• Anonym (nästa­n samma)
    Äldre 4 Jan 09:55
    24692 visningar
    176 svar
    176
    24692

    supersent att hämta kl 17.20?

    Jag har tidigare undrat hur alla andra familjer klarar ekonomin med deltidsarbetande föräldrar - för det verkar som nästan alla familjer ser ut så. Som ensamstående får man inte ha dåligt samvete för att man hämtar t o m kl 18 - om nu dagis har öppet så länge. Det gäller ju att klara ekonomin och då får man jobba heltid. Det finns familjer med 2 arbetande föräldrar där det inte hämtas förrän vid 18 tiden. Jag vet inte om du är ensamstående men i vilket fall som helst tycker jag inte att du behöver ha dåligt samvete för att alla andra lyckas hämta tidigare. Kanske går sista barnet innan ditt bara 10 minuter tidigare. Min dotter är snart 9 år och går på fritids - ibland låter jag henne gå hem själv efter mellis men inte om det är snöigt och halt på vägarna och då är jag om inte sist så bland de sista som kommer. Jag har fått justera mina arbetstider för att hinna till 17.30 när fritids stänger - tack och lov att arbetsgivaren gick med på det. Om jag skulle arbetat till kl 17 hade jag inte varit hemma förrän kl var över 18 i byn jag bor och vid fritids 18.10 ca - då har fritids stängt sedan 40 minuter. Sluta ha dåligt samvete - sålänge barnet trivs på dagis går det säkert bra. Och för den delen så brukar personalen inte sluta förrän en kvart efter stängningsdags - för att hinna plocka undan och avsluta dagen. Skäms inte. Du är inte ensam. 

  • Anonym (nästa­n samma)
    Äldre 4 Jan 10:11
    #14

    Man kan inte ha dåligt samvete för att vissa familjer har så pass bra ekonomi så att de kan ha en deltidsarbetande förälder. Har dagis öppet så har de öppet - det är ju inte så att du hämtar efter stängningstid. Jag har förklarat för min dotters fritids att jag egentligen inte skulle kunna hämta förrän vid 18 och då frågat hur de tänkt lösa det. Till svar fick jag att om det visade sig att jag var sen flera gånger så kunde jag få dispens att ha dottern på fritids längre. Av fritidsfröknarna har jag fått höra att det är helt ok om jag inte kommer förrän precis innan 17.45 för de är ju kvar ändå - har arbetstid tills dess - och då kunde dottern hjälpa till att fixa i ordning. Vi föräldrar har så dåligt samvete för en massa ändå vad gäller tid och ork - hur hade samvetet mått om ekonomin inte gick ihop. FÖRÄLDRAR, SLUTA HA DÅLIGT SAMVETE! Skulle jag ha dåligt samvete för att min dotter är på fritids kl 6.30 till 17.20 (skola emellan) hade det varit en sak till att tynga ner mig. Vad blir jag för mamma då? Och många gånger när jag ber dottern att gå hem själv efter mellis får jag höra "Nej, jag vill inte, vi ska...." och så kommer det något roligt de hade planerat. Så länge barnen inte tar skada så...

  • Anonym (nästa­n samma)
    Äldre 4 Jan 10:15
    #17
    Jessi1982 skrev 2011-01-04 10:13:36 följande:
    Tycker inte att det låter jättesent. Allt beror ju på hur barnet påverkas av det . Måste man jobba så måste man . Det är inget du ska skämmas för eller ha dåligt samvete över. Kan ju dessutom vara roligt för barnet att vara kvar sist och få full uppmärksamhet av personalen den sista halvtimmen . Vårt dagis stänger 18.30. Men de sista barnen går hem runt kl 18. Herregud det finns föräldrar som är hemma hela dagarna och ändå har sina barn fulla dagar på dagis . DE borde ha dåligt samvete, inte du som jobbar och försörjer dina barn .
    Precis! Bra skrivet!
  • Anonym (nästa­n samma)
    Äldre 4 Jan 10:44
    #24
    Anonym (fundersam) skrev 2011-01-04 10:37:50 följande:
    min man jobbar 7-17,30 i en annan stad, så han är inte hemma förrän 18.

