Inlägg från: M Y L F |Visa alla inlägg
  • M Y L F

    Vad har du för syn på långtidsarbetslösa?

    Det är svårt att få ett jobb, även i en storstad. Antingen har man inte rätt profil, underkvalificerad eller överkvalificerad. Många skriver att man är kräsen och inte söker alla jobb, men vilket MC donalds tar emot en 40 årig systemvetare? Det var bara ett exempel, men de flesta söker nog jobb som lager arbetare och som städare eller till äldre vården när man gått hemma för länge, men jag kan garantera att deras ansökningar åker i papperskorgen.

    De flesta jobb får man genom kontakter eller genom bemanningsfirmor och det är många arbetslösa som just nu konkurrerar om få jobb. 

  • M Y L F
    Hallonröd skrev 2011-01-16 12:02:03 följande:
    Jag har varit arbetslös och vet hur svårt det är att få jobb!

    Har varit långtidsarbetslös t.o.m. och räknar man bort mammaledighet i lite över 1 år och utbildning i 1 år så blev det totalt 4 år!  Var i Jobb- & utvecklingsgarantin i fas 2. Som tur var hittade jag ett jobb i maj förra året och fick det. Men det är inte lätt alltså och det är tyvärr inte heller bara att ta vilket jobb som helst för mig då jag är ensam med barnen. Obekväma arbetstider funkar inte utan måste ha 7-16 eller 8-17 jobb. Annars fanns det ju fler jobb man kunde söka och öka sina chanser!

    Sedan är det inte som det var för 25-30 år sedan,  då man kunde få "vilket jobb som helst", t.ex städjobb. Inte ens det går att få idag för man måste ha flera års erfarenhet och t.o.m. utbildning i många fall. Sökte flera sådana jobb när jag var arbetslös utan framgång. När arbetsmarknaden är som den är så är t.o.m. de s.k. "skitjobben" svåra att få. De är redan upptagna av andra. Och nej - jobb utan någon slags erfarenhet och/eller utbildning finns inte...har aldrig sett något! 
     
    Är du berättigad till något slags bidrag så kan det gå lättare att få ett jobb eftersom många arbetsgivare vill ha folk som de kan få bidrag för. Jag har nystartsjobb och hade jag inte varit berättigad till det så hade jag aldrig fått jobbet!!
    Trist men sant att många arbetsgivare ser till det först och främst än till utbildning och meriter nu förtiden!

    2009 sökte jag ett jobb som jag hade turen att få men det ändrades till 3 mån. praktik först och sedan skulle det bli anställning. Men det var tack och hej när de 3 mån. hade gått och så tog de in en ny praktikant! Det var inget seriöst företag och de blev  svartlistade på AF sedan eftersom de satt det i system att få gratis arbetskraft! Tyvärr hade de 25-30 olika bolag i andra namn som AF inte kände till så de kunde fortsätta på samma sätt ett bra tag till!

    Praktikplats sökte jag också flera, flera stycken...inte ens det är lätt att få! Annars är ju det en bra väg in i ett jobb om det sköts på rätt sätt! Men många gånger så handlar det bara om att arbetsgivaren vill ha gratis arbetskraft en tid. Det är inte många idag som tar in en praktikant för att de ser en potentiell arbetstagare som ev. kan få en anställning sen. 

     Vet inte hur många jobbsök, spontanansökningar och praktikplatssök jag gjort men det är åtskilliga under dessa år. Har ändå fått mitt CV godkänt av proffs på AF likaså har de kollat hur jag skrivit mina ansökningar - inte heller där fanns det något att klaga på. Idag kan man ha relvant utbildning och erfarenhet men inte få jobb ändå och det beror på att det är för många sökanden om samma jobb. Det finns inte tillräckligt med jobb helt enkelt. Inte ens hos bemanningsföretagen är det lätt att få ett jobb.

