Inlägg från: Anonym (girig?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (girig?)

    Tänker jag fel? Vill ha del i huset...

    Min sambo hade köpt sitt hus flera år innan vi träffades, vi bor nu i det tillsammans.
    Sedan jag flyttade in har vi delat på alla driftskostnader. Betalat våra "personliga" räkningar var för sig.
    Han har inte velat att jag betalar någonting gällande huset eftersom det bara tillhör honom. I gengäld har jag istället för att betalat hyra stått för all mat.
    När jag var föräldraledig betalade han alla driftskostnader själv och jag betalade endast mina egna räkningar +all mat+kläder till mig och barnet.
    Under tiden har vi också byggt ut och renoverat huset för lånade pengar. Ett lån som bara han står för.

    Nu har jag börjat jobba igen, och betalalar återigen hälften av driftskostnaderna+all mat.
    Lånet han tog för renoveringen är slut, men arbetet är inte färdigt. Vi kommer behöva runt 150.000 till för att få allt precis som vi vill ha det.
    Jag är villig att ta ett lån på det beloppet alt. hjälpa till så mycket jag kan av min inkomst (har inga besparingar) och vi gemensamt sparar ihop det som behövs till att slutföra arbetet. Detta mot att jag får vara med på huset till säg 10% (eller nån annan %, tog en siffra ur luften bara)

    Både sambon, och framförallt hans pappa sätter sig emot att jag ska vara med på huset. Motiveringen är att jag ändå kommer billigare undan än om jag betalade en hyra själv, det spelar väl ingen roll vem boendet tillhör.
    Jag ser det som att om jag betalde en hyra till en hyresvärd (själv eller som sambo) så är det en väldigt stor skillnad jämfört med att bo i ett hus med sin sambo och vara med och betala på något som potentiellt bara kommer gynna en av oss i framtiden. Dvs. min sambo om vi gör slut.
    I mina ögon så har han då ett hus som är i toppskick medans jag inte har någonting.
    De 10% skulle ge mig och vårt/våra barn en trygghet IFALL vi skulle göra slut en dag.

    Nu är både sambon och hans pappa sura på mig. Min svärfar sa mer eller mindre rakt ut att jag är GIRIG!
    Men är mitt synsätt så snett?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-28 21:57
    Nu har vi pratat och pratat och pratat....
    Såhär kommer det bli:

    *Vi öppnar ett gemensamt konto dit bådas löner+barnbidrag kommer gå.
    Därifrån kommer ALLA kostnader dras för hushållet.
    *Gemensamt sparande
    *Vi för över en överenskommen summa var till våra personliga konton som "fickpengar" att göra vad vi vill med.
    *Kostnad för sonens kläder tas från gemensamma pengar.
    *Vi ska ta ett nytt lån tillsammans för det som behövs för att färdigställa huset.

    Ursprungliga lånet är låst för ett antal år framöver så det kommer fortsätta stå på honom, men vi ska betala det tillsammans.
    Vi ska även skriva ett samboavtal. Om vi i framtiden skulle separera så får han lösa ut mig till samma summa som halva totala lånekostnaden (Jag skulle mao, få 650 000 kr).

    Det upplägget låter bra i mina öron, eller vad säger ni?

    (Jag har även fått löfte om bröllop inom 3 år... )

  • Svar på tråden Tänker jag fel? Vill ha del i huset...
  • Anonym (girig?)
    Anonym skrev 2011-01-24 20:11:23 följande:
    Varför betalar du all mat?

    Istället för att betala honom säg 2000 kr i "hyra", och vi sen sätter in 2000 kr var på ICA-kortet så har vi gjort så att jag sätter in 4000 för mat varje månad.

  • Anonym (girig?)
    Anonym (Hmm) skrev 2011-01-24 20:14:35 följande:
    Tycker du tänker rätt, varför ska han betala för något bestående och du för saker som går åt och inte har något som helst värde överhuvudtaget.
    Tycker dessutom att han ska stå för halva eran matkostnad. Och han kommer ju oxå billigare undan eftersom du betalar halva driftskostnaden.
    Så tänker jag också, det mina pengar går till är ju bara konsumtion och inget som är nåt bestående.
    Eftersom vi är en familj nu så tycker jag att det egentligen är samma pengar allting. Det tycker sambon också, när det gäller driftskostnader och konsumtion, men så fort det kommer till huset så är det tvärstopp...
  • Anonym (girig?)
    Anonym (Hmm) skrev 2011-01-24 20:20:53 följande:
    Hade han haft råd med lånet om du inte betalat mat och halva driften?
    Du drabbas ju indirekt sas Och jag antar att du hjälper till med renoveringen oxå?
    Om han var själv skulle han inte kunna amortera så mycket som han gör nu.
    Jag tycker också så, jag är ju indirekt med och betalar eftersom han slipper matutgiften...
  • Anonym (girig?)
    Segelvind skrev 2011-01-24 20:22:07 följande:
    Mja...om han redan bodde i huset när ni träffades är det väl inte mer än rimligt att du får "köpa in dig" på huset. Betalar du ränta på lånen på huset? För i så fall finansierar du hans investering och då borde du ha rätt till en viss procent. Tänker du att han ska "ge" dig halva huset genom att skriva halva huset på dig?

