• Namast­e72
    Äldre 28 Jan 12:35
    2759 visningar
    12 svar
    12
    2759

    Ålder mellan syskon?

    Hej alla kloka!

    Finns det några riktlinjer avseende ålder mellan syskon?  Mer än att kommande syskon bör bara yngst?

    Någon som vet, egna erfarenheter osv?

  • Svar på tråden Ålder mellan syskon?
  • Nimbus
    Äldre 28 Jan 14:37
    #1

    Googla på socialnämnden, adoption, riktlinjer så får du upp deras handbok. Skriv "sykon" i sökrutan och bläddra igenom. Jag kan inte se att det finns några såna riktlinjer, men det står mycket om att anknytningen mellan föräldrar och adopterade barnet ska vara "klar".
    Jag vet att de i vår kommun tycker att det ska skilja minst ett år mellan barnen.

  • Namast­e72
    Äldre 28 Jan 16:08
    #2
    Nimbus skrev 2011-01-28 14:37:53 följande:

    Googla på socialnämnden, adoption, riktlinjer så får du upp deras handbok. Skriv "sykon" i sökrutan och bläddra igenom. Jag kan inte se att det finns några såna riktlinjer, men det står mycket om att anknytningen mellan föräldrar och adopterade barnet ska vara "klar".
    Jag vet att de i vår kommun tycker att det ska skilja minst ett år mellan barnen.


    Jag tittade där också först men hittade inget. Antar att det vanligaste är minst 1 år...
    { Mamma till världens finaste dotter } { vecka 2 av 52-78}
  • minaun­derbar­abarn
    Äldre 28 Jan 16:25
    #3

    När vi gjorde vår utredning för lite mer än 2 år sen så skrev vår utredare in i utredning att barnet skulle vara minst nio månader yngre vilket i praktiken innebär att vi hade kunnat fått 1 syskon som var fött samma år som storebror. Jag har en bekant som fik ett medgivande där det tom stod att dom fick ta emot ett syskon oberoende ålder dvs nya syskonet hade kunnat varit äldre än det gamla syskonet som fanns i familjen sen tidigare. Men det är nog inte så vanligt i Sverige

  • Nimbus
    Äldre 29 Jan 17:08
    #4

    Jag har inte ens tänkt tanken på att utredarna skulle kunna besluta om hur många månader/år det skulle vara mellan barnen. OM vi väljer att adoptera ett syskon skulle jag nog vilja att det andra barnet var ganska jämngammal med vårt första.

  • Namast­e72
    Äldre 29 Jan 17:36
    #5
    Nimbus skrev 2011-01-29 17:08:57 följande:
    Jag har inte ens tänkt tanken på att utredarna skulle kunna besluta om hur många månader/år det skulle vara mellan barnen. OM vi väljer att adoptera ett syskon skulle jag nog vilja att det andra barnet var ganska jämngammal med vårt första.
    Jag fick för mig att kommande syskon bör vara minst 12 månader yngre för att utesluta att de hamnar i samma klass.  Men jag vet inte var jag fått det ifrån.
    { Mamma till världens finaste dotter } { vecka 2 av 52-78}
  • Äldre 29 Jan 20:52
    #6

    För oss var det 9 månader..

  • Maisie
    Äldre 30 Jan 09:27
    #7

    Vår dotter var 9 månader vid adoptionen och det ställer till det när det gäller syskon (vi är 40 båda två). Vi har tänkt oss 72 timmars listan i Kina och vi vill att det ska vara minst 9 månader men helst 1-1.5 år (så anser även vår handläggare) mellan barnen och det kan bli lite marigt att få det att gå ihop. Hade det inte varit för att vi håller på att närma oss åldersgränsen så hade vi gärna väntat längre mellan barnen och tagit emot ett lite äldre barn.

  • Namast­e72
    Äldre 30 Jan 09:46
    #8

    9 månader känns ju okej på något sätt. Och finns det bara fler klasser i samma årskurs så kan ju alltid barnen gå i var sin klass?

    Maisie: Är ni på gång med syskon?


    { Mamma till världens finaste dotter } { vecka 2 av 52-78}
  • Maisie
    Äldre 30 Jan 09:54
    #9

    Nä, inte ännu. Vi har ju bara haft varandra i 6 månader.

  • Namast­e72
    Äldre 30 Jan 09:55
    #10
    Maisie skrev 2011-01-30 09:54:04 följande:
    Nä, inte ännu. Vi har ju bara haft varandra i 6 månader.
    Aha! Vi har varit hemma lite mer än ett år, men är precis som ni närmare 40. Vi vill ha barnen tätt, så Kina 72 passar oss perfekt
    { Mamma till världens finaste dotter } { vecka 2 av 52-78}
  • Namast­e72
    Äldre 30 Jan 09:55
    #11

    Man ska ju hinna med en trea också tänkte jag


    { Mamma till världens finaste dotter } { vecka 2 av 52-78}
  • Äldre 30 Jan 11:07
    #12

    Hej!


    Det kan nog vara lite olika krav från olika länder också, vi har en dotter från Sydafrika och väntar syskon nu, de har som krav att det måste vara minst 2 år emellan barnen. Vi räknar med att ta emot ett barn som är upp till 2 år, vår dotter var 15 månader när vi fick varandra

Svar på tråden Ålder mellan syskon?