    Att vara arbetslös är skit rent ut sagt!! Inte nog med att ekonomin bir dålig, man blir dessutom för jävla dåligt behandlad och idiotförklarad av andra som har sitt på det torra och som tro sig veta varför man inte jobbar: 

    "Man är lat jävel som bara vill parasitera på samhället helt enkelt..."

    Men det är ju konstigt att det fortfarande finns en hög arbetslöshet i landet trots försämringar i gällande a-kassa osv. som skulle se till att "de lata" gick ut i jobb...

    Folk som inte vet hur det är för gemen man har ingen rätt att döma. Kliv ner från de höga hästarna och se verkligheten som den är istället för att vara självgod och klappa sig på magen och skrika parasit till den som inte har ett jobb...

    Nu är jag på den "andra sidan" - jag har ett jobb! Jag hade den otroliga turen att få ett jobb och jag är så otroligt glad för det. Jag kan försörja mig och mina barn och jag gör nytta varje dag, mån-fre,  8-17. 

    Men jag skulle aldrig drömma om att döma ut er som inte har jobb...för jag vet hur det är - jag har varit där....
    Den erfarenheten du har nog de flesta arbetslösa. Det är lätt att sitta och tro att alla som inte har ett jobb är lata när man själv sitter på ett jobb och kanske aldrig varit arbetslös.

    Men det var ju skönt att höra att det finns hopp för de som går hemma länge att få ett jobb. Jag har själv ett jobb och det var en evighet sedan jag själv var arbetslös, men jag har bara varit arbetslös ett par månader och sedan har jag fått jobb. Men nu när jag är äldre så vete fasen om jag skulle ha lika lätt att få ett jobb som när jag var 30? Jag närmar mig 40...
  • M Y L F
    mylife skrev 2011-01-16 12:04:14 följande:
    Man får ta de jobb som finns. McDonalds, städ, cykelbud...vad som helst tills de jobb man är utbildad för dyker upp och man kan söka dem. Om man inte gör det här så är man en utsugare av skattebetalarnas pengar.
    Fast tror du verkligen att de anställer en systemvetare på 40 år? Helt ärligt? De jobb som du räknar upp är för studerande och yngre personer. En som har arbetslivserfarenhet av andra branscher får aldrig ett jobb på MC eller på en städfirma.

    Inse att alla kan inte få vilket jobb som helst, lika lite som att en outbildad som inte kan något om IT skulle få ett jobb som programmerare. 
  • M Y L F
    Hallonröd skrev 2011-01-16 12:15:04 följande:
    Ja många gånger hänger det nog på åldern också tyvärr - jag är 46 och kan tänka mig attd en en del arbetsgivare tycker det är gammalt...Obestämd
    Det är inte klokt att man blir gammal redan vid 40, för så är det ju inte i verkligheten. Men det är väl ofta så att en yngre är ju billigare att anställa många gånger än en som varit med i ett x antal år. Erfarenhet verkar inte räknas ibland.

    Man måste nästan ha kontakter idag för att få ett jobb, det kommer in så många ansökningar per jobb att man kan nästan inte räkna med att få ett jobb genom AF hemsida. 
  • M Y L F
    Fru U skrev 2011-01-16 12:29:12 följande:
    Jag är oerhört tacksam för den chans jag fått och är väl medveten om att det är unikt (även med kontakter är det unikt, typ det sker liksom bara inte). Samtidigt har det också fått mig att tänka att om man bara får in en fot någonstans så gäller det att visa vad man går för och inte vara så feg som vi kvinnor ofta kan vara

    Rekommenderar boken How to get the corner office (allt går inte att applicera på den svenska arbetsmarknaden men den ger ändå rätt så bra råd och tips om hur vi kvinnor kan bli bättre på att ta för oss).
    Där håller jag med, vi kvinnor är nog för ofta lite rädda att ta för oss. Sedan har jag insett att män krämar på och brer på om saker de egentligen inte kan så mycket om. Det verkar som att man tänker att det lär jag mig under tiden.

