• Anonym (Hjälp)

    Hur funkar umgängesrätt vid SoL?

    När  barnet blir SoL placerat hur funkar umgängesrätten med biologiska föräldrar då? Kan dom bara komma och hämta barnet som dom vill? Vi har en uppväxtplacering hos oss som kom på LVU. Föräldrarna har överklagat LVU och har både till vår och Soc stora förvåning fått igenom det. Barnet blev omhändertaget  pga omsorgs- anknytningsbrist + fysisk misshandel. Kan Soc överklaga och begära LVU igen? Är livrädd att föräldrarna bara kan komma och hämta barnet och vara själv med det. Ska på möte om detta nästa vecka med Soc men undrar om någon därute vet hur det funkar? Vill bara sätta mig ner och gråta men jag måste ju vara stark för barnets skull.  Fy fan för alla advokater/jurister som bara går på föräldrarnas snyfthistorier och inte ser BARNET bästa.

  • Svar på tråden Hur funkar umgängesrätt vid SoL?
  • Bulldozer

    Är barnets LVU borta så kan bio föräldern komma och hämta barnet precis närsomhelst!
    Nu brukar väl inte det vara det vanligaste! Normalt sätt så görs ett hemtagnings schema och barnet flyttar hem som under en "inskolning"
    Visst kan Soc igen lägga in om ett LVU men det är ingen säkerhet att det blir godkänt av domstolarna!
    Måste finnas grunder och relevanta skäl till LVU:et! Det är inget man använder sig av i tid o otid! Det är ju en tvångsåtgärd som inte ska missbrukas! Är alltså det SISTA man gör när allt annat är beprövat och inte funkar!
    Finns många föräldrar som HAR brustit i sin omsorg både psykiskt och fysiskt  men det säger INTE att dom FÖR ALLTID kommer att göra det! 
    Alla människor måste få en extra chans och tro´t eller ej så lyckas dom flesta till slut och barnen får flytta hem!
    Visst finns det fall där hemtagningen blir traumatiskt för barnet pga att inget hemma ändrats men i dom flesta fallen så brukar det gå bra!
     Hur man nu än vrider o vänder på det så mår ett barn oftast bäst i sitt bio hem!
    Hellre ett "halvdant" bio hem som funkar okej än ett familjehem som är perfekt! Barn mår bäst av att få bo hemma med sina föräldrar i den mån det går!
    Så gott som varenda placerings mål är ju faktiskt att barnet ska "jobbas hem"
    Är ni familjehem åt barnet?
    Hur gammalt är barnet?
      

  • Anonym (Hjälp)

    Ja vi är familjehem. Barnet är nu 6månder och knytit an till oss. Nej från Soc sida är dom väldigt tydliga med att dom INTE har för avsikt att barnet ska få återvända till bio-föräldrarna. Bio-föräldrarna är utvecklingsstörda så någon förbättringspotential finns inte där. Att tro att bio-föräldrar ALLTID är bättre än ett familjehem är nonsens! Att vara bio-förälder innebär inte att du villkorslöst har rätten till ditt barn oavsett hur du behandlar det, samhället måste våga se mer till BARNETS rätt till BRA föräldrar! Om du sett vår placering när h*n kom till oss, en helt förstörd sönderstressad 2-månaders bebis och sedan se h*n nu, en glad, trygg, förnöjsam liten så skulle du aldrig skriva ovanstående. Men tack för informationen om SoL och LVU då vet jag att dom kan hämta honom när som helst.

  • Sossan

    Med tanke på vad som krävs för att ett LVU ska gå igenom respektive hur svårt det är för bio-föräldrar att få rätt mot Soc så måste deras utredning ha varit undermålig eller orsakerna undermåliga i förhållande till rekvisiten(kraven) i lagen.

    Att nervärdera utvecklingsstörda som sämre föräldrar....tycker ganska mycket om det ......men FR måste ju ha ansett att de har den hjälp och det stöd de behöver för att kunna ta hand om barnet (att föräldrarna får hjälp med egen problematik gör dem inte till sämre föräldrar, finns ett antal prejudicerande domar gällande detta) samt det faktum att de fann beslutet om LVU oriktigt.