    Jag tycker verkligen att du behöver trygga din framtid, frågan är bara hur....
    Nej, jag är egentligen inte intresserad av huset, jag vill bara ha nån form av trygghet. Om jag t.ex lånar pengarna så vill jag ju inte sen sitta med lån på ett hus som jag inte bor  i, jag vill kunna "trygga" de pengarna på nåt vis.
  • Anonym (girig?)
    Anonym (girig?) skrev 2011-01-24 20:30:48 följande:
    Nej, jag är egentligen inte intresserad av huset, jag vill bara ha nån form av trygghet. Om jag t.ex lånar pengarna så vill jag ju inte sen sitta med lån på ett hus som jag inte bor  i, jag vill kunna "trygga" de pengarna på nåt vis.

    Jag betalar inget på lån eller ränta, men då istället all mat istället för "hyra"

  • Anonym (girig?)
    Anonym (Hmm) skrev 2011-01-24 20:27:57 följande:
    Vad ingår i dritskostnaden för dig?
    Är det sopavgift, ev samfällighet, el bara eller betalar du även för lån och amorteringar?
    El, sopavgift, telefon. Vi delar även förskole-avgiften nu sen jag började jobba.
  • Anonym (girig?)
    LuMa skrev 2011-01-24 20:27:53 följande:
    För min egen känslas skull så skulle jag inte vilja bara vara inneboende.
    Hur kul skulle det vara då att bara få bo där utan rätt att säga hur jag vill ha det och bara ha det jobbiga med att renovera utan att det görs åt mej?

    Går det inte att du köper in dej i halva huset men att ni skriver att om ni skulle separera så är det din sambo som ska behålla huset och köpa ut dej?
    Jag har haft rätt stor input angående renoveringen, och hjälpt till så gott jag kunnat. Jag har varit gravid och varit den som tagit hand om sonen jämt, så sambon har kunnat bygga/renovera. Han säger ju att allt är för oss...
    Han vill stå på huset ensam, han skulle inte ha råd att köpa ut mig säger han.
  • Anonym (girig?)
    h8him skrev 2011-01-24 20:39:25 följande:
    Delar ni kostnaderna rakt av eller betalar ni procentuellt? Varför är det bättre att du betalar mat än att du betalar en del av räntan på lånet? Vem har föreslagit den här lösningen? Vet du vad räntekostnaden är per år efter avdrag?
    Driftskostnaderna delar vi rakt av.
    Vi kom överens om att jag skulle betala 2000 kr i "hyra" (jag som föreslog summan) för enkelhetens skull så blev det så att jag betalar all mat, sätter in 4000 kr på ica-kortet. istället för att vi skulle sätta in 2000 var.

    Vet inte vad räntan är, vet dock att han amorterar lite mer än vad de flesta gör, för det är han väldigt stolt över att han kan göra.
  • Anonym (girig?)
    LuMa skrev 2011-01-24 20:46:01 följande:
    Nä, just det. Du får vara med och renovera på nåt som inte ens är ditt och får stå ut med stök och bök som det medför.
    Allt är för er säger han men han räknar ändå med att ni ska separera eftersom han inte har råd att köpa ut dej?
    Det låter lite dubbelt tycker jag..

    Om du köper in dej så kan han väl sätta undan dom pengarna inför en eventuell separation?
    Ska ta mej sjutton föreslå det för honom!
  • Anonym (girig?)
    h8him skrev 2011-01-24 20:49:34 följande:
    Har ni liknande inkomst? Varför har du inte tagit reda på vad räntekostnaden är per månad? Betalar han något för barnet eller står du för alla kostnader där med?

    Han tjänar mer än mig, får ut kanske 10.000 mer.