    Kvinnor däremot säger ofta att, nja det är jag inte så bra på, men egentligen så är man mycket bättre, vi har för dåligt själv förtroende helt enkelt.
  • M Y L F
    mylife skrev 2011-01-16 12:35:39 följande:
    Ja det tror jag att många arbetsgivare gör. Du måste själv sälja dig som person för att få arbete. Har du provat att söka arbete lärare t ex? Att få arbete som personlig assistent eller andra arbeten tror jag inte är några problem för dig alls. Snarare är 40 år en perfekt ålder för det.
    Lägg av, jag vet att det inte stämmer i verkligheten, vet du varför? Jo för att en som är högre utbildad kommer att söka sig någon annanstans så fort tillfället dyker upp. Det är för dyrt att ta in en som är överkvalificerad. 
    Det händer kanske om det är ett jobb man får genom en kontakt, men genom en ansökan så ryker den ner i papperskorgen.

    Jag har redan jobb och jag har ganska lätt att få jobb då jag har många bra kontakter, men jag vet hur svårt det är att få jobb. När vi har någon tjänst ute så får vi hur många ansökningar som helst och självklart är det ju bara en som kan få tjänsten. Man kan ju inte erbjuda flera hundra ett jobb. För det är så många som söker.
  • M Y L F
    mylife skrev 2011-01-16 12:45:57 följande:
    Vet inte vilket län du bor i. Själv bor jag i Sthlm och där finns det massvis med lågutbildade arbeten med också rätt så stor omsättning på personalen och då rör de på sig. Försörja sig måste man för man kan ju inte begära att man ska bli försörjd av skattebetalarna under flera år.
    Om jag säger såhär, en i min närhet har varit arbetslös i närmare ett år och denna person är ganska högt utbildad. Personen har skickat in spontana ansökningar till ställen som du skriver att det finns gott om jobb hos, personen har varit och pratat med olika företag, personen har tagit kontakt med gamla kollegor och arbetsplatser, men antingen så är det tack men nej tack, vi anser att du är för överkvalificerad (eller gammal, men det kan man ju inte säga) det finns yngre som man kan ge lägre i lön och som är tacksamma för det, men en som har familj att försörja kan inte leva på en lön om 63 kr i timmen och arbetsgivaren är inte intresserad ändå när det står 100 stycken 23 åringar som vill ha ett jobb.

    Personen söker jobb inom hela Sverige och nu kanske det kan finnas en öppning i Norge.

    Personen har varit på ett flertal intervjuer, även inom och utom yrket personen har jobbat med de senaste åren, men faller på mål snöret.

    Nej det är inte så lätt att få ett jobb som vissa påstår. De som påstår detta, får jag fråga vad ni själva jobbar med och vilken sorts utbildning ni har? 

    Mina jobb har jag fått genom kontakter och som någon skriver längre upp, ju äldre man blir desto tunnare blir det med kontakter där man kanske kan få ett jobb om så bara för ett par månader.

    Jag säger inte att det är omöjligt att få jobb, men det tar längre tid att få ett och man kan inte vara kräsen precis som många skriver. Man måste kunna pendla eller flytta, det är det kanske inte så många som kan tänka sig.  
  • M Y L F
    mylife skrev 2011-01-16 13:04:09 följande:
    Som skattebetalare och då försörjare av din vän. Så tycker jag att han får gilla läget och ta ett arbete på 63 kr per timme. Han får söka andra arbeten under tiden.  Med tanke på vad du skriver så har din vän varit arbetslös i ett år och vad jag förstår så har han högsta dagsersättningen. Visst, jobbigt för honom men han kan inte leva på andra. Han har inte lyckats få ett arbete på ett år. Ja, då får man tänka om. Planera om sin ekonomi efter vad man har råd med. Detta är ju liksom ett lyxproblem. Att få hög ersättning ett helt år är ju helt otroligt.
    Din verklighet är långt borta från denna personens. Jobbet med 63 kr i timmen är ett exempel, men de jobben får inte en högutbildad "äldre" över 40 år ändå, hur mycket du än försöker att övertyga mig och andra.

