• Pia och Elna
    Äldre 24 Jan 14:07
    20482 visningar
    20 svar
    20
    20482

    Låna till kontantinsats vid husköp???

    Blubban82 skrev 2011-01-24 12:57:39 följande:
    Jaha, då fattar jag Tyst Är verkligen inte haj på detta, så det är bra att få lite förklaringar här Tungan ute Vi har inte hittat något hus än, men det är väl bra att ha kollat upp lite innan man gör det! Vet du/ni om samma låneregler gäller om man köper tomt och bygger själv??
    Köper du hus måste du också tänka på kostnader för lagfart och pantbrev. Köper du hus måste du betala 1,5%(+adminavgift) i avgift på hela köpesillingen för lagfart för tomt behöver du bara betala för själv tomten inte för huset du bygger. När det gäller pantbrev finns förmodligen pantbrev på ett hus du köper men som kanske inte täcker hela det lånet du vill ta. Säg att det finns pantbrev för 1 miljon men du ska låna 1,8 miljoner med huset som säkerthet då får du betala 2%(+adminavg.) på de 800 000 kr. Köper du däremot tomt finns förmodligen inga pantbrev och du måste då betala 2% på hela beloppet du ska låna.

    Här ser du summor procentsatser och räkneexempel: http://www.kapitalnet.se/lana/lagfartpantbrev.aspx
  • Pia och Elna
    Äldre 26 Jan 07:25
    #12
    troddeduja skrev 2011-01-25 20:24:06 följande:
    Men om man bygger kan man med lite tur få huset värderat högre än den summan det kostade att bygga det. Vårat hus är värderat till 2,5 milj med byggkostnaden ligger på 2,2 milj så vi har inga topplån.
    Summa sumarum: blir huset värderat till mer än 10% av byggkostnaden "behöver" man ingen kontantisats och man slipper topplån. Men det kan ju vara svårt att veta i förväg. Vi gjorde i princip allt arbete inomhus själva så där sparade vi flera 100 000.
    Har inte tomten något värde?
  • Pia och Elna
    Äldre 26 Jan 12:03
    #14
    troddeduja skrev 2011-01-26 11:27:02 följande:
    Jo, men det är allt tillsammans!
    Men om du byggkostnaden var  på 2,2 så är ju huset värt mer då tomten ingår i det man belånar, eller missuppfattar jag?
  • Pia och Elna
    Äldre 27 Jan 08:14
    #16
    troddeduja skrev 2011-01-26 14:07:12 följande:
    I vårat fall var det så att vi lånade det som tomten kostade dvs 300 000 minus 10% (kontantinsats på 30 000kr). Sen uppför man ju ett sk. byggkredetiv på banken medans bygget pågår. När hela bygget var klart värderades tomten och huset på 2,5 milj tillsammans. Sen  blev "tomtlånet" inbakat i huslånet. Så tomt och byggkostnad blev tillsammans 2,2 milj. Föklarade kanske lite luddigt där tidigare, ursäkta.
    Då är jag med
  • Pia och Elna
    Äldre 3 Feb 07:29
    #19
    LivräddMedStil skrev 2011-02-02 22:18:45 följande:
    Tycker det är förjävligt med dom nya kraven på 15 % samtidigt som jag förstår tänket med att bromsa upp bostadsmarknaden. Tyvärr är det ju vi "förstagångsköpare" som drabbas hårdats. Läste en artikel häromdagen där mäklarna sa att dom märkt att förstagångsköparna i princip helt försvunnit. Jävla skit.
    Jag tycke faktiskt att avgifterna för lagfart och pantbrev är bra mycket mer oskäliga. Det är helt sjukt att staten tar 1,5 % av köpeskillingen. Sen snacas det om att man ska vara flexibel och flytta om arbetsmarknaden kräver det men vem fan har råd med dessa avgifter då och då de tar ju rätt många år att spara ihop till.
Svar på tråden Låna till kontantinsats vid husköp???