    Har inte reda på räntekostnader eftersom det inte är nåt som jag vart delaktig i.


    Oftast, men inte alltid, betalar jag kläder m.m, för barnbidraget går ju till mig.
     Förskoleavgiften faller under gemensamma "driftskostnader".

  • Anonym (girig?)
    Anonym skrev 2011-01-24 20:50:49 följande:
    Sjukt orättvis deal enligt mig!!! Skulle varken jag eller min sambo gå med på..
    Hur gör ni då?
  • Anonym (girig?)
    Solan skrev 2011-01-24 20:55:16 följande:
    Jag tycker att det låter som att han är girig. Varför ska du betala all mat? 
    Övenskommelsen var såhär:
    Jag betalar :
    2000 kr mat+2000 kr "hyra"= 4000 kr som sätts in på ica-kortet
    Min idé.
  • Anonym (girig?)
    Erkens mamma skrev 2011-01-24 21:03:50 följande:
    Japp du har hamnat i den eviga kvinnofällan. Vart ska du ta vägen om han beslutar att han vill vara singel? På gatan utan sparpengar?

    Hans pappa fattar inte jag vad han har med det hela att göra. Har sambon fått huset av pappan? Jag skulle aldrig gå med på den dealen. Jag skulle kräva att vi flyttade till ett gemensamt hus där båda har samma rättigheter och skyldigheter. Ska du vara inneboende hon honom resten av livet då eller?

    Trams -tycker jag.

    Ta INTE lån för att han ska kunna renovera färdigt utan något som säkerhet. Aldrig aldrig aldrig.
    Då kanske du hamnar på gatan med skulder och utan besparingar. Just snyggt...
    Han fick förskott på arvet av sin pappa som han använde att betala en del av huset med. Huset är byggt av en av pappans släkingar en gång i tiden.
  • Anonym (girig?)
    h8him skrev 2011-01-24 22:50:33 följande:
    Så han har kanske inte så mycket lånekostnader? De kostnader han har delar han med dig, plus att han äter gratis och du står för barnets kostnader... Klart han inte vill ha en förändring!
    Lånet ligger på ungefär 1 miljon tror jag. När huset är klart kommer det vara värt närmare 3.
  • Anonym (girig?)

    Tack för era svar. Det känns skönt att fler håller med mig och jag inte helt är ute och cyklar...
    Det är lätt att börja tvivla när man får mothugg hemifrån.

    Jag har fått mycket att tänka på, och ska absolut ta upp det min sambo igen.

  • Anonym (girig?)

    Nu har vi pratat och pratat och pratat....
    Såhär kommer det bli:

    *Vi öppnar ett gemensamt konto dit bådas löner+barnbidrag kommer gå.
    Därifrån kommer ALLA kostnader dras för hushållet.
    *Gemensamt sparande
    *Vi för över en överenskommen summa var till våra personliga konton som "fickpengar" att göra vad vi vill med.
    *Kostnad för sonens kläder tas från gemensamma pengar. 
    *Vi ska ta ett nytt lån tillsammans för det som behövs för att färdigställa huset.

    Ursprungliga lånet är låst för ett antal år framöver så det kommer fortsätta stå på honom, men vi ska betala det tillsammans.
    Vi ska även skriva ett samboavtal. Om vi i framtiden skulle separera så får han lösa ut mig till samma summa som halva totala lånekostnaden (Jag skulle mao, få 650 000 kr).

    Det upplägget låter bra i mina öron, eller vad säger ni?

    (Jag har även fått löfte om bröllop inom 3 år...Solig )

  • Anonym (girig?)
    h34 skrev 2011-01-29 02:53:30 följande:
    "Vill ha del i huset" är din rubrik. Och läser man resten, av dig skrivet, så ser man ju tydligt hur du kallt kalkylerar på just detta att "ha del i hus".
    Men var och en gör som den vill!
    Eh, ja?
    Jag vill, för min egen skull, ha någon form av trygghet för de pengar jag lägger ner i vårt gemensamma hushåll.
    Nu ska vi skriva ett samboavtal som ger mig den trygghet jag efterfrågat.
  • Anonym (girig?)
    Anonym skrev 2011-01-31 23:53:19 följande:
    Du får betala på hans lån och som bäst får du lånet betalat om ni separerar/skiljer er? Ett bottennapp. Han har verkligen lyckats manipulera dig!
    Nix, han tar lånet lånet och jag får 650.000 oavsett hur mycket/lite det är kvar av lånet.
Svar på tråden Tänker jag fel? Vill ha del i huset...