    Det finns svart jobb att få, men utan barnomsorg så är det svårt att ta ett sådant jobb och det gynnar ju inte samhället. 

    Vad jobbar du själv med och vad har du för utbildning? Hur kan du veta med säkerhet att vem som helst kan få ett jobb? Det finns inte jobb till alla så den ekvationen går inte riktigt ihop.

    En del är lyckligt lottade, har rätt ålder och rätt utbildning och rätt erfarenhet, då är det lätt att från dag till en annan få ett jobb, men om man har jobbat inom ett yrke där flera är arbetslösa och slåss om samma jobb, då är det inte lika enkelt. Personen får inte ett städ jobb, personen har redan sökt sådana jobb. Det är lättare att få komma på intervju inom yrket man har erfarenhet med.

    Att personen har hög a-kassa spelar ju ändå ingen roll. Det är ett skydds system som vi har och som du skriver så låter det som att det är något negativt att man råkar ha varit med i A-kassan sedan man var 18 år och behöver för första gången under mer än 20 år behöva utnyttja det.

    Visst det finns säkert en och annan som inte vill jobba och göra rätt för sig, men de flesta vill nog ha ett jobb att få gå till. 

    Det var lättare för bara 10 år sedan, idag så ska man ha en utbildning för att få jobba inom hemtjänsten. Vilket jag iof tycker är bra, men när jag jobbade där i mina yngre dar så var det aldrig tal om att ha någon vård utbildning. 

    Det är bara att inse, en del verkar ha lättare att få jobb än andra och det är ju bara att gratulera.

    Men man behöver inte sparka på de som redan ligger. 
  • M Y L F

    Nu när jag läst en del så slog det mig att det är kanske enklare att få ett jobb om man inte är så högutbildad eller har så lång arbetslivserfarenhet och är över 40? Det är kanske så att det finns fler jobb inom café, restaurang, kiosk osv att det är enklare att få ett jobb där än på ett kontor?

    Jag tycker att det är skrämmande att så många är fördomsfulla mot de som är arbetslösa.
    Tror ni på fullaste allvar att en som jobbat under hela sitt liv hellre sitter hemma än att kunna gå till ett jobb med kollegor och att få en vettig lön varje månad?

     

  • M Y L F
    Krokodila skrev 2011-01-16 13:35:23 följande:
    När jag studerade,vilket jag gjorde under tre år,så fick jag 8300/mån av csn. När jag nu ansökte om socialbidrag så fick jag veta att min norm var 10.600. Jag hade alltså tjänat 2.300 på att leva på bidrag. Jag har även 4000 /mån i bostadsbidrag.
    Nu när jag ska börja jobba så får jag jobba minst 180 timmar i månaden för att komma upp till samma nivå som bostadsbidrag/socbidraget ligger på .
    Jag tjänar alltså på att jobba mindre för ju mer jag jobbar på egen hand,desto mindre bostadsbidrag.

    Nu är just jag en person som anser att det finns en stolthet i att försörja sig själv,men det känns lite lockande att fortsätta sitta hemma och få ännu mer pengar gratis.

    Kan det inte vara så att många arbetslösa "ser till" att inte få jobben dom söker ? För varför jobba när du tjänar på att inte göra det ?
    Fast nu pratar du ju om de som ligger precis på gränsen att få bostadsbidrag. Alla är inte berättigade till det.

    Om man har tjänat 35000 i månaden tror du själv att det är kul att vara arbetslös och få ut 9500? Du tror inte att den personen fortast mjöligast vill ut på arbetsmarknaden igen? 
  • M Y L F
    umaia skrev 2011-01-16 13:39:28 följande:
    när jag jobbade tidigare fick jag ut17-18000..när jag blev arbetslös fick jag ut 10500..så nej, alla tjänar inte på att vara arbetslösa..
    Precis, jag vet inte riktigt om man tror att det bara är lågavlönande som är arbetslösa och dessa vill inte jobba för att bidragen är så höga så det lönar sig inte att arbeta.