    Ingen flex. Vi funderar på om jag kan gå ner lite i tjänst. Min man kan inte göra det, för i hans bransch så blir man av med jobbet då.
    Men snälla TS ;) Vi säger ju att du inte behöver ha dåligt samvete (de flesta iaf). Så hämta du när du kan - för ditt barn har det säkert bra där det är. Jag är också tacksam att det på dotterns fritids mest är män! Ja! Det är jag. För hon har ingen närvarande pappa så hon får lekt av sig med de otroliga och roliga karlarna på fritids - de som alltid tar emot kl 17.20 med ett leende och skojar till det lite. Klart att de inte har tråkigt på dagis iaf. Som en föregående talare säger så brukar det vara mysigt den där sista halvtimmen med lite mer lugn och ro. OM det nu är så att fröken stirrar runt och stressar så är det hon som får säga till sin chef att det inte kan vara så.
  • Anonym (nästa­n samma)
    Äldre 4 Jan 10:47
    #26
    Pallas skrev 2011-01-04 10:46:09 följande:
    Jag kör en fördomsfull gissning och undrar om det automatiskt är kvinnor som går ned i tid? Männen har ju så viktiga jobb och kan absolut inte förkorta sin arbetstid. Ni är medvetna om att detta påverkar er pension? Pensionssparar mannen åt er som kompensation?
  • Anonym (nästa­n samma)
    Äldre 4 Jan 11:25
    #33
    Madick skrev 2011-01-04 11:22:12 följande:
    Vad menar du med prestige? Varför skulle det vara prestige att antingen ha möjlighet att justera sina tider eller gå ner i arbetstid för att få mer tid med sina barn? Vilken sjuk tanke.

    Tidigare jobbade jag 5 min från fritids/dagis, nu har jag fått byta jobb och pendlar 1 tim/dag vilket självklart förlänger dagarna för barnen. Inte alls roligt, det märks stor skillnad på hur mycket tid vi får tillsammans och kvaliteten på den tiden som blir "över". Nu letar vi nytt boende för att korta restiden, varför skulle det vara prestige som gör att jag hellre träffar mina barn än sitter och pendlar?
    Att bo i närheten av sitt arbete och att ha dagis/skola/fritids inpå knuten är inte alla förunnat. Jo, det känns som om de föräldrar som fixar och donar för att kunna hämta tidigare tittar jäkligt taskigt på en vid de få tillfällen man råkas ses. Varför? Bara för att man inte råkas ses kl 14 varje dag eller?
  • Anonym (nästa­n samma)
    Äldre 4 Jan 11:29
    #34
    Anonym (fundersam) skrev 2011-01-04 11:15:25 följande:
    som hög chef inom byggbranchen så blir man av med jobbet.  Det säger min man iaf. och han har precis blivit sparkad eller de vill säga upp honom för att han har varit borta 2,5 dag med sin sjuka son (inte mitt barn) De bara hänvisar till att man inte klarar av sitt jobb, då vill de ha in en annan. Arbetsbrist skriver man i pappren.

    Nej jag kanske ska släppa det dåliga samvetet.  Men det är svårt...
    oftast gör vi så iaf att vi lagar flera rätter på söndagen så att vi i veckan kan fixa mat fort och sedan leka och mysa med dottern.
    Hon går och lägger sig ca 20.30 så det är ändå en stund tillsammans.