    Att soc säger som de gör och indirekt lovar er som hem en uppväxtplacering är djupt beklagligt då utvecklingsstöra människor faktiskt inte per automatik hör till de "grupper" där en uppväxtplacering kan bli aktuell.

    Fel har blivit begångna mot biosarna och man har lovat er för mycket också.
    Hoppas det löser sig för samtliga och att inget annat än barnets bästa är i fokus!

  • Anonym (Hjälp)

    Det var FR som beslutad om LVU. Utvecklingsstörning finns i olika grader och dessa föräldrar kan inte sköta ett barn så är det oavsett vad du tror eller fantiserar om. Föräldrarna har själva sagt att de inte klarar av barnet och ville själva ha en placering. När han blev placerad så beslutade sedan FR om LVU då föräldraförmågan är lika med noll! FÖRÄLDRARNA vill inte ha tillbaka sitt barn det är släkten omkring dem ( där det i nuläget inte finns några normalbegåvade som kan hjälpa dem med barnet utan SAMTLIGA har begåvningshandikapp i varierande grad samt grava missbruk) som drivit på dem att överklaga. Det här är enbart en principsak för familjen att Soc minsann inte ska komma och ta deras barn. Vid de tillfällen vid bjudit in resten av familjen att få komma och träffa barnet har INGEN kommit, så intresserade på allvar är dom av barnet. Soc tog inte med allt som hänt barnet innan placeringen när dom ansökte om LVU utan ansökte enbart på bristande anknytningsförmåga vilket FR gav LVU på. Så det finns mycket mycket mer bakom att söka LVU på igen. Tro mig att skicka tillbaka barnet till föräldrarna är slutar med katastrof för barnet. Inget fel har begåtts mot föräldrarna dom vill själva han barnet placerat. Jag pratade med om igår och dom upprepar att dom inte vill ha vårdnaden om barnet men att resten av familjen hetsar dom till det. Det skrämmer mig att det finns personer som er ute i landet som tycker det är ok att ett barn blir misshandlat fysiskt och psykiskt. Är det kanske så att ni själva har fått era barn omhändertagna och är lite bittra?

