Forum Etik - Samhälle
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Etiskt dilemma i vården, problem

    Sön 9 jan 2011 03:50 Läst 13032 gånger Totalt 17 svar
    Some Day
    Visa endast
    Sön 9 jan 2011 03:50

    Zahia är muslimsk kvinna som under hela sitt liv har varit en god och troende muslim.
    På sina äldre dar bor hon nu på ett äldreboende. Hon är inte dement, men hon är efter en hjärnblödning förlamad på kroppens högra sida. Hon sitter i rullstol och har svårt att sköta sin hygien själv.

    Nu är det sommartid vilket innebär en hel del ny personal i form av vikarier.

    Johan är en av de lyckliga som har fått sommarjobb. Den här natten ska han jobba tillsammans med Maria.
    När han kommer till arbetsplatsen får han veta av kvällspersonalen att Maria har anmält sig sjuk. Bemanningen ordnar en annan vikarie istället. Johan stämmer av med kvällspersonalen och får veta att Zahia har mått dåligt. Hon har kräkts och har haft diarré och hon är orolig. Sjuksköterskan har tittat till henne tidigare under kvällen och skulle återkomma morgonen därpå.

    Precis när kvällspersonalen har gått dyker vikarien upp. Vikarien heter Peder. Johan vet att det här kan innebära problem. Zahia vill pga sin religion inte bli omhändertagen av män. Om det kan undvikas vill hon helst inte ha dem i sitt rum eftersom att hon inte på egen hand kan ta på sig sin slöja innan de kommer in till henne.

    Johan berättar för Peder hur det ligger till och de kommer tillsammans överens om att de ska ringa bemanningen. Efter ett samtal kan de konstatera att det inte finns någon annan vikarie och ingen av de ordinarie vill avbryta sin semester.

    Larmet ringer och när Johan svarar talar Zahia om att hon behöver gå på toaletten.

    Hur ska de göra? De måste sköta sitt arbete samtidigt som de respekterar Zahias religion.

    Några saker att tänka på

    * Zahia har rätt till sin integritet
    *Zahia har rätt att säga ifrån när det gäller män i vården. Lagen ger henne stöd i detta
    * Johan och Peder får absolut inte tvinga Zahia till något hon motsätter sig
     
    Vilka följder kan det få om Johan och Peder inte hjälper Zahia till toaletten?
    Vilka blir följderna om de hjälper henne trots hennes önskan?

    Vilket är det bästa alternativet ur vårdetiskt och humanistiskt perspektiv?

    De är ensam nattpersonal på 4 avdelningar så det finns ingen möjlighet att kalla in personal från en annan avdelning. 

    Hos Prisjakt jämför du pris på barnprodukter!
  • 7 små apor
    Visa endast
    Sön 9 jan 2011 03:56 #1

    Är det här en skoluppgift?

  • Some Day
    Visa endast
    Sön 9 jan 2011 03:57 #2

    Nej, det är underlag för vidare utredning om etiska dilemman inom vården. 

  • Sön 9 jan 2011 03:57 #3

    Vården kan väl tvångskalla folk från semester? Det borde ju ha varit första åtgärden - att se till att minst en kvinna fanns i bemanningen helt enkelt.

    Följden om hon inte kommer på toa är ju att hon gör ner sig och måste saneras - vilket kräver kvinnlig personal.

    De får helt välja den vägen och försöka få tag på en kvinna på något sätt -- i värsta fall så får de väl kontakta primärvården och föra henne tid för sanering.

    Att utsätta henne för ett övergrepp för den goda sakens skull borde inte vara ett alternativ.

    I den här skitvården som erbjuds de gamla är det dock just det de skulle göra -- utsätta henne för ett övergrepp genom att mot hennes vilja låta männen utföra intimhygien. 

  • Some Day
    Visa endast
    Sön 9 jan 2011 04:03 #4

    Ett eventuellt tvångskall är absolut sista utvägen,och då riskerar det att bli för sent i vilket fall. Det innebär en kränkning för Zahia i och med att en olycka kanske hade kunnat undvikas.