    hon är 2,5 år by the way
    Nu tror jag inte att de har någon som helst möjlighet att säga upp honon pga att han varit hemma med barn - för att säga upp någon på grund av arbetsbrist innebär de att de inte kan anställa någon ny på ganska så länge på samma tjänst med de arbetsuppgifter din sambo hade. Han borde gå till facket med en gång. Världen ser heller inte ut längre som den gjorde för 100 år sedan - med hemmafruar som var på plats när barnen kom från skolan, och dagis fanns väl inte ens. Jag är ensamstående och har varit det den största delen av dotterns liv - som ett och ett halvtåring var hon tvungen att vara på dagis från 8.15 till 17.50 - för jag hade ingen möjlighet att vara arbetslös och ingen möjlighet att gå ner i arbetstid ekonomiskt. Tack vara det dåliga underhållsbidraget kanske... en helt annan diskussion..
  • Anonym (nästa­n samma)
    Äldre 4 Jan 11:43
    #37
    Anonym (hej) skrev 2011-01-04 11:39:57 följande:
    Tyvärr ser inte världen ut som för 30 årsedan heller med livsidsanställningar på Televerket etc. Tyvärr vet jag folk som blivit av med arbetet för mindre än vad Ts beskriver. Verkar alltid gå att hitta ett kryphål för arbetsgivaren. Dock skulle jag se tilla tt illa kvickt byta jobb om jag befann mig på en sådan dålig arbetsplats där man inte ens kan vara hemma med sjukt barn under ett par dagar.
    Håller med dig till fullo att det inte ser likadant ut. Men det finns fortfarande regler företagen måste hålla sig till vid uppsägningar. Dvs, om företaget är ett anslutet företag. Själv arbetar jag på ett som inte är det och jag är livrädd varje gång chefen ringer mig (hemma!) - för han har redan sagt upp en på dagen... Men om det är ett större företag borde de hålla sig till reglerna. Det gäller att man är fackligt ansluten själv (Skäms..jag är bara med i a-kassan).
  • Anonym (nästa­n samma)
    Äldre 4 Jan 13:49
    #44
    N1an skrev 2011-01-04 13:12:34 följande:
    Allt handlar om prioriteringar när man har barn. Jag har valt att jobba tidigt på morgonen och går hem lite tidigare. Hade det inte fungerat hade jag prioriteat bland utgifter och gått ner i tid. Vad som fungear för er kan ni avgöra, ingen annan. Jag hade inte klarat att ha sonen så länge på dagis. Nu går han åtta till fyra. Vilket jag tycker är extremt för en treåring. Men det är jag. Ingen annan kan avgöra vad som är ok för mig och min familj.  Men till våren får vi tillökning och så kommer han gå korta dagar eller itne alls.
    8-16?? Jobbar du på dagiset eller?
  • Anonym (nästa­n samma)
    Äldre 4 Jan 13:55
    #47
    Madick skrev 2011-01-04 12:06:26 följande:
    Såklart det inte är, men de som KAN justera sina liv gör väl det knappast för att det är prestige i det hela? Det är andra saker som prioriteras bort.

    Jag tror "titta taskigt" känslan är DITT dåliga samvete. Släpp det! Du och din familj gör det som funkar bäst för er, eller hur. Har du dåligt samvete och taggarna utåt är det inte lätt att få vänner. Du blir bemött som du förväntar dig helt enkelt.
    Du jag kan lova dig - JAG har inte dåligt samvete. Jag vet hur bra min dotter har det på fritids, nu är hon ju inte 3 men när hon var liten gick hon lika länge på dagis. Hon har aldrig varit svår att lämna, inte ens som helt ny på dagis utan det var "vink, vink" med glatt leende. Min tjej är framåt och glad och surar oftare när jag kommer tio minuter tidigare än vanligt. Hon har möjligheten att gå hem när hon vill efter skolan är slut (sålänge det är ljust ute). Men där jag bor - finns det måååånga hästgårdar och många höginkomsttagare medans vi kanske bara är TVÅ ensamstående med skolbarn! Så vi är ganska lätta att peka ut. Och jag lovar dig - de tittar. Men som jag skrev, dottern har helt underbara både manliga och kvinnliga fritidsfröknar som verkar älska sitt jobb och tar väldigt bra hand om barnen - så bra att det suckas när man ska hem... Du bor antagligen inte där jag bor eller?
  • Anonym (nästa­n samma)
    Äldre 4 Jan 13:56
    #48
    Eena skrev 2011-01-04 13:54:40 följande:
    Eller så gör de som vi att de jobbar lite "omlott" så att säga. Dvs den ena börjar lite senare och den andra slutar lite tidigare.
    Just min poäng.. alla är inte två..
  • Anonym (nästa­n samma)
    Äldre 4 Jan 14:21
    #51
    Eena skrev 2011-01-04 14:10:57 följande:
    Jag är fullt medveten om det men ville bara ge en förklaring till varför en del kan ha barnen 8-16 utan att arbeta på dagiset...

