• Frk Svår

    Hur vidarebefordrar jag mobilsamtal från ett nr till ett annat inom samma operatör?

    Innan jul köpte jag en Xperia X10 och fick en SE Cedar på köpet, inkl kontantkort. Skitbra tänkte jag. Då kan jag ju använda det ena numret som jobbnummer, det vill säga att jag lämnar ut det till klienter och så kan jag vidarebefordra samtalen som går till det numret till mitt vanliga. Så slipper jag dels lämna ut mitt privata nr och dels slipper jag bolla med två telefoner. Men går det att göra och hur? Jag har 3 som operatör på båda. Det ena är ett abonnemang (mitt privata nr) och det andra ett kontantkort (det jag hade tänkta att lämna ut).

  • Svar på tråden Hur vidarebefordrar jag mobilsamtal från ett nr till ett annat inom samma operatör?
  • inze

    Jag vet inte om jag fattar dig rätt men menar du att du vill att samtal som rings till ett nr (som du har till SE Cedar) ska hamna i din privata telefon (X10)?

    Det är nog en inställning du kan göra i telefonen. Jag har en C905 och en Zylo och i båda dem går man in på Meny-Samtal-Vidarekoppla-Röstsamtal, Där kan man välja Vidarekoppla alla.

  • Frk Svår
    inze skrev 2011-01-31 14:12:51 följande:
    Jag vet inte om jag fattar dig rätt men menar du att du vill att samtal som rings till ett nr (som du har till SE Cedar) ska hamna i din privata telefon (X10)?

    Det är nog en inställning du kan göra i telefonen. Jag har en C905 och en Zylo och i båda dem går man in på Meny-Samtal-Vidarekoppla-Röstsamtal, Där kan man välja Vidarekoppla alla.
    Exakt så. Ja, det kanske är en inställning man kan göra det. Jag kanske ska börja med att packa upp Cedar-telefonen och läsa bruksanvisningen?
  • inze
    Frk Svår skrev 2011-01-31 15:46:31 följande:
    Exakt så. Ja, det kanske är en inställning man kan göra det. Jag kanske ska börja med att packa upp Cedar-telefonen och läsa bruksanvisningen?
    Ja det kan kanske vara en idé, men annars är det nog inte så svårt att hitta. SE mobiler brukar ha liknande menysystem i sina mobiler, om man bortser från Androidmodeller som X10 och liknande modeller. Men gamla hederliga med knappar har det nog.

    Jag har haft det kopplat så när jag jobbade på ett ställe där 3 inte hade så bra mottagning. Då hade jag inställt så att det kopplade över till en annan telefon med Telenor vid ej svar (som man också kan välja när man vill vidarekoppla).
  • Freija82

    Var medveten bara om att det kostar och att du får betala för vidarekopplingen från den ena mobilen till den andra..

  • inze
    Freija82 skrev 2011-01-31 18:11:49 följande:
    Var medveten bara om att det kostar och att du får betala för vidarekopplingen från den ena mobilen till den andra..
    Har man väldigt många samtal så kan kanske ett familjeabonnemang för 99:-/mån så man ringer helt gratis mellan nr vara en idé.
  • Frk Svår
    Freija82 skrev 2011-01-31 18:11:49 följande:
    Var medveten bara om att det kostar och att du får betala för vidarekopplingen från den ena mobilen till den andra..
    Om den ena är 3 kontant och jag med det ringer gratis till andra 3-mobiler och den andra har ett 3-abonnemang, kostar det då?
  • Freija82

    Om det är kontantkortet som vidarekopplas till abonnemanget så borde det inte kosta ifall du ringer gratis med det, men kan inte svara helt säkert :) Ring in till kundtjänst så får du ett säkert svar och de brukar även kunna lägga en vidarekoppling därifrån om man ber dem.

  • Frk Svår
    Freija82 skrev 2011-02-01 08:31:29 följande:
    Om det är kontantkortet som vidarekopplas till abonnemanget så borde det inte kosta ifall du ringer gratis med det, men kan inte svara helt säkert :) Ring in till kundtjänst så får du ett säkert svar och de brukar även kunna lägga en vidarekoppling därifrån om man ber dem.
    Det känns som en bra idé. Tack
Svar på tråden Hur vidarebefordrar jag mobilsamtal från ett nr till ett annat inom samma operatör?