• Milagrosa

    Vaginal förlossning eller kejsarsnitt: vad skulle du välja?

    Jag är ganska nygravid men har redan börjat fundera på det här med förlossningen, alltså vaginalt eller kejsarsnitt. Jag har själv gjort halvakut kejsarsnitt för sju år sedan med mina tvillingar, och har alltså bara erfarenhet av det. Därför skulle jag gärna vilja höra med er erfarna kvinnor hur ni upplevt era förlossningar och vad ni skulle välja idag (om valmöjlighet fanns). Det finns ju för- och nackdelar med båda alternativen. Enligt min erfarenhet var det ganska svårt (svårare?) att få igång mjölkproduktionen efter kejsarsnittet, jag var mindre förberedd rent fysiskt, dvs större chock för kroppen, medan fördelen onekligen var att underlivet hölls intakt.


    Om man bortser från att det kan vara svårt att få ett kejsarsnitt pga sjukhuspolicy etc, vad skulle du välja idag: vaginalt eller kejsarsnitt?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vaginal förlossning eller kejsarsnitt: vad skulle du välja?
  • Kazeer

    Med en vaginal förlossning (jättebra sådan, supernöjd med den) och ett halvakut kejsarsnitt bakom mig, så skulle jag, om jag fick, välja kejsarsnitt.


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • eliten

    Hej jag fick göra akutsnitt förra gången och födde vaginalt nu för två veckor sen och det kändes så mycket bättre, det gick inte jättebra tog 17 timmar och jag fick hög feber och en infektion i kroppen men känslan när jag väl tryckte ut henne och fick upp henne på magen var så magisk! - det var helt fantastiskt när de plocka ut min son också men ändå att få föda fram mitt barn kändes mer magiskt.
    Men framförallt efter snittet kunde jag knappt gå eller gå på toa själv på flera dagar, svällde upp jättemycket, men efter denna förlossningen hoppa jag in i duschen direkt och var som " vanligt" - lite öm när jag skulle sitta kanske, gick ner mycket fortare i vikt också!
    Jag hade valt vaginalt lätt men jag är nöjd med mina två försök ;)

  • Caranlachiel

    Har bara fött vaginalt och skulle absolut välja att göra det igen. Mitt underliv är både bättre och snyggare än tidigare.


    Lill-Erik kom till oss 2009-04-06!
  • Rhoda Horswunce

    Vaginalt, så länge det handlar om en normal förlossning. Är det en sätesförlossning eller igångsättning eller något liknande så skulle jag däremot vilja bli snittad.

  • Lojjo

    Vaginalt så klart! Om det fungerar, alltid vaginalt! Kroppen sköter läkning och amning och alltihop! Slippa sätta kniven i magen. Skära igenom lager efter lager. Underbar känsla när allt är klart vid vaginal. Önskar att det kunde fungera för alla alltid och att fler skulle våga! Känns naturligt och är naturligt. Men jag förstår om man MÅSTE snitta, verkligen. Barn och mammas hälsa går alltid i första hand.

  • snappi81

    Har fött vaginalt 2 ggr och skulle göra det igen. Aldrig att nån skulle få skära upp mig utan att det behövdes!


    Linus 070808 Lucas 090707
  • IdiotPrayer
    Milagrosa skrev 2011-01-14 13:17:58 följande:

    Jag är ganska nygravid men har redan börjat fundera på det här med förlossningen, alltså vaginalt eller kejsarsnitt. Jag har själv gjort halvakut kejsarsnitt för sju år sedan med mina tvillingar, och har alltså bara erfarenhet av det. Därför skulle jag gärna vilja höra med er erfarna kvinnor hur ni upplevt era förlossningar och vad ni skulle välja idag (om valmöjlighet fanns). Det finns ju för- och nackdelar med båda alternativen. Enligt min erfarenhet var det ganska svårt (svårare?) att få igång mjölkproduktionen efter kejsarsnittet, jag var mindre förberedd rent fysiskt, dvs större chock för kroppen, medan fördelen onekligen var att underlivet hölls intakt.


    Om man bortser från att det kan vara svårt att få ett kejsarsnitt pga sjukhuspolicy etc, vad skulle du välja idag: vaginalt eller kejsarsnitt?


    SJÄLVKLART vaginal! Det är det bärsta för kvinnokroppen,för bebisen och det naturliga. Kroppen är gjord för det. Ett kejsarsnitt ska vara en nödlösning,om man inte kan föda vaginalt,alt. om ngt går snett under förlossningen och barnet måste ut snabbt. Det är en operation,med alla de risker som en sådan innebär. Jag tycker det är klart som korvspad att man ska föda vaginalt om man kan.
Svar på tråden Vaginal förlossning eller kejsarsnitt: vad skulle du välja?