    Det är den här typen av uppgifter en del stackare får stå i. Just därför är det så himla viktigt att reda ut begreppen etik, moral och vilket förhållande de bör ha till varandra inom vården samt hur vi kombinerar religion med det svenska vårdsystemet och våra lagar. 

    Inte helt lätt alla gånger

     

  • Sön 9 jan 2011 05:30 #5

    Gör det någon skillnad att det är hennes religion jämfört med om hon bara hade haft en stark motvilja mot att bli omhändertagen av män? Varför ska religion tas större hänsyn till än andra livsval?

  • Sön 9 jan 2011 05:51 #6

    oftast finns det någon sorts nattpatrull i området. Förhoppningsvis (och troligtvis) är någon av dem kvinna och kan komma till hjälp.

    Antar att man iannat fall måste tala om för vårdtagaren hur det ligger till att det får bli hjälp av manlig vårdare eller ingen hjälp alls. Det finns ju aldrig garantier på att det finns kvinnlig personal. Lika lite som tvärtom i de fallen det önskas.

  • Sön 9 jan 2011 05:59 #7

    Vi hade ju gjort så mitt jobb om den situationen hade dykt upp:

    Vi är 4 avdelningar, vi är ensamma på varje avdelning. 
    1 och 2:an sammarbetar medans 3 och 4 sammarbetar.
    Då hade man ju såklart ring uppåt i huset och bytt avdelning med en annan under den tid som hon behöver hjälp. Om inte det hade funkat hade helt enkelt sköterskan eller nattpatrullen fått komma in.

  • Sön 9 jan 2011 11:14 #8

    Det finns inget i islam som förbjuder omvårdnad av andra könet.

    Däremot måste man visa respekt och inte exponera personens kropp mer än absulut nödvändigt.

     jag tycker du ska söka råd hos muslimska skriftlärda i stället.

     

  • ragata­n
    Visa endast
    Sön 9 jan 2011 12:08 #9

    Liknande situationer dyker hela tiden upp inom vården. Inte bara olika religioner utan även människor med personliga ställningstagande kan uttala specifika önskemål/villkor. Målsättning är att så långt det är möjligt att tillmötesgå personernas önskemål/villkor. Men i händelse av fara för personers liv och hälsa, måste eventuella önskemål/villkor komma i andra hand.

    I ex ovan har personalen gjort vad som står i deras makt. För att beordra in personal från semester/ledighet krävs arbetsledares behörighet och det är deras beslut om det är nödvändigt. I ex ovan har rimliga måt och steg vidtagits. Man skulle kunna ha kontaktat Zahias familj, informerat om problemet och då hade en familjmedlem kunna komma och stanna hos Zahia under just den natten. (Inte ovanligt just när det gäller troende muslimer, eftersom de ofta har en nära familjekontakt). Men den kontakten skulle i så fall ha tagit innan nattpasset börjat.

    Alltså måste Johan och Peder förklara för Zahia hur det ligger till. Och hoppas att hon går med på att få deras hjälp.

  • Sön 9 jan 2011 12:16 #10

    Fast detta gäller inte bara muslimer - det är ingen religions fråga.

    Det finns många som inte vill ha män innanför kläderna av andra skäl.

    Hade detta handlat om ett fängelse så hade reglerna varit solklara -- män går inte innanför kläderna på en kvinna. Och en kvinna hade ordnats fram även om man fick tillkalla kvinnlig akutpersonal eller någon helt annan form av personal -- en städerska eller vad tusan som helst.

    Men när det gäller människor i vården så gäller plötsligt inte dessa regler längre -- då skall de trots stark motvilja ändå tvingas underkasta sig det som för dem kanske är det allra värsta.

    Inom kriminalvården FÅR inte en man se en kvinna naken - oavsett om hon går med på det eller inte.

    Inom vården skall man ta hänsyn.

    Alltså borde man inom vården kunna efterkomma önskemål när man vet att det är en patient som starkt är emot att en man går under kläderna -- man får helt enkelt se till att det på den avdelningen alltid finns kvinnlig personal tillgänglig.

    Vore det manlig personal som efterfrågade så hade jag förstått att det kunde te sig "omöjligt" p g a bristen på män i yrket -- men kvinnlig, icke i helvete. Det går att skaka fram en lösning om man vill. 

