• Tinzu

    Förhöjd TSH värden?

    Jag fick -09 svar att jag hade problem med ämnesomsättningen, så jag fick ta prov om och om igen tror jag det var 1 gång i månaden, -10 så hade jag normal ämnesomsättning så jag trodde det var heeeelcoooolt där och klart, jajamän. Men nejdå Förvånad under utredning så har vi bara fått reda på det, att det blivit bra igen, inget att jag ska ta och kolla upp det igen för att se ifall det ändrats.

    Förra året i December så blev jag gravid efter att ha väntat i 2 år och 9 månader, spontant då som man kallar det, men  fick missfall den 16:e, och min barnmorska tyckte att jag ska ta nya prover för att se ifall ämnesomsättningen är som den ska. Idag fick jag då samtal av henne att jag har förhöjd TSH värden, och ska käka levaxin, 25mg, "låg och fin dos" sa hon, och att jag ska ta nytt test om 7 veckor..

    Vad innebär förhöjd TSH värden? Är det struma eller hypotyreos? Och kan det ha orsakat missfallet?

  • Svar på tråden Förhöjd TSH värden?
  • pållan

    Vad tråkigt, kaajsaa, jag beklagar verkligen. Missfallsrisken är väl tyvärr det stora problemet med förhöjt TSH. Om du har TSH 19 ligger ju det alldeles för högt. Hoppas att du snabbt får ner värdet med levaxin! Jag är oförklarligt barnlös, förutom förhöjt TSH, och läkaren har sagt att TSH-värdet också kan påverka möjligheten att bli gravid. Det kan visst påverka celldelningen på nåt sätt. 

  • kaajsaa

    Ja jag hoppas verkligen att det är boven i dramat. Jag orkar liksom inte få fler missfall nu! Dessutom när mina värden är så här kanske det förklarar att jag mår som en golvmopp också?!

  • pållan

    Med så högt TSH skulle jag knappt orka gå ur sängen. Jag hade bara marginellt förhöjda värden (4,0), men känner ändå skillnad sedan levaxinet började verka. Jag är mycket gladare, inte alls lika trött och har slutat tappa hår! Förut var det jättetsvårt att gå upp på morgonen, jag var inte deppig men ofta liksom låg, hade låg energi. Du kommer säkert må bättre när dina värden går ner! Och det låter väldigt troligt att tsh-värden är orsaken till dina missfall. Hoppas att du snart får ordning på dem och får ert efterlängtade barn!

  • kaajsaa

    ja jag har ju varenda symtom i boken känns det som, och jag har aldrig kopplat samman med med sköldkörteln. Trots att jag ändå jobbar i sjukvården. Dock som akutsjukvårdare så det kanske inte är det vanligaste man behandlar då (prova aldrig)!

    Jag hoppas verkligen att det löser sig snart med mitt TSH för att må så här det slå ner så sjukt mycket på mig och min man. Vårt äktenskap får lida otroligt mycket. Jag vet att jag borde kunna hantera mig själv och mina känslor bättre. Men när det är så här kan jag inte det! Är det någon som har tips eller är det bara jag som är så?

  • kaajsaa

    Jag fick just reda på att mitt TSH hade sjunkit från 19 till 6,07 på en vecka med levaxin! Nu ska vi höja dosen till 50 mg/ dag! Åh det var en lättnad! Det ska ner under 2,0 då är vi nöjda! Men det är en otroligt bra sänkning alla fall!

  • pållan

    kaajsaa: det är ju toppen att du reagerar så snabbt och bra på levaxinet! Flera olika läkare, inkl en gynekolog som gjorde fertilitetsutredningar, missade mitt TSH-värde så det är inte konstigt att du inte själv har reagerat. Svårt att fatta att sådana symptom har med hormonvärden att göra. Hoppas att du snart mår bättre nu när värdet sjunker! 

  • kaajsaa

    Ja det är bra att kroppen reagerar fort, nu ska vi fortsätta så här lite mer levaxin så kommer det nog gå super bra nästa gång jag blir gravid! :D

  • Tinzu

    Jääklar vad fort det sjönk för dig Skrattande grattis till framgången!

    Jag får inte reda på vad mitt TSH ligger på förrän om ca. 2 veckor

  • kaajsaa

    Ja det känns väldigt bra! NU har det blivit höjt till 50mg/dag! Och sen ska jag lämna nytt blodprov nästa vecka! Det här ska nog lösa sig! Mitt köttstycke till kropp verkar börja vilja samarbeta med mig!

  • minezza

    Hmm blodprov så där fort efter att medicineringen satts in!? Enligt alla konstens regler borde man vänta 6-8 veckor minst innan man ser på vilken nivå TSH stannar, efter varje medicinändring.

    Jag har också hypo, alltså förhöjda värden. Startade med TSH 16 och T4v 9 och hittills har det tagit 1,5 år att hitta någon sorts balans. Om jag tagit blodprovet för tidigt (efter 5 veckor) så har det inte visat rätt resultat, utan TSH har stigit senare.

    För tillfället ligger jag lite på hyper, men mår bra. Har äntligen fått ens nidationsblödning, men troligen pga progesteron underproduktion så har det inte blivit nått ännu.

Svar på tråden Förhöjd TSH värden?