• Anonym (Kaffedraken)

    Lkg

    En fråga hur lång tid fick ni vänta innan de gjorde någon operation..

  • Svar på tråden Lkg
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej Maria!
    Det är nog lite beroende på vilken län/vilken slags operation/hur gammalt barnet är.
    Vår äldsta son kom hem i november 2007 (21 månader) och skulle sluta sin gom (läppen var sluten i Kina),  han opererades i februari -08. Vår yngsta son kom hem i augusti 09 (17 månader) och slöt sin gom i december -08 och läppen slöts i april -09. Vi bor i Stockholm.
    Har ni fått vänta länge på er operation?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Ganska exakt ett halvår på första operationen av mjuka gommen. Andra operationen gjordes ett år efter att vi kom hem. Jag hade inte velat göra första operationen tidigare än så eftersom vi fick lite tid att landa och knyta an innan operationen.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vår dotter opererades lite drygt 2 månader efter att vi kommit hem till Sverige. Vår dotter knöt an till mig från början och vi var mycket tjajta inför operationen. Hon är dessutom ett mycket klokt och förnuftigt barn så det fungerade jättebra både för oss och dottern. Hennes fosterfamilj hade också de förberett henne inför operationen innan vi fick henne. Hon pratar ibland om operationen då doktorn lagade henne i munnen och hennes minnen som tiden runt operationen är positiva.
    Jag vet att man numera rekommenderar att familjen ska ha varit tillsammans 6 månader. 

  • Anonym (Kaffedraken)
    chatnoir skrev 2011-01-13 16:35:34 följande:

    Ganska exakt ett halvår på första operationen av mjuka gommen. Andra operationen gjordes ett år efter att vi kom hem. Jag hade inte velat göra första operationen tidigare än så eftersom vi fick lite tid att landa och knyta an innan operationen.


    Jag har hört att äldre barn (dvs runt 2) inte är lika lätta att operera då gommen gärna spricker upp. Så gjorde den på min dotter och vi var nu inne för reoperation. Därför tycker jag ett år låter som lång tid emellan operationerna. Jag tror det viktigaste är att man knutit an till varandra inför den första operationen. Teamet på KS har fått använda andra suturer på adopterade barnen ex. Just för att gommen spricker upp igen i många fall. I sådan fall hade ni nog lite tur, eller så var er sons spalt väldigt smal. Min dotter har en spalt som mäter 15 mm. Nu håller vi tummarna för att den håller ihop!
  • Anonym (Kaffedraken)
    Thi 08 skrev 2011-01-15 00:03:02 följande:
    Jag har hört att äldre barn (dvs runt 2) inte är lika lätta att operera då gommen gärna spricker upp. Så gjorde den på min dotter och vi var nu inne för reoperation. Därför tycker jag ett år låter som lång tid emellan operationerna. Jag tror det viktigaste är att man knutit an till varandra inför den första operationen. Teamet på KS har fått använda andra suturer på adopterade barnen ex. Just för att gommen spricker upp igen i många fall. I sådan fall hade ni nog lite tur, eller så var er sons spalt väldigt smal. Min dotter har en spalt som mäter 15 mm. Nu håller vi tummarna för att den håller ihop!
    Jag kanske uttryckte mig otydligt. Vi fick alltså vänta ett halvår på första operationen (mjuka gommen) och ytterligare ett halvår på andra operationen (hårda gommen). Så vi gjorde två operationer under första året hemma. Sonens spalt är dubbelsidig och bred, så vi ska snart in igen för en lambåoperation, dvs en förlängning av gommen eftersom hans gom är för kort. Ja, i så fall har vi kanske haft tur. Sonens båda operationer har gått bra. Men man vet aldrig vad som händer vid nästa operation. Vi håller tummarna!
  • Anonym (Kaffedraken)
    chatnoir skrev 2011-01-15 09:02:04 följande:
    Jag kanske uttryckte mig otydligt. Vi fick alltså vänta ett halvår på första operationen (mjuka gommen) och ytterligare ett halvår på andra operationen (hårda gommen). Så vi gjorde två operationer under första året hemma. Sonens spalt är dubbelsidig och bred, så vi ska snart in igen för en lambåoperation, dvs en förlängning av gommen eftersom hans gom är för kort. Ja, i så fall har vi kanske haft tur. Sonens båda operationer har gått bra. Men man vet aldrig vad som händer vid nästa operation. Vi håller tummarna!
    Ok, då förstår jag vad du menade. Vi var med om tredje operationen nu. Första i dec 09, andra juni 10, och tredje nu jan 11.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Vi bor i Malmö, och fick en snabb kallelse till teamet där. Vår son med dubbelsidig total spalt, helt oopererad i Kina, fick sin läpp opererad redan efter två månader med oss. Vi fick varandra i september och operationen skedde i november 2010. Han hade då knutit an redan från början till mig, så vi bedömde att det skulle gå bra. Då han vid operationen var nästan två, kändes det viktigt att börja med operationerna. Nästa operation, av gommen, blir nu i början av mars. VI har även hunnit ha ett första möte med logoped.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Smulan1973 skrev 2011-01-16 00:32:57 följande:
    Vi har nu varit hemma ett år och fortfarande inte fått någon tid för att operera hårda gommen.
    Ta kontakt med chefen på sjukhuset? Jag tycker inte ett år är ok. Jag började se rött redan efter 5 månader, eftersom de lovat mig 2-3 månader.
Svar på tråden Lkg