• Anonym (Vad är detta?)

    Vad är detta? Vattkoppor? Svinkoppor? Vägglöss? *BILDER*

    För ca två dagar sedan började dessa utslag poppa upp. Först troddes det vara vattkoppor, men nu är det något tveksamt. Det är stora blaffiga utslag med en röd upphöjd prick i mitten, påminner om en blåsa, men ändå inte. Utslagen påminner mer om svinkoppor till viss del, men har inte det gula som kommer i mitten och är heller inte regelrätta sår, i alla fall inte än. Barnet har varit på en resa runt jul, kan det vara någon form av löss?

    Utslagen finns lite överallt, ben, rumpa, pannan, händer, armar. Det poppar upp fler och fler. De verkar klia lite i alla fall. 

    Det var svårt att få riktigt bra bilder, utslagen är rödare i verkligenhter med en mörkare röd mitt.



     



    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-06 10:56
    För att förtydliga så är mittpunkten röd och upphöjd. Den känns tydligt, är några mm i omkrets. Det syns väldigt dåligt på bilderna.

    Grannbarnet har också en röd upphöjd prick som skulle kunna vara något snarlikt, vi väntar på att se hur det utvecklas. Men då är det ju smittsamt och om det är vägglöss så har grannbarnet även hunnit bli bitet här.
  • Svar på tråden Vad är detta? Vattkoppor? Svinkoppor? Vägglöss? *BILDER*
  • Länisen
    Anonym (Vad är detta?) skrev 2011-01-06 11:13:42 följande:
    Det är tanken under morgondagen. Men då det är helg idag så har vi ingen lust med några väntetider. Är det smittsamt så har vi inte heller lust att husera runt där i flera timmar och leka med alla leksaker osv. Barnet mår bra i dagsläget, så vi väljer att avvakta.
    Just det... tänkte inte på att det är röd dag =) Ingen koll på veckodagarna alls när jag är mammaledigTungan ute
  • svealo

    Bättre att ringa vårdcentralen än fråga folk här.. Prickar och utslag kan vara lurigt

  • Anonym (usch då)

    Ja tror det är ringorm ja.. det kan smitta från människa till människa men är inte vanligast, fick nån av dina barn detta först?

    Ja va me om ett fall där vi fick ett nytt barn till förskoleklassen som kom från ett land i afrika, han hade som torra fläckar på armarna vilket spred sej till de andra barnen, oftast fick de bara en eller två fläckar men ringorm är så olika, en del får extrema fläckar överallt som ser hemska ut och en del får bara några röda fläckar.

    De fick smörja med en salva mot fotsvamt, va hette den då?? bamicil nåt liknande kanske, den va bättre än pevaryl iaf kommer jag ihåg.

  • Anonym (Vad är detta?)
    Stormorsan skrev 2011-01-06 11:22:24 följande:

    vard.vgregion.se/sv/Teman1/Barn-och-Foraldrar... 


    Nässelutslag.


    Nej, det är inte nässelutslag. Den stora rodnaden runt om påminner om nässelutslag, men det är inte det. Jag vet mycket väl hur nässelutslag ser ut. Jag har själv fått enorma nässelutslag av bland annat kyla och de kliade helvetiskt. Bilderna är tyvärr inte så tydliga, svårt att få till det på bild. Men rena nässelutslag är det inte, den kan jag sätta min arm på.

    Det poppar upp flera hela tiden. Det är som en liten minibula i mitten, som ett myggbett kan man säga, påminne till formen om en blåsa, men ser inte ut som en regelrätt blåsa. Och så kommer den stora rodnaden runt om, som på vissa av dem är lite vitaktig och så en skarp röd kant runt. De är olika i formen. Vissa är rundare, andra avlånga, de som nyligen poppat upp ser lite olika ut. Men de blir snabbt så här stora och röda. Barnet på bilden är den som fått det först. Ev har ju grannbarnet också, en sådan än så länge, men den börjar bli större och är snarlik. Vi får se om fler poppar upp där.