  • Sön 9 jan 2011 12:25 #11
    Some Day skrev 2011-01-09 04:03:42 följande:
    Ett eventuellt tvångskall är absolut sista utvägen,och då riskerar det att bli för sent i vilket fall. Det innebär en kränkning för Zahia i och med att en olycka kanske hade kunnat undvikas.

    Det är den här typen av uppgifter en del stackare får stå i. Just därför är det så himla viktigt att reda ut begreppen etik, moral och vilket förhållande de bör ha till varandra inom vården samt hur vi kombinerar religion med det svenska vårdsystemet och våra lagar. 

    Inte helt lätt alla gånger

     
    Faktum är att en äldre anhörig till mig - etnisk svensk kristen, född i första åren på 1900-talet och numer avliden - hellre hade väntat i sin egen dynga än att låta en man komma under hennes kläder i en sådan situation.

    Inte ens läkarundersökningar genomfördes utan kläder. Det fanns inte för henne.

    Att tvinga en människa med så starka känslor inför detta till "tvångsbyte" av en man är likställt med våldtäkt - för henne hade övergreppet haft minst samma kraft. Och ett övergrepp hade det varit.
  • Mån 10 jan 2011 19:36 #12
    vivi85 skrev 2011-01-09 05:59:16 följande:
    Vi hade ju gjort så mitt jobb om den situationen hade dykt upp:

    Vi är 4 avdelningar, vi är ensamma på varje avdelning. 
    1 och 2:an sammarbetar medans 3 och 4 sammarbetar.
    Då hade man ju såklart ring uppåt i huset och bytt avdelning med en annan under den tid som hon behöver hjälp. Om inte det hade funkat hade helt enkelt sköterskan eller nattpatrullen fått komma in.
    Vi hade gjort samma.

    Vi har inga brukare som är invandrare men vad det gäller dusch osv finns det de som inte gärna duschar med en man, eller som duschar med en yngre tjej osv.

    Ska jag vara ärlig hade jag nog tex haft svårt att låta en kille i min egen ålder hjälpa mig i duschen eller på toa tex.
  • hemvär­net
    Visa endast
    Mån 10 jan 2011 19:54 #13

    Är det ingen som tänker på vårdarna.
    Som vårdare har du rätt att inte bli bedömd utifrån kön.

  • Some Day
    Visa endast
    Mån 10 jan 2011 19:59 #14
    hemvärnet skrev 2011-01-10 19:54:50 följande:
    Är det ingen som tänker på vårdarna.
    Som vårdare har du rätt att inte bli bedömd utifrån kön.
    Ja, det är också väldigt viktigt att tänka på. Både Johan och Peder blir diskriminerade om de inte tillåts utföra sitt arbete pga deras kön.
  • Some Day
    Visa endast
    Mån 10 jan 2011 20:28 #15

    Man kan dock gå runt diskrimineringen av könet i det här fallet genom att häva att Zahia inte har förtroende för de här vårdarna, eller att hon är rädd för dem.
    Då är det inte diskriminering. 

  • Mån 10 jan 2011 20:33 #16
    hemvärnet skrev 2011-01-10 19:54:50 följande:
    Är det ingen som tänker på vårdarna.
    Som vårdare har du rätt att inte bli bedömd utifrån kön.
    Att vårda är väl just att göra det bästa man kan för den man vårdar, i detta fallet är det ju det bästa för kvinnan att slippa manliga vårdare på toa.

    Jag har också råkat ut för att brukare valt bort mig i olika avsenden, varför skulle jag känns mig kränkt för det?

    De killar jag träffat i vården har haft stor förtåelse för att kvinnor oavsett religion/folkslag tycker att det kan vara genant och jobbigt att duscha/visa sig utan kläder med dem.

    Dessutom ingår just den biten i utbildningen att ha förståelse för just såna saker.
  • Ons 12 jan 2011 04:13 #17
    hemvärnet skrev 2011-01-10 19:54:50 följande:
    Är det ingen som tänker på vårdarna.
    Som vårdare har du rätt att inte bli bedömd utifrån kön.
    Nej, verkligen inte.