• Den allsmäktige

    Hur får man bort kattkiss-lukten?

    När jag och min sambo var bortresta tänkte mina två katter visa sin uppskattning genom att kissa lite här och där. I sängen och i en tvättkorg med nytvättade kläder bland annat. Och nu undrar jag såklart - hur jäsiken får man bort lukten av kattkiss?
    Har tvättat ett av örngotten som hon kissade direkt på, men fortfarande så känner jag av kisset.

    Känns ju väldigt onödigt att slänga en massa kläder och påslakan...

  • Svar på tråden Hur får man bort kattkiss-lukten?
  • Black roses

    Jag kan säga så här till dig som hade intorkade fläckar... frågan är först var de på golven?? Isf har du provat 1/3 del ättiksprit, blandat med 2/3 delar vatten.. Låt vara blött ett tag, skura sen av ytan med just resterande blanding.. häll sen på bakpulver, då de binder de absolut sista äggviteämnena som kan finnas kvar, damsug sen upp bakpulvret..

    Jag fick detta rådet av kattuppfödare, de har detta som vedertaget sätt att få bort kattkiss doften PERMANENT!!! Och även veterinärer som  jag har talat med använder sig av denna teknik, för den åsamkar ingen skada på vare sig grejor du applicerar det på, eller på barn/djur...

    Klorin tar absolut inte bort ett skit, det bara "maskar" doften ett litet tag, med risk för att de går tillbaka igen....

    Alsolsprts grejen ovanför kan funka om du använder tillräckligt mycket, då även det innehåller en liten mängd ättiksprit!!


  • Black roses
    Den allsmäktige skrev 2011-01-22 23:19:29 följande:
    Jag tror också ättika kan vara svaret på min fråga...
    Det är inte precis som att katterna har tillgång till garderoberna, så det kan fungera. Men det bleker inte?
    Absolut inte!!
  • Den allsmäktige
    Black roses skrev 2011-01-22 23:20:58 följande:
    Jag kan säga så här till dig som hade intorkade fläckar... frågan är först var de på golven?? Isf har du provat 1/3 del ättiksprit, blandat med 2/3 delar vatten.. Låt vara blött ett tag, skura sen av ytan med just resterande blanding.. häll sen på bakpulver, då de binder de absolut sista äggviteämnena som kan finnas kvar, damsug sen upp bakpulvret..

    Jag fick detta rådet av kattuppfödare, de har detta som vedertaget sätt att få bort kattkiss doften PERMANENT!!! Och även veterinärer som  jag har talat med använder sig av denna teknik, för den åsamkar ingen skada på vare sig grejor du applicerar det på, eller på barn/djur...

    Klorin tar absolut inte bort ett skit, det bara "maskar" doften ett litet tag, med risk för att de går tillbaka igen....

    Alsolsprts grejen ovanför kan funka om du använder tillräckligt mycket, då även det innehåller en liten mängd ättiksprit!!
    Nej, allt kattkiss är på kläder/handdukar/påslakan... :/
  • magdalena 80

    Tallsåpa tar bort lukten. Pröva att lägga in kläderna i tvättmaskinen o häll på ca ½ - 1 dl tallsåpa direkt inne i maskinen. Tvätta sedan som vanligt.

  • Black roses
    Den allsmäktige skrev 2011-01-22 23:23:49 följande:
    Nej, allt kattkiss är på kläder/handdukar/påslakan... :/
    Ja men då är det ju bara att hälla på på fläckarna och låta ligga i en ho, eller hink någon timma, sen tvättar du som vanligt... Skulle du vilja vara extra säker, då kan du låta det verka över natt...
  • och

    Tvätta i så hög temperatur som möjligt, minst 60 grader,  lakan och handdukar brukar gå att köra i 90 grader. Om kläderna inte går att tvätta så varmt så hade jag lagt kläderna i blöt med lite ättika och sen tvättat flera gånger, så försvinner lukten.

  • Havanna82

    Jag har bara en sak att säga: Scent stop!
    Testa googla så lär du bara hitta nöjda kunder. Det är framtaget av en kattuppfödare som var less på kisslukt och fungerar otroligt bra till det ändamålet men även som "vanlig" rengöring.
    Lämnar ingen äcklig bilukt eller fläckar heller. Jg har inga fertila hanar, men jag använder det när jag skurar golven.

  • Hoppfull84

    på hårda ytor som golv/möbler använder vi ett mederl som heter "urine off" (köp inte "piss off" det är skräp) som man sprayar på och låter verka, det bryter ner urinämnena och tar bort lukten helt, så inte ens katterna kan känna av att de kissat där förut(vilke är toppen för då vill de inte kissa där igen)

    för textil har vi köpt ett flytande tvättmedel på naturkompaniet(finns liknande på sportaffärer/jaktaffärer)
    som heter "sport  wash" från sno-seal. det är eg tillf ör sportkläder/jaktkläder/sovsäckar och annat som kan få dålig lukt men som inte tål att tvättas i 90 grader, typ gortex, vattenskyddade kläder, funktionsmaterial och liknande. det här medlet bryter ner och tar död på alla lukter/fläckar även i lägre temperaturer utan att påverka tygets funktion. vi köpte det till sambons löpakläder som inte får tvättas varmare än i 40 grader, men när man löper 6-7mil i veckan blir kläderna rätt stinky om de tvättas i 40grader med vanligt medel. MEN! med det här supermedlet luktar det inget alls! efter en liten olycka från en av katterna då vi råkat stäng dörren till kattlådan provade vi medlet på en nerkissad filt och lukten är puts väck efter bara en tvätt i 40 grader. helt magiskt!
    rekommenderas varmt!

  • nemo1

    Häll i asolsprit med i tvättmaskinen, bleker INTE tvätten och det fungerar kanon. Ättika funkar mycket bra också men jag gillar inte lukten efteråt. Katter älskar klorin så ta absolut inte det det ska man tvätta kisslådan med.

Svar på tråden Hur får man bort kattkiss-lukten?