• Fruarna Granath

    Någon som hittat seriös donator på donor.se ?

    Hej, vi glider runt lite på donor.se och skummar. Blev medlemmar igår och har redan fått flera erbjudanden. Gäller ju att hitta någon som uppfyller våra krav och vice versa.
    Så, finns det någon/några därute som hittat en seriös donator via donor och lyckats?!

  • Svar på tråden Någon som hittat seriös donator på donor.se ?
  • UoM

    Hej!
    Vi har hittat en jätte bra donator på donar.se! Vi gjorde vår andra inseminering igår så vi vet inte hur det har gått riktigt än, men att vi är glada över vårt val av donator vet vi :)
    Hoppas ni hittar det ni letar efter! :) 

  • Fruarna Granath
    UoM- Va kul att höra! Vi har haft mailkontakt med en man som verkar mycket seriös. Däremot så ställde han sig frågande när vi tog upp biten med att han skulle bli tvungen att erkänna faderskapet och sedan rekomendera min fru som förälder.

    Hur har ni valt att göra där?
    För vad vi har förstått så kan det dröja och bli än mer komplicerat om man uppger fader okänd?!?!
    Nu känner vi oss kluvna då denna man känns som en toppendonator.

    Grönöga- Jo, men dessvärre har denne börjat bete sig underligt och gått upp i rök plötsligt, vilket gör att vi nu söker andra vägar. Det gör ont, förbannat ont. Vi hade ju hoppats på att ha kommit en bit på väg vid det här laget.

    Hur har det gått för er nu då?! :)

    /Fru och Fru
  • Grönöga

    Nej, vad tråkigt!!! Fast bättre att veta det nu än senare.


    Vi gjorde vårt andra försök i måndags så nu kommer en annan sorts väntan. Jag ska fösöka att inte känna efter så mycket den här gången. Lättare sagt än gjort, he, he.

    Tycker det verkar finnas många vettiga på donor. Är faktiskt själv medlem där, måste ju ha en plan B.
    Vi har skrivit som presentation där att vi endast söker donatorer som kan tänka sig skriva på faderskapet för att senare rekomendera min fru som adoptant. Det är kanske ett tips, så vet de på en gång vad som gäller.
    Håller tummarna!


     

  • UoM

    Fruarna granath: Va tråkigt att den donator ni först hade verkar dra sig ur! Hoppas att det går bättre nu då :)
    Som vi har förståt det så är det mest säkert, juridiskt sett, att donatorn tar på sig faderskapet. Om vi säger att fadern är okänd så kan min fru inte adoptera, för (ur socialtjänsten synvinkel)så det finns en fader där ute, som kan dyka upp när som. Och de ger sig tydligen inte förrän de har hittat en fader :/ Så, vår donator kommer först ta på sig faderskapet. Och sen godkänna att min fru adopterar. Och när adoptionen är klar så är ju barnet helt vårt, på alla sätt :)
    Hoppas att allt löser sig för er och att ni snabbt får plussa :)

  • Fruarna Granath
    Grönöga- Det är ju det som är det jävliga, att vi vet inte alls vad som tagit åt honom! Blir inte kloka på det.

    va kul att ni får frtsätta försöka och hoppas ärtan vill stanna denna gången! :)

     Vi söker nu efter en sk plan -B på donor. Vi skriver alltid  i förasta mailet då vi blivit kontaktade av någon donator på donor att de måste ha friskhetsintyg och ta på sig fadeskapet så att min fru kan adoptera. Vi har hittat en toppen man, han är orolig för arvsrätten- ifall det skulle hända honom något innan adoptionen skulle ha gått igenom. Vi förstår ju hans farhågor men förklarar även att vi inte är intresserade av något arv el ekonomiskt stöd what so ever. Men vi är lite osäkra på hur det ligger till juridiskt. Vad kan vi göra?- skriva ett avtal där vi avsäger vårt barn från arvsrätt? Vi hoppas verkligen att han ska våga ta risken, för han verkar som sagt super.

    Någon som vet?!?!

    UoM- Jo, det är ju just det. Vi kan ju inte gå med på annat sätt än att donatorn tar på sig faderskapet. Frågan är ju hur det ligger till med arvsrätten?! suck pust och stön....

    detsamma hoppas ni plussar ni med! :)
  • UoM

    Tack så mycket :) vi hoppas som tusan att det blir ett plus som och att liten bestämmer sig för att stanna! :)
    Vi har skrivit ett kontrakt med vår D, där en av punkterna är att barnet aldrig kan ärva donatorn eller donatorn familj, jag har ingen aning om det skulle hålla "i rätten" men det känns bra att vi alla tre vet vad som gäller. Det är knepigt för han måste lita på oss lika mycket som vi måste lita på honom. Och som jag har förståt det hela så ska adoptions processen inte ta  så jätte lång tid, bara några månader från att bebis är född.
    Jag vet inte om ni blir klokare av allt mitt svammel :) Men jätte lycka till och va petiga, det är värt det :)

  • Göran64
    UoM skrev 2011-01-26 14:24:24 följande:
    Tack så mycket :) vi hoppas som tusan att det blir ett plus som och att liten bestämmer sig för att stanna! :)
    Vi har skrivit ett kontrakt med vår D, där en av punkterna är att barnet aldrig kan ärva donatorn eller donatorn familj, jag har ingen aning om det skulle hålla "i rätten" men det känns bra att vi alla tre vet vad som gäller. Det är knepigt för han måste lita på oss lika mycket som vi måste lita på honom. Och som jag har förståt det hela så ska adoptions processen inte ta  så jätte lång tid, bara några månader från att bebis är född.
    Jag vet inte om ni blir klokare av allt mitt svammel :) Men jätte lycka till och va petiga, det är värt det :)
    Ett barn har alltid rätt till den sk "laglotten" från sin jurdiske förälder (det är donatorn ändå tills närstående adoptionen nått laga kraft) Tror inte mamman kan neka barnet laglotten.

    Det är den risk man får ta om man gör på detta sätt. (risken är dock väl ganska liten att donatorn skulle avlida under de månader som närståendeadoptionsprocessen tar.)

    www.internetjuridik.com/arv__testamente/arv/arvslott__laglott.html
  • hummer

    En liten tanke bara, varför inte åka till Danmark istället? Då slipper man ju denna komplicerade historia om vem som är fadern. Dessutom så vet man ju inte om donatorerna har könsjukdommar eller dylikt eller va det är för personer egentligen. Allt jag säger är var rädda om er!! :)

Svar på tråden Någon som hittat seriös donator på donor.se ?