    Vi har ringt jourcentralen, de ville kolla. Det kommer förmodligen gå ganska fort då de det kommer behandla det som smittsamt. Får inte sitta i väntrummet utan säger till i receptionen och får ett eget rum direkt.
  • Anonym (usch då)
    Anonym (Vad är detta?) skrev 2011-01-06 11:47:31 följande:
    Nej, det är inte nässelutslag. Den stora rodnaden runt om påminner om nässelutslag, men det är inte det. Jag vet mycket väl hur nässelutslag ser ut. Jag har själv fått enorma nässelutslag av bland annat kyla och de kliade helvetiskt. Bilderna är tyvärr inte så tydliga, svårt att få till det på bild. Men rena nässelutslag är det inte, den kan jag sätta min arm på.

    Det poppar upp flera hela tiden. Det är som en liten minibula i mitten, som ett myggbett kan man säga, påminne till formen om en blåsa, men ser inte ut som en regelrätt blåsa. Och så kommer den stora rodnaden runt om, som på vissa av dem är lite vitaktig och så en skarp röd kant runt. De är olika i formen. Vissa är rundare, andra avlånga, de som nyligen poppat upp ser lite olika ut. Men de blir snabbt så här stora och röda. Barnet på bilden är den som fått det först. Ev har ju grannbarnet också, en sådan än så länge, men den börjar bli större och är snarlik. Vi får se om fler poppar upp där.

    Vi har ringt jourcentralen, de ville kolla. Det kommer förmodligen gå ganska fort då de det kommer behandla det som smittsamt. Får inte sitta i väntrummet utan säger till i receptionen och får ett eget rum direkt.
    Precis, låter exakt som ringorm!
  • Anonym (Vad är detta?)
    Anonym (usch då) skrev 2011-01-06 12:03:22 följande:
    Precis, låter exakt som ringorm!
    Risken finns ju. Nåväl, en läkare ska ju titta på det, så vi får se vad utlåtandet blir. När jag googlade på ringorm var dock utslagen VÄLDIGT runda, det är inte riktigt dessa. Men poppar de upp så är fort?
  • Insatt
    Anonym (Vad är detta?) skrev 2011-01-06 12:05:30 följande:
    Risken finns ju. Nåväl, en läkare ska ju titta på det, så vi får se vad utlåtandet blir. När jag googlade på ringorm var dock utslagen VÄLDIGT runda, det är inte riktigt dessa. Men poppar de upp så är fort?
    När jag hade ringorm hade jag inte erfarenheten av att nya poppade upp under dagen.
  • Insatt
    Anonym (usch då) skrev 2011-01-06 11:21:59 följande:
    Ja tror det är ringorm ja.. det kan smitta från människa till människa men är inte vanligast, fick nån av dina barn detta först?

    Ja va me om ett fall där vi fick ett nytt barn till förskoleklassen som kom från ett land i afrika, han hade som torra fläckar på armarna vilket spred sej till de andra barnen, oftast fick de bara en eller två fläckar men ringorm är så olika, en del får extrema fläckar överallt som ser hemska ut och en del får bara några röda fläckar.

    De fick smörja med en salva mot fotsvamt, va hette den då?? bamicil nåt liknande kanske, den va bättre än pevaryl iaf kommer jag ihåg.
    Lamisil mot fotsvamp är bäst, och då inte singeldosen såklart... OM det nu är ringorm.
  • Anonym (Vad är detta?)
    Insatt skrev 2011-01-06 12:08:16 följande:
    När jag hade ringorm hade jag inte erfarenheten av att nya poppade upp under dagen.
    Nej, det var det jag misstänkte. Är det vattkoppor så reagerar hon ju väldigt på dem. Grannbarnets enda röda ser snarlikt ut, men inte lika stort, men  mitten ser precis likadan ut. Ska bli "spännande" att se vad läkaren säger. Jag har i alla fall aldrig sett snarlika utslag.
Svar på tråden Vad är detta? Vattkoppor? Svinkoppor? Vägglöss? *BILDER*