  • Anonym (Håller med)
    Anonym (Hjälp) skrev 2011-01-26 07:32:33 följande:
    Det var FR som beslutad om LVU. Utvecklingsstörning finns i olika grader och dessa föräldrar kan inte sköta ett barn så är det oavsett vad du tror eller fantiserar om. Föräldrarna har själva sagt att de inte klarar av barnet och ville själva ha en placering. När han blev placerad så beslutade sedan FR om LVU då föräldraförmågan är lika med noll! FÖRÄLDRARNA vill inte ha tillbaka sitt barn det är släkten omkring dem ( där det i nuläget inte finns några normalbegåvade som kan hjälpa dem med barnet utan SAMTLIGA har begåvningshandikapp i varierande grad samt grava missbruk) som drivit på dem att överklaga. Det här är enbart en principsak för familjen att Soc minsann inte ska komma och ta deras barn. Vid de tillfällen vid bjudit in resten av familjen att få komma och träffa barnet har INGEN kommit, så intresserade på allvar är dom av barnet. Soc tog inte med allt som hänt barnet innan placeringen när dom ansökte om LVU utan ansökte enbart på bristande anknytningsförmåga vilket FR gav LVU på. Så det finns mycket mycket mer bakom att söka LVU på igen. Tro mig att skicka tillbaka barnet till föräldrarna är slutar med katastrof för barnet. Inget fel har begåtts mot föräldrarna dom vill själva han barnet placerat. Jag pratade med om igår och dom upprepar att dom inte vill ha vårdnaden om barnet men att resten av familjen hetsar dom till det. Det skrämmer mig att det finns personer som er ute i landet som tycker det är ok att ett barn blir misshandlat fysiskt och psykiskt. Är det kanske så att ni själva har fått era barn omhändertagna och är lite bittra?
    Klart att barnet ska vara omhändertaget om föräldrarna är utvecklingsstörda!! Hur kan NÅGON säga något annat. Barn kan inte tas om hand av barn. Och är den som är utvecklingsstörd eller begåvningshandikappad på något sätt så har inte förmågan att ta hand om och sätta ett barn före sig själv i alla lägen. 
    Det är ju tur att inte de som jobbar på socialförvaltningen och Förvaltningsrätten är så som en del på detta forumet är.
  • h8him
    Anonym (Hjälp) skrev 2011-01-26 07:32:33 följande:
    Det var FR som beslutad om LVU. Utvecklingsstörning finns i olika grader och dessa föräldrar kan inte sköta ett barn så är det oavsett vad du tror eller fantiserar om. Föräldrarna har själva sagt att de inte klarar av barnet och ville själva ha en placering. När han blev placerad så beslutade sedan FR om LVU då föräldraförmågan är lika med noll! FÖRÄLDRARNA vill inte ha tillbaka sitt barn det är släkten omkring dem ( där det i nuläget inte finns några normalbegåvade som kan hjälpa dem med barnet utan SAMTLIGA har begåvningshandikapp i varierande grad samt grava missbruk) som drivit på dem att överklaga. Det här är enbart en principsak för familjen att Soc minsann inte ska komma och ta deras barn. Vid de tillfällen vid bjudit in resten av familjen att få komma och träffa barnet har INGEN kommit, så intresserade på allvar är dom av barnet. Soc tog inte med allt som hänt barnet innan placeringen när dom ansökte om LVU utan ansökte enbart på bristande anknytningsförmåga vilket FR gav LVU på. Så det finns mycket mycket mer bakom att söka LVU på igen. Tro mig att skicka tillbaka barnet till föräldrarna är slutar med katastrof för barnet. Inget fel har begåtts mot föräldrarna dom vill själva han barnet placerat. Jag pratade med om igår och dom upprepar att dom inte vill ha vårdnaden om barnet men att resten av familjen hetsar dom till det. Det skrämmer mig att det finns personer som er ute i landet som tycker det är ok att ett barn blir misshandlat fysiskt och psykiskt. Är det kanske så att ni själva har fått era barn omhändertagna och är lite bittra?
    FR kan inte besluta om LVU. Socialnämnden är de som beslutar om ansökan och förvaltningsrätten är de som beslutar. Eftersom föräldrarna vill ha barnet placerat så saknas grund för LVU vad jag kan förstå. I första hand ska frivilliga placeringar ordnas.
  • Bulldozer
    Anonym (Hjälp) skrev 2011-01-26 07:32:33 följande:
    Jag pratade med om igår och dom upprepar att dom inte vill ha vårdnaden om barnet men att resten av familjen hetsar dom till det. Det skrämmer mig att det finns personer som er ute i landet som tycker det är ok att ett barn blir misshandlat fysiskt och psykiskt. Är det kanske så att ni själva har fått era barn omhändertagna och är lite bittra?
    Oj, det va påhopp mot dom som faktiskt har sina barn LVU:ade!
    Vad har du för rätt att på något sätt "smutskasta" eller idiot förklara dom!
    Vet inte om du är rätt person att dom vänder sig till i frågan eftersom du inte kan på något som helst sätt påverka det som har hänt och heller inte det som kommer att hända! Är det så att dom nu inte vill ha vårdnaden så är det bättre att dom säger det till rätt instans och inte till familjehemmet som egentligen inte har med saken att göra!
    Du skriver att SAMTLIGA har begåvningshandikapp?
    Är det din egna slutsats och diagnostisering av alla det nu rör sig om?
    En hel familj och en hel släkt är alltså enligt dig begåvnings handikappade?
    Och förresten varför tas ens vårdnads frågan upp överhuvudtaget, är det du eller dom som gör det?Förstår inte riktigt anledningen till att i dagsläget efter att ha haft barnet placerat 6 månader ens diskuterar en sån sak!
  • Anonym (Hjälp)

    Men bulldozer du har ju redan svarat på min fråga i ditt första inlägg vilket jag tackat dig för. Det var allt jag ville veta och det har jag ju redan fått svar på av dig. Lycka till med att få hem dina barn, för jag förstår att du har barn som är placerade med tanke på att du är så hatisk mot Socialtjänsten som räddar livet på barn. Det var allt från mig jag kommer inte att skriva mer i denna tråd.