    Men som jag sagt i tidigare inlägg är jag övertygad om att alla gör så gott de kan för sina barn. Skulle aldrig titta snett på någon för att de hämtar sent. Tycker däremot synd om dem eftersom det verkar så mycket jobbigare att hämta senare när både man själv och barnet är trött och/eller hungrig.
    Förstår mer och mer hur bra det är där jag bor. Det är mer än en gång jag kommit för att hämta och tösen har stått med en macka i munnen... fritidsfröken också faktiskt :). Detta är då ca 2 timmar efter mellis där det har ätits t ex potatisplättar. Normalt är om jag hämtat liiite tidigare att jag kommer och avbryter fruktstunden och tösen tar frukten i munnen medans hon klär på sig. Hungrig har hon aldrig behövt vara på fritids iaf. På min dotters förra fritids visste man knappt att det var någon kvar när man kom. Det var så tyst. Gick man in fick man se fröken och 2-3 barn sitta och mysa i soffan med frukt i händerna, kanske lästes det en saga. Antagligen har jag haft en väldans tur som haft så bra både dagis och fritids som sett till barnens bästa - kanske inte är så på alla ställen? Vi kanske ska börja diskutera det i någon annan tråd - hur det går till på olika dagis/fritids. Det hade varit ganska intressant att se om det är stor skillnad kommun till kommun.
  • Anonym (nästa­n samma)
    Äldre 4 Jan 20:16
    #87
    Pallas skrev 2011-01-04 19:48:50 följande:
    Hur många vuxna sover middag på jobbet?
    Precis! Och barn som är äldre och går på fritids har oftast så mycket energi när man kommer hem + att de lägger sig lite senare. Visst kan man ju önska att alla föräldrar kunde jobba 80 % eller mindre, kanske något för regeringen att ta tag i, för barn behöver sina föräldrar, men det är inte ekonomiskt hållbart. Nu har vi sån tur i Sverige att de flesta dagis och fritids har bra personal som utövar bra pedagogik. Om man märker att det inte föregår någon pedagogik i större utsträckning får man ta upp det med de ansvariga. Jag har själv på föräldramöte tagit upp att jag önskade att de skulle sätta upp lappar på fönster, stol, bord, bokhylla osv med just ordet för saken - för att få de små barnen vana vid bokstäver och locka till önskan att läsa. Det gjorde de veckan efter. De sa såklart att de hade haft men att barnen rivit ner..men upp kom de igen. Det finns barn som inte alls går på varken dagis eller fritids eller knappt i skolan - hur kommer dessa barn att klara sig i samhället, lär de sig att samarbeta med andra? Det som passar ett barn kanske inte passar ett annat. Mitt barn har gått långa dagar på dagis de flesta år av sitt dagisliv och går långa dagar på fritids nu - pga att jag är ensamstående och inte har ekonomi till att arbeta deltid. Visst hade jag tyckt att det var suveränt skönt att arbeta deltid - för vem vill egentligen vara hemifrån 10 timmar om dagen. MEN har man inte möjligheten till det så har man inte. Och ni som kan arbeta deltid anser jag vara lite bortskämda. Prova att vara ensamstående med barn på 100 % utan avlastning av pappan till barnet. Lägg då in att man bara får 1 273 kr i underhåll trots att pappan inte har umgänge. Med priser som stiger för varje andetag man tar blir inte utrymmet att gå ner i tid större direkt. Jag har i a f vid anställningsintervjun lyckats deala till mig att sluta en timme tidigare på fredagar - jag har gjort vad jag kan.
  • Anonym (nästa­n samma)
    Äldre 4 Jan 20:31
    #91
    Maria222 skrev 2011-01-04 20:21:40 följande:

    Finns det ingen möjlighet att gå ner i arbetstid för någon av er?


