• MassiiMotoo

    Får man köra bil om man dricker..

    ...en alkoholfri öl eller några st på 0,5% ochman är i sin prövotid i sitt körkort?

    Jag har fått för mig att man ska visa 0,0 i promille när man går på sin prövotid, man får alltså inte dricka ens en lättöl, om man skulle bli stoppad. frågan är  om man dricker några stycken alkoholfri öl och det skulle visa något minimalt vad som händer??

    Ja ja ja jag vet jag är sjukt nojig hahaha=)


  • Svar på tråden Får man köra bil om man dricker..
  • Majuni

    Prövotid innebär att om du blir av med körkortet så får du inte tillbaka det. Du blir av med det på samma villkor som de som har haft sitt körkort länge.Du blir alltså inte av med det "bara" för att du har prövotid och gör nåt fel.
    Alkohol och bilkörning hör INTE ihop!

  • strojes

    om man dricker någon alkohofri öl lär det knappast ge något utslag.

  • MassiiMotoo
    Majuni skrev 2011-01-08 20:44:18 följande:

    Prövotid innebär att om du blir av med körkortet så får du inte tillbaka det. Du blir av med det på samma villkor som de som har haft sitt körkort länge.Du blir alltså inte av med det "bara" för att du har prövotid och gör nåt fel.
    Alkohol och bilkörning hör INTE ihop!


    Okej jag kan alltså dricka en ALKOHOLFRI öl utan problem, det är det jag syftar.. den ska vara ALKOHOLFRI, men dom är på 0,5% ändå
  • Surfare

    Det lär förbrännas innan det kommer ut i blodet så ja.

  • MassiiMotoo
    strojes skrev 2011-01-08 20:45:21 följande:
    om man dricker någon alkohofri öl lär det knappast ge något utslag.
    Ja det är det jag undrar... haha vill så klart inte bli av med kortet heller, men eftersom det är just en alkoholfri borde de vara lugnt liksom om man dricker 2 kanske..
  • strojes
    MassiiMotoo skrev 2011-01-08 20:45:22 följande:
    Okej jag kan alltså dricka en ALKOHOLFRI öl utan problem, det är det jag syftar.. den ska vara ALKOHOLFRI, men dom är på 0,5% ändå
    0,5% anses som alkoholfri.
  • Surfare
    hon mot strömmen skrev 2011-01-08 20:49:28 följande:
    även om det bara är 0,5% så kan det ge utslag på alkoholmätaren. det är olika från person till person.
    Fast då kan man ju lika gärna få utslag av fil eller mogen frukt eller läsk, juice etc.
  • hon mot strömmen
    Surfare skrev 2011-01-08 20:50:42 följande:
    Fast då kan man ju lika gärna få utslag av fil eller mogen frukt eller läsk, juice etc.
    likaså av listerine.
Svar på tråden Får man köra bil om man dricker..