  • Anonym (Håller med)
    Anonym (Hjälp) skrev 2011-01-27 09:23:19 följande:
    Men bulldozer du har ju redan svarat på min fråga i ditt första inlägg vilket jag tackat dig för. Det var allt jag ville veta och det har jag ju redan fått svar på av dig. Lycka till med att få hem dina barn, för jag förstår att du har barn som är placerade med tanke på att du är så hatisk mot Socialtjänsten som räddar livet på barn. Det var allt från mig jag kommer inte att skriva mer i denna tråd.
  • Bulldozer
    Anonym (Hjälp) skrev 2011-01-27 09:23:19 följande:
    Men bulldozer du har ju redan svarat på min fråga i ditt första inlägg vilket jag tackat dig för. Det var allt jag ville veta och det har jag ju redan fått svar på av dig. Lycka till med att få hem dina barn, för jag förstår att du har barn som är placerade med tanke på att du är så hatisk mot Socialtjänsten som räddar livet på barn. Det var allt från mig jag kommer inte att skriva mer i denna tråd.
    Påhopp igen! 
    Anfall är ju bästa försvar eller hur!
    Har absolut inte mina barn placerade tvärtom!
    Och även om jag nu skulle ha haft det så förstår jag inte ditt sätt att i så fall bemöta det....."Lycka till med att få hem dina barn".... med ett ton spydighet bakom orden och en besserwisser stil!
    Har du ett sånt hat mot bio föräldrar som av någon anledning har fått sitt barn placerat ska du definitivt INTE ens tänkas tanken familjehem och ännu mindre utföra det jobbet!
    Ditt job är INTE att döma ut föräldrarna, ditt jobb är INTE att lägga ner några som helst aspekter på varken placerings anledningen eller den framtida vårdplaneringen!
    Ditt jobb är att ta hand om barnet och göra allt för att umgänget ska fungera så bra det bara går och  ditt jobb är att bemöta bio föräldrar med respekt och omtanke!
    I mitt jobb till din besvikelse ingår just placerade barn och barn som far illa på ett eller annat sätt!
    Och faktiskt även deras föräldrar, då det hör ihop med barnen.
    Det är nog första gången jag bli anklagad för att vara " Soc hatare" , däremot tvärt om!
    Hur många gånger jag nu väljer att kommenterar dina nedlåtande inlägg är faktiskt upp till mig :)
    Vare sig det passar fröken eller inte så kommer jag att göra det :)
    Du har rätten att inte besvara och jag rätten att kommentera, brukar vara så i ett diskussions forum.

     
  • ladynorway

    Bulldozer;du skrev så här i ditt förra inlägg:

    "Ditt jobb är att ta hand om barnet och göra allt för att umgänget ska fungera så bra det bara går och  ditt jobb är att bemöta bio föräldrar med respekt och omtanke!"

    Det stämmer ju till 100%.

    Men,vad skall man som familjehem göra,om man vid lämning/hämtning vid bio-omgänge,blir verbalt påhoppad,man svär åt en,kommer med högljudta hämska anklagelser mot en?
    _Alt_ medan barnen tittar på med stora ögon?
    Jag har själv,som familjehem vartit i denna situationen.
    Jag pratade med våran handleggare om detta,men fick noll respons.Bio hade en helt annan version,och det var den som blev trodd på...TROTS att jag hade med mej en bekant,som stöd.(som stod lite i bakgrunden..)

