoption ska dokumenteras och hanteras.
    I flera asiatiska länder funkar adoptioner och där finns då relativt många barn som behöver föräldrar. Från tex Indien, Kina och Taiwan kommer det många barn med särskilda behov numera, och antalet friska små spädbarn minskar. Sydkorea har flera gånger gått ut med att de inte kommer adoptera bort barn nationellt mer och adoptionerna från Vietnam är stoppade sen en tid, liksom adoptionerna från Nepal. Allt förändras ständigt i adoptionsvärlden.

    Hoppas mitt röriga svar var till någon hjälp.

  • Saturo­s
    Äldre 1 Jan 14:32
    #7

    Svaret var bra och intressant, tack för hjälpen.

  • Äldre 1 Jan 20:41
    #8

    Något intressant jag läste är att det vanligaste landet Norge adopterar från är Norge

Svar på tråden Från vilka länder adopteras flest till Sverige?