• Äldre 10 Jan 20:21
    7823 visningar
    123 svar
    123
    7823

    När lärde ni era flickor att det de har mellan benen är en snippa?

    Ja frågan lyder: När lärde ni era flickor att det de har mellan benen är en snippa?
    Nu menar jag alltså själva ordet.

    Är bara nyfiken då jag funderar på att börja säga det till min dotter som nu är 1 1/2 och som verkar vilja peka där mycket och vilja veta vad det är.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-10 20:24
    Ja,ni kan ju förståss svara i alla fall även fast ni använder annat ord än snippa.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När lärde ni era flickor att det de har mellan benen är en snippa?
  • Äldre 12 Jan 11:06

    Snippa säger jag och har håller på att lära min 2,5 åring det när hon nämner något om det. Hon säger spontant rumpan men jag vill att hon ska skilja på snippa och rumpa. Efter jag sagt det första gången sa hon att hennes pappa hade en snippa också och då sa jag att han och storebror har snopp så det är på G


    Vårt Pyre 5/7 - 08 och vår Böna 15/8 -09
  • MammaM­ajs
    Äldre 12 Jan 12:19
    Isabelsmamma skrev 2011-01-12 11:03:01 följande:
    Jag säger stjärt och rumpa till vår dotter, snippa låter konstigt och pulla låter ännu värre!
    Fast stjärt och rumpa betyder ju samma sak och är just ändan man sitter på. Även om du tycker att snippa låter konstigt gör du din dotter en tjänst om du ger henne ett ord för sitt könsorgan som är allmänt vedertaget (iaf börjar bli) och som är en odramatisk motsvarighet till snopp.
  • Äldre 12 Jan 12:33

    Så snart de började kunna förstå ord och intresserade sig för olika kroppsdelar. Alltså på samma vis som man förklarar vad armen kallas. Jag gillar personligen inte ordet "snippa", men för mina barns skull så har jag valt att använda det ändå. Flickor och kvinnor har saknat ett välfungerande och allmängilltigt namn på sina könsorgan. Det finns ingen motsvarighet till "snopp" för oss. Om de flesta kan enas om ett neutralt namn på det kvinnliga könsorganet så kanske de nyare generationerna, äntligen kommer att ha ett. Att jag valt just snippa, är för att det verkar vara det som de flesta satsar på att få igenom, dessutom låter det mest neutralt och har ingen annan betydelse. Jag tror och hoppas att snippa kommer vara lika vedertaget och kännas lika naturligt som snopp längre fram. För övrigt tycker jag det är dåligt att det kvinnliga könet behöver låna ord från andra kroppsdelar, t.ex. framstjärt. Ett kvinnligt kön är ingen rumpa och borde ha ett eget namn. Tänk om vi skulle kalla pojkarnas snoppar för "långstjärten"? Haha;)

  • Äldre 12 Jan 12:54

    Snippa känns ju som en ganska ny företeelse. Vad sa era föräldrar om er "snippa" när ni var små? Kan liksom inte komma ihåg nåt. Minns dock att trosor kallades för småbyxor (70-talet)...

  • La Lola
    Äldre 12 Jan 12:56
    bohusbebis skrev 2011-01-12 12:54:34 följande:

    Snippa känns ju som en ganska ny företeelse. Vad sa era föräldrar om er "snippa" när ni var små? Kan liksom inte komma ihåg nåt. Minns dock att trosor kallades för småbyxor (70-talet)...


    Vad räknas som nytt?
    Ordet har funnits i mer än 10 år....det är iofs rätt nytt kanske...

    I min familj sa man ingenting....möjligen stjärt.....
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Äldre 12 Jan 13:11

    Innan ett, samtidigt med mage, näsa o alla andra kroppsdelar.

  • Äldre 12 Jan 13:13
    bohusbebis skrev 2011-01-12 12:54:34 följande:

    Snippa känns ju som en ganska ny företeelse. Vad sa era föräldrar om er "snippa" när ni var små? Kan liksom inte komma ihåg nåt. Minns dock att trosor kallades för småbyxor (70-talet)...


    Vi sa kissen o kissan (snopp resp snippa)
  • Äldre 12 Jan 13:21

    vi sa kissestjärten. Det använder jag härhemma oxå.


    Bara döda fiskar flyter medströms
  • Äldre 12 Jan 14:27

    Det har de vetat från början, det har lixom funnits med där hela tidne, ingen särskild ålder jag lärde de det.

  • Äldre 12 Jan 15:11
    bohusbebis skrev 2011-01-12 12:54:34 följande:

    Snippa känns ju som en ganska ny företeelse. Vad sa era föräldrar om er "snippa" när ni var små? Kan liksom inte komma ihåg nåt. Minns dock att trosor kallades för småbyxor (70-talet)...


    Hemma sade vi "springan".

    I sig inget dåligt ord, men jag tycker det är jättebra att det nu finns ett ord som är mer vedertaget. Det är ju klart att det känns nytt och främmande för vissa med ett nytt ord, men man lär ju barnen att det heter "huvud" också. Trots att man också kan kalla det "skåpet" "hjärnkontoret" "skallen" osv.. Inget hindrar ju att man ibland använder smeknamn eller skämtsamma namn om kroppsdelar, men ingen lär ju sina barn att det enbart heter " ska vi sätta vantar på tassarna?", utan att OCKSÅ lära barnet att det faktiskt heter HÄNDER. 

    Sen kan man säga "hit med kardan" "tvätta tassarna" eller vad man vill.

    I tonåren fick jag lära mig att det hette "mutta" och att mutta skulle vara neutralt och bra, men tydligen är det inte det. Sen var det "fitta" som skulle återerövras som neutralt/positivt ord. Hoppas att snippa får vara ifred som ett neutralt ord på det kvinnliga könsorganet.  
Svar på tråden När lärde ni era flickor att det de har mellan benen är en snippa?