    I

  • Bulldozer
    ladynorway skrev 2011-01-27 18:19:30 följande:
    Bulldozer;du skrev så här i ditt förra inlägg:

    "Ditt jobb är att ta hand om barnet och göra allt för att umgänget ska fungera så bra det bara går och  ditt jobb är att bemöta bio föräldrar med respekt och omtanke!"

    Det stämmer ju till 100%.

    Men,vad skall man som familjehem göra,om man vid lämning/hämtning vid bio-omgänge,blir verbalt påhoppad,man svär åt en,kommer med högljudta hämska anklagelser mot en?
    _Alt_ medan barnen tittar på med stora ögon?
    Jag har själv,som familjehem vartit i denna situationen.
    Jag pratade med våran handleggare om detta,men fick noll respons.Bio hade en helt annan version,och det var den som blev trodd på...TROTS att jag hade med mej en bekant,som stöd.(som stod lite i bakgrunden..)
    Vill börja med att säga att det är fantastiskt bra och en underbar insats av alla människor som öppnar sin dörr och sitt hjärta till dom här barnen.Dom som gör en enorm insats när dom jobbar som familjehem! Det är ett tufft och slitsamt jobb som andra människor runt omkring en inte inser och begriper.!
    Det är inte som många tror att "det är som att ta hand om sina egna barn" . Det är mycket, mycket mer än så!
    Barnen brukar nog vara det minsta problemet runt uppdraget! Man ska till 100% kunna samarbeta både med bio föräldrar/släkt och även Soc och dom två sidorna kan ibland bli mer påfrestande än vad all barnets tid i familjehemmet är! 
    Man slits emellan hopp och förtvivlan hela tiden!
    Jag skulle rekommendera att du vänder dig till Enhets chefen eller till familjehem enheten på soc  och berättar som det är, stå på dig dom får inte tvinga ett familjehem till precis vad som helst även om dom nu är "cheferna.
    Dom gångerna det hänt i fall som jag har med att göra så har Soc sett till att detta sker via en kontakt person från Soc så att du som fostermamma ska slippa bli utsatt och framför allt att barnet ska slippa och se detta!
    Jag vet att det finns nötter till soc sekreterare som i princip "släpper uppdraget" så fort ett barn kommit till ett hem där det är tänkt att det ska stanna! Precis som att deras jobb upphör och dom kan lägga det åt sidan! Vilket tyvärr inte alltid blir så. Finns många fall där just umgänget är ett problem! Kräv en person från soc helt enkelt! Det har du rätt till! För det är inte meningen att din väninna ska behöva följa med, dom ansvariga är ju trots allt Soc!
    Det kan bara svårt att komma överens med bio föräldrar då dom ofta lägger över skulden på just familjehemmet, dom vänder all ilska och frustration över situationen på just familjehemmet!
    Men stå på dig! Gå vidare med ärendet! Du har det som rättighet och framför allt om nu barnet #tar skada" av det! 
  • Anonym (q)
    Karma strikes back skrev 2016-12-06 16:58:24 följande:

    Idiot som inte fattar att barnet bara har två riktiga föräldrar. Skaffa egna barn istället för att kidnappa andras.


    har du läst tråden ens?
  • Queennr1

    Lvuet ska släppas om föräldrarna går med på frivillig vård och samtycket betraktas som tillförlitligt. I princip innebär det att föräldrarna kan hämta barnet, men det skulle i det här fallet innebära att man tar ett nytt LVU.

  • Anonym (sol)

     Mina barn är sol placerade och jag har dem varannan helg och varje lov.

  • Anonym (Också sol)

    Vi har ett av våra barn placerat frivilligt. Eller ja inte helt frivilligt, Vi har dock ett både yngre och äldre syskon. Har sagt upp plac och jobbar med soc för att barnet ska hem. Men vi har barnet och har alltid haft ungefär halva veckan var. Vi har inte haft schema utan gjort upp själva under tiden för placeringen, men nu när vill ska få hem barnet och vill göra en smidig och så bra övergång för barnet som möjligt så har vi fått fast schema hur han ska vara hemma och på familjehemmet.

Svar på tråden Hur funkar umgängesrätt vid SoL?