    Kort svar.. NEJ
  • Anonym (nästa­n samma)
    Äldre 5 Jan 10:40
    Anonym skrev 2011-01-05 08:21:06 följande:
    Många skriver att det är "lyx" för barnet att vara själv på avd på eftermiddagen innan stägning! Det kan egentligen inte jag hålla med om! Här där jag jobbar i vår kommun så har man ingen tid att "stänga" förskolan efter att det sista barnen gått hem!! (Förskolan stänger 17.30 & de sista barnen brukar gå hem någon minut efter det. MAN har alltså bara lön tom kl 17.30!!!!)

     Utan allt man ska göra innan stägning: städa i hop alla leksaker, ställa upp stolar, låsa förråd, tömma sophinkar, kompost o bära ut till soprummet, damma mattorna o hänga ut dem så att städet kan städa,kolla så alla dörrar o fönster är låsta osv måste de senaste barnen vara med på VARJE DAG!! och oftast är det samma barn kvar vid stängning varje dag....

    Så man sitter lixom inte o läser en bok o har det mysigt i soffan el trär pärlor under den sista tiden på förskolan!!

    Däremot så är det lungt o skönt på morgonen vid 6,15-7.00 och de första barnen på morgonen får ofta den där "mysiga" tiden tillsammans med personalen... då öppnar man bara dörren o går in och "är med barnen"!!

