• Äldre 24 Jan 07:14
    27546 visningar
    37 svar
    37
    27546

    Bra mellanmål åt bebis på snart 8 mån

    Hejsan, Vill ha lite tips på bra mellanmål då sonen börjat tröttna på ersättningen. Han äter välling mellan 6-7 och vanligtvis får han lite ersättning som mellanmål kl 9.30-10 Som han sedan sover gott på. Vad kan man ge honom nu istället ? Som han blir mätt på o kan sova på. Har testat med lite frukt.. Äpple banan o apelsin.. Men än så länge är det lite svårt för han att tugga ordentligt och banan blir han lite hård i magen av.. Tips önskas!! :)


  • Svar på tråden Bra mellanmål åt bebis på snart 8 mån
  • emmize­nma
    Äldre 24 Jan 07:21
    #1

    smörgås med pålägg tex leverpastej
    hemmagjord risifrutti med bär
    gröt
    kokta grönsaker
    Tonfiskröra
    havreyoughurt

    Är några melanmål som får 8-månaders äter

  • Äldre 24 Jan 07:36
    #2
    emmizenma skrev 2011-01-24 07:21:17 följande:
    smörgås med pålägg tex leverpastej
    hemmagjord risifrutti med bär
    gröt
    kokta grönsaker
    Tonfiskröra
    havreyoughurt

    Är några melanmål som får 8-månaders äter
    Hur gör man risifrutti?
    Smörgås har han nog svårt att tugga än..
    det ska helst bara billigt o bra :)
  • Äldre 24 Jan 07:46
    #3

    Turkisk yoghurt med fruktpuré.

  • Pia och Elna
    Äldre 24 Jan 07:49
    #4
    Sassa A skrev 2011-01-24 07:36:30 följande:
    Hur gör man risifrutti?
    Smörgås har han nog svårt att tugga än..
    det ska helst bara billigt o bra :)
    En åttamånaders har inga problem att tugga smörgås de behöver träna gommarna. Ge små bitar av mjukt vitt bröd.

    Avocado kanske inte är det billigaste men ett utmärkt mellanmål fullt med fett och annat nyttigt. Annars kan du ge all sorts mosad frukt. Vid åtta månader finns också fruktpureer med lite yoghurt att köpa men även dem kan man göra själv på en fet naturell yoghurt och mosad frukt. Dock ska man inte ge för mycket mjölkprodukter än då de tar stor plats i en liten mage som behöver mer järnrika produkter har jag för mig det heter i böckerna.

    Du kan även göra pannkakor eller eller äggröra.
  • La Lola
    Äldre 24 Jan 09:20
    #5

    Jag föreslår oxå turkisk yoghurt med fruktpuré/frukt/bär.


    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • emmize­nma
    Äldre 24 Jan 14:17
    #6
    Sassa A skrev 2011-01-24 07:36:30 följande:
    Hur gör man risifrutti?
    Smörgås har han nog svårt att tugga än..
    det ska helst bara billigt o bra :)
    min har inga tänder men har ätit smörgås sedan hon var lite drygt  6 månader....brukar ge typ formfranska eller polarkaka.

    Ridifrutti kan man göra på risgrynsgröt och seddan låta den kalna och mosa bär till
  • Äldre 26 Jan 06:54
    #7

    kan man göra egen yoghurt med vanlig naturell yoghurt o frysta hallon/blåbär?? blir den inte för sur?? o hur mycket bör man ge som mellanmål??


  • Euphor­ia
    Äldre 26 Jan 07:04
    #8
    Sassa A skrev 2011-01-26 06:54:37 följande:
    kan man göra egen yoghurt med vanlig naturell yoghurt o frysta hallon/blåbär?? blir den inte för sur?? o hur mycket bör man ge som mellanmål??
    Nej, det blir inte för surt

    Min son kan äta turkisk yoghurt som den är (det kan jag med) men oftast mosar vi i banan, några tinade kuber fruktkompott, puffat ris eller dylikt.

    Ibland slänger vi bara fram en näve av olika saker på bordet som sitter på stolen, så får han köra lite själv, kul båda för honom och hundarna
    Det brukar då tex vara: franska med getost, ärtor, majs, skalade mandarinklyftor (poppis, men pilligt att förbereda ) majskrokar, puffat ris, avokado, banan (som det fastnar puffat ris på, helfestligt) grovrivet äpple, bär etc etc..

     
  • La Lola
    Äldre 26 Jan 07:18
    #9
    Sassa A skrev 2011-01-26 06:54:37 följande:
    kan man göra egen yoghurt med vanlig naturell yoghurt o frysta hallon/blåbär?? blir den inte för sur?? o hur mycket bör man ge som mellanmål??
    Ja eftersom vi är flera som föreslagit turkisk yoghurt med bär så funkar det utmärkt.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Äldre 26 Jan 07:41
    #10
    La Lola skrev 2011-01-26 07:18:20 följande:
    Ja eftersom vi är flera som föreslagit turkisk yoghurt med bär så funkar det utmärkt.
    Tänkte mest om det kanske va stor skillnad mellan turkisk yoghurt och vanlig naturell yoghurt :)
Svar på tråden Bra mellanmål åt bebis på snart 8 mån