    Det kan man ju tycka om man får ut lika mycket som att jobba som att gå på bidrag, men har man haft en hög lön så är ju detta låga summor. Jag har inte träffat någon arbetslös än som är tillfredsställd med sin arbetslösa tillvaro.

    De jag träffar mår ganska dåligt och oroar sig över sin ekonomi och vill inget heller än att komma ut och jobba. 
  • M Y L F
    Bebbe2006 skrev 2011-01-16 13:50:43 följande:
    Arbete som maskinoperatör, kanske? Det borde ju vara lätt om man har så lång erfaranhet. Det lär väl röra sig en del inom det yrket, så man får passa på att hoppa på när det finns plats. Kanske måste man flytta till annan ort där det finns större möjligheter?

    Annars kanske man kan satsa på någon snabbutbildning inom något område man är intresserad av?

    Kanska öppna någon egen verksamhet?

    Det finns möjligheter för ALLA.
    Dessa snabbutbildningar som du talar om som leder till jobb kan du visa mig några sådana?

    Egen verksamhet kräver ofta ett kapital som en bank inte så gärna lånar ut pengar om man är arbetslös.  

    Jag har jobb men jag är uppriktigt väldigt intresserad av alla dessa möjligheter som verkar finnas för alla. Om man sitter inne med lösningen med att alla kan få ett jobb, så vore man miljonär.
  • M Y L F
    Matillin skrev 2011-01-16 14:32:02 följande:
    MYLF. - det finns massor av ky/yh utbildningar som ger jobb. Men då krävs det ju så klart att man bor på rätt plats i landet för att kunna gå dom. Jag bor i Sthlm och här kryllar det av dom. Jag går på en sådan själv nu, affärslogistik, inte för att jag saknar jobb utan för att jag vill göra något annat som ger bra inkomst och är roligt. Har en fast tjänst i vården som jag är tjänstledig ifrån.
    Nu vet jag inte om du kommer att läsa detta. Men ja jag vet att det finns ky utbildningar, men i ett inlägg så pratades det om snabbutbildningar som leder till jobb. En snabb kurs är en termin för mig och på en terminskurs har ju jag svårt att man kan omskola sig till något annat och sedan få jobb.

    KY utbildningar är oftast på 2 år, det är inte en snabbutbildning.

    Därav min fråga till den som sa att det fanns snabb utbildningar, jag skulle väldigt gärna vilja se en sådan. 
    En utbildning på 6 månader som jag anser vara en snabb utbildning och som leder till jobb. Utbildningen ska också vara en sådan så att alla kan söka och att alla kan komma in och det ska finnas masor av jobb att söka.

    Den utbildningen existerar inte. 
  • M Y L F
    felix le chat skrev 2011-01-17 19:28:37 följande:
    Enda jag kommer på är taxi-leg. Öppet för alla med körkort. Rimlig studietid och kostnad, rätt lätt att få jobb om du inte har nått mot att jobba kväll/natt/helg i början.
    Nu är det inte jag som behöver jobb. Jag är bara med och diskuterar huruvida arbetslösa är ena lata jävlar och jag kan svara att en majoritet av dessa är det inte. Sedan så har många försökt att övertyga om att det minsann är hur busenkelt som helst att få ett jobb.

    Jag säger som jag sagt innan. Har man rätt, ålder och rätt utbildning och ett stort kontaktnät där de flesta jobbar inom stora företag, ja då kan man byta jobb från en dag till en annan.

    Det är befängt att säga att ALLA får ett jobb på mc donalds eller som städerska, för det stämmer inte.
    Det finns nog inte så många mc donalds som anställer en systemvetare på över 40 år.

    Sedan var lösningen att det verkar finnas en massa snabb utbildningar som leder till jobb och dessa är jag uppriktigt sagt väldigt nyfiken på.  

    Att säga att alla kan få ett jobb för att man redan själv har ett eller för att man råkade ha turen att få ett jobb ganska omgående när man var arbetslös, då vet man nog inte riktigt hur det ser.

