• Zaria
    Äldre 10 Jan 19:36
    58273 visningar
    17 svar
    +1
    17
    58273

    Etiskt dilemma i vården, problem

    vivi85 skrev 2011-01-09 05:59:16 följande:
    Vi hade ju gjort så mitt jobb om den situationen hade dykt upp:

    Vi är 4 avdelningar, vi är ensamma på varje avdelning. 
    1 och 2:an sammarbetar medans 3 och 4 sammarbetar.
    Då hade man ju såklart ring uppåt i huset och bytt avdelning med en annan under den tid som hon behöver hjälp. Om inte det hade funkat hade helt enkelt sköterskan eller nattpatrullen fått komma in.
    Vi hade gjort samma.

    Vi har inga brukare som är invandrare men vad det gäller dusch osv finns det de som inte gärna duschar med en man, eller som duschar med en yngre tjej osv.

    Ska jag vara ärlig hade jag nog tex haft svårt att låta en kille i min egen ålder hjälpa mig i duschen eller på toa tex.
  • Zaria
    Äldre 10 Jan 20:33
    #16
    hemvärnet skrev 2011-01-10 19:54:50 följande:
    Är det ingen som tänker på vårdarna.
    Som vårdare har du rätt att inte bli bedömd utifrån kön.
    Att vårda är väl just att göra det bästa man kan för den man vårdar, i detta fallet är det ju det bästa för kvinnan att slippa manliga vårdare på toa.

    Jag har också råkat ut för att brukare valt bort mig i olika avsenden, varför skulle jag känns mig kränkt för det?

    De killar jag träffat i vården har haft stor förtåelse för att kvinnor oavsett religion/folkslag tycker att det kan vara genant och jobbigt att duscha/visa sig utan kläder med dem.

    Dessutom ingår just den biten i utbildningen att ha förståelse för just såna saker.
Svar på tråden Etiskt dilemma i vården, problem