    Så det argumentet att de sista barnen har det "så bra" & "så mysigt"ensamma tillsammans med personalen gäller ju om man tycker om att kasta skräp, tömma kompost, ställa upp stolar osv INTE annars
    Min dotter har gått på mer än ett dagis och på inget av dem har de städat under den tid de har öppet förskolan. Alla har haft en extra kvart för personalen efter stängningsdags som de har haft tid att plocka undan det sista på. Alla dagis och fritids har haft stor städkvarten innan alla barn går hem så de är många om att hjälpa och då bara haft det sista den sista kvarten. Men betalt har de haft iaf. De har inte på något ställe när jag hämtat hållt på att städa utan suttit stilla och läst och ätit frukt eller så sitter de och ritar och de som då gör det får plocka undan efter sig själv och man får vänta med att gå hem en liten stund. Min dotter har alltid varit långa dagar på dagis och fritids men älskar att vara där och är riktigt uttråkad när det är lov och hon är ledig. Så som det rullar på på ett dagis eller fritids kan man inte själv fixa hemma - jag har då inte ork till det iaf. På fritids åker de skridskor, läser, tittar på film, ritar, bygger, pärlar, gör halsband, pyssel i annan form, ritar och målar, jagar efter varandra, har danskurs, sätter upp små shower. Barn mår bättre när de har att göra och om mamma städar en hel eftermiddag blir det lätt tråkigt - speciellt på lov då många har åkt bort över lovet och det finns ingen att leka med. Så jo, det är nog ganska så mysigt på dagis/fritids. Varför tar du inte upp med din kommun att de faktiskt får betala för en kvart extra.
  • Anonym (nästa­n samma)
    Äldre 5 Jan 22:25
    Anonym (ganska glad) skrev 2011-01-05 18:54:48 följande:
    6.30-18 låter helt absurt! Fattar att du kanske har svårt att få ihop det men om du pluggar kan du omöjligen behöva ha honom så extremt långa dagar. Och vadå ta igen på lov och helger - han är ju 10 timmar om dagen på sitt dagis och en halvtimme med dig. 
    Det betyder 50 timmar dagis på en vecka, 2,5 timmar med dig, + helgen då han kanske är vaken 12 timmar per dag -  alltså 26,5 timmar med dig och 50 på dagis under en vecka. Låter sjukt om du frågar mig. 
    Okej om du jobbade långt bort men om du pluggar måste du ju kunna förlägga lite av pluggandet hemma?
    Visst är det långa dagar men hur mycket tid skulle hon ha med barnet om hon sitter hemma och studerar. Eller hur mycket hade hon fått in i huvudet med en 3-åring springandes runt benen. Jag vet bara sedan jag läste en kvällskurs och försökte sitta och läsa i läroböckerna när min dotter var tre år. Det trillades, skreks, ropades konstant (mycket mer än när man inte sitter över böckerna kändes det som). Sen är det väl faktiskt bättre att hon nu när sonen är liten och han mår bra på dagis - koncentrerar sig på att få en bra utbildning så att hon kan få ett bra jobb. Att vara ensamstående är fruktansvärt tufft  och man har absolut ingen möjlighet att arbeta deltid. Jag har skrivit det förr och det är att jag tycker att kanske ensamstående föräldrar borde haft större möjligheter till att få gå ner lite i tid under småbarnstiden - allt för barnets bästa - och få någon sorts ersättning för att ha möjlighet till detta. Har man bara en inkomst är det i stort sett omöjligt att arbeta annat än 100 %. Som ensamstående mamma är man inte heller så populär på arbetsmarknaden så att det kanske inte är det lättaste att få ett arbete - och då får man ta de som ligger lite längre bort som innebär att man får pendla.
  • Anonym (nästa­n samma)
    Äldre 5 Jan 22:47
    Anonym (ganska glad) skrev 2011-01-05 22:29:32 följande:
    Hon skriver att barnet lägger sig halvsju-sju - rimligen har hon då åtminstone tre timmar som hon kan använda till ostört pluggande före sin egen läggning. Betyder att hon kunde hämta hem honom tre timmar tidigare. Jag är också ensamstående med tre barn och vet hur svårt det är att få ihop allt, men jag skulle aldrig drömma om att ha mitt barn på dagis så extremt sent om jag inte var TVUNGEN, och det tycker inte jag man är om man sitter hemma och pluggar. 
    Hon har inte skrivit ngt om var hon pluggar. Antagligen gör hon inte det hemma för då hade inte jag iaf masat mig upp så okristligt tidigt på morgonen. Inte heller hade jag hämtat så sent på dagis heller. Vi kanske får svar imorgon.
  • Anonym (nästa­n samma)
    Äldre 5 Jan 22:51
    Niicol3e skrev 2011-01-05 15:33:03 följande:
    jag är ensamstånde och min son på snart tre år går på dagis mellan 06.30 och 17.00 två dagar i veckan resten 06.30- 18.00 nu under höst terminen, men vad jag ser så är schemat i skolan ändrat så vi slutar tidigare varje dag :)  men det blir 18.00 en dag i veckan minst. och jag har inte dåligt samvete för jag gör detta för sonen skull och för att jag ska få utbildning för att senare kunna försörja oss helt ensama med jobb.

    hans mormor och morfar hämta hans ytterst sällan för dom har jobb att sköta och kan inte ta ledig så ofta heller. men sonen han total älskar dagis så det är inga problem alls att ha han så länge även ifall kl är 18.00 så vill han inte gå hem :P
    Hon hade visst skrivt - hon studerar inte hemma. Då kan hon inte göra så mycket. Men hon skriver också att schemat i skolan har ändrats så att hon slutar tidigare varje dag.
  • Anonym (nästa­n samma)
    Äldre 7 Jan 00:52
    Anonym (ensamstående) skrev 2011-01-05 23:04:38 följande:
    Jag skulle dö om jag var tvungen att jobba heltid när jag har ett litet barn hemma. Jag gör allt för att slippa det.

    En obegriplig sak som mina ensamstående systrar gör: BOR I EN TREA.

    Okej om man har flera barn men sluta bo i en trea om ni bara har ett barn. Bo mindre!
    OJ DÅ! Varför får vi inte bo i treor?? Varför ska barn till ensamstående inte få ha ett eget rum - eller varför måste jag sova på soffan???? Se till att höja underhållsbidraget istället! 1273 kr som inte höjt mer än 100 kr på 16 år! Förstår inte er som tycker att man automatiskt måste bo i en tvåa bara för att man är ensamstående.
Svar på tråden supersent att hämta kl 17.20?