    Om det funnits jobb till alla så skulle det ju inte vara några problem, men det finns inte jobb för alla så ekvationen går inte ihop.

    Det finns inte en arbetslös som jag stött på som varit glad över sin situation och som inget annat vill än komma ut och jobba.  
  • M Y L F
    felix le chat skrev 2011-01-17 20:02:02 följande:
    Du stälde en enkel och rak fråga - jag gav ett enkelt och rakt svar. Varför denna utläggning ?
    Jag ger min syn på saken om hur jag ser på arbetslösa, det är ju det TS vill?
    Har du problem med det? 
  • M Y L F
    felix le chat skrev 2011-01-17 20:23:40 följande:
    Men vaf...   Jag har kört budbil i 1 år (dåligt betalt )   Jag har kört taxi 1 år ( hyfsat betalt)
    Jag anser mej inte som särsklit speciell.  Vad är speciellt med att köra lastbil ?
    Har en kompis som kör ut polarbröd till butiker i stockholm. Helt vanligt kneg.
    Eller på posten, DHL, Schenker ? helt vanliga 8-5 jobb
    Alla har inte körkort, då ska det tas först och som arbetslös så har man inte så mycket pengar. Det finns inga bidrag för att ta körkort vad jag vet.

    Men visst taxi är ett yrke som dem som har ett körkort kan kolla på. Fast vad kostar det att ta en taxi licens för jag misstänker att det inte är gratis? Eller betalar taxi bolagen det?
  • M Y L F
    MatsAtari skrev 2011-01-17 20:43:42 följande:
    Ja, det lär vara ganska få ja. Först körkort för bortåt 30 000kr.  och sedan taxi eller lastbilskörkort ovanpå detCool
    (Alltså ca  40 000kr allt som allt.)
    Har oerhört svårt att se vilka långtidsarbetslösa som skulle lägga så där mycket pengar på det.
    Vilka arbetslösa skulle ha råd? Det är 4 månaders pengar av överlevnad.
  • M Y L F
    Argo skrev 2011-01-18 16:31:49 följande:
    Det är på något sätt rörande att se den energi som läggs på att visa på problem och hinder i denna fråga. Är det inte det ena så är det det andra.

    Vill inte flytta till Stora Staden. Får inte CSN. Har inte körkort. Vill inte jobba i ett varmt kök. Kursen är längre än sex månader (och inte får man den betald heller!). Hade visst hundar hemma så man kan inte jobba normal arbetstid.

    Vad mer har vi i den här tråden?

    Lägger den där 40-årige arbetslösa systemvetaren ett år av sitt liv till att skola om sig inom rätt ämne hade han kunnat bli en på exempelvis vårt företag efter det.
    Är inte ett körkort ett stort hinder då? När man väl blivit arbetslös så finns det inga pengar att ta ett, det är lätt att vara efterklok.

    Vad behöver ni för personal? Så kan jag tipsa om företag och vad personen ska vidare utbilda sig till. 
  • M Y L F

    Ett tips till alla som har ett jobb, förbered er redan idag och plugga ytterligare för att ha ännu ett yrke ifall ni skulle bli arbetslösa, plugga till ytterligare 2 år så får ni garanterat jobb dagen efter. För vi får inte förvänta oss att få jobb i yrket som vi redan har utbildat oss inom kanske i flera år och där man har studie skulder.

  • M Y L F
    Argo skrev 2011-01-18 17:34:37 följande:
    Tråden handlar om "långtidsarbetlösa", men även om vi talar ytterligheter - saknar verkligen ALLA i fas 3 körkort? Nä, knappast. Saknar ALLA i fas 3 pengar eller alternativ försörjning - nä knappast.

    Men "försvaret" av långtidsarbetslösheten går hela tiden ut på att dessa hinder existerar. Och detta dessutom överallt och hela tiden, vad det verkar.
    Fast vad man uppfattar som långtidsarbetslös varierar ju kraftigt uppenbarligen. Allt från ett par veckor upp till ett par år...
Svar på tråden Vad har du för syn på långtidsarbetslösa?