• Äldre 30 Jan 18:31
    11955 visningar
    46 svar
    46
    11955

    Ska flytta till Hörby - tips på bra förskola önskas

    Ska flytta till Hörby om några månader och då är min son som är född december-06 i behov av en plats på förskola. Problemet är bara att vi inte vet någonting om förskolorna i Hörby. Vi bor 70 mil bort och har inte heller någon möjlighet att åka och göra "studiebesök" på förskolorna heller.

    Önskar därför tips på bra förskolor, hoppas hoppas att någon här har lite koll, det vore guld värt för oss

    Viktigast för oss är att det är vettig personal (gärna utbildade förskollärare) samt att barngrupperna inte är så stora. Vi kommer bo ganska centralt i Hörby.

  • Svar på tråden Ska flytta till Hörby - tips på bra förskola önskas
  • Äldre 30 Jan 23:33
    #2
    Krompa

    Stort tack för att du tog dig tid att svara

    Har du hört något om Klurifax? Det är den som vi är mest inne på i nuläget men vi vet inte mycket alls egentligen mer än vad som står på hemsidan. Det är en privat förskola som verkar lite "flummig" fast på ett positivt tror jag men jag skulle ändå vilja höra mer om den för att känna mig säker.

    Ang. Ängen där du har dina barn: Blir det inte väldigt stora barngrupper då om det är så många barn? Är det bra personal, är flera förskollärare eller är de barnskötare?
  • Äldre 31 Jan 16:24
    #3

    Puffar lite och hoppas att någon mer Hörbybo ser tråden

  • Äldre 1 Feb 19:01
    #6
    miism skrev 2011-01-31 18:03:16 följande:

    Bor strax söder om Hörby men har noll koll på förskolorna, utan hoppar på här och hoppas få lite tips jag med. Räknar med att komma hem med vår son född mars 2009 framåt våren och troligen vara mammaledig året ut, men sen behöver vi också ha koll på det här med förskolor.


    Hoppas på att vi båda kan få fler tips, man vill ju försäkra sig om att det käraste man har får det "bästa"

    Jag har också en liten en som kommer börja i början på år 2012, kommer vilja ha honom på samma förskola som storebror såklart så då gäller det att välja med omsorg.
    krompa skrev 2011-01-31 19:12:01 följande:
    Klurifax är privatägd/kooperativ. Min syster hade sina barn där ett tag och de trivdes. Det jag inte gillar där är att man som förälder måste hjälpa till en hel del med tex storstädning.

    Gnistan har under år 2006 byggts ut från en avdelning till en förskola med två avdelningar - Duvan och fisken.
    Verksamheten har funnits sedan augusti 1991 och finns på Tvärgatan 6 i Hörby tätort.
    Förskolan har barn i åldrarna 1-5 år.
    Gnistan drivs av en ekonomisk förening och har kristen inriktning.

    Kontaktperson: [email protected]" target="_blank">Carin Lennartson
    Telefon 070 557 04 15 


       

    Klurifax är en privat förskola på Viktoriagatan 1 i Hörby tätort.


    Kontaktperson: Lena Karman
    Telefon 0415-31 19 37, 146 90.


     
    Vad skönt att höra att din syster varit nöjd. Jag kan leva med att hjälpa till men jag visste inte att det var ett kooperativ utan trodde bara att det var privat, och då utgick jag ifrån att man som förälder inte behöver hjälpa till?
  • Äldre 2 Feb 21:53
    #8
    tindistar skrev 2011-02-02 15:22:00 följande:
    Vi har våra barn på Lokets förskola. De är indelade i 3 grupper. Smultronet, blåbäret och Lingonet. De har inte delat på våra 2 barn som går där. 

    Alla barnen ska kunna gå till vilken lärare som helst så de har mycket samarbete grupperna emellan. Det är cirka 60 barn som går på dagiset.

    Som sagt vi trivs jättebra och barnen älskar att vara där. 
    Loket är en av de förskolor som är av störst intresse för oss med tanke på geograftiskt avstånd. Fick detta mail av en pedagog därifrån:

    "Vår förskola har Hälsa som profil.


    Vi har tre avdelningar med just nu 53 barn i åldrarna 1-5år.(Normalt 51 barn)


    Avdelningen Smultronet har 13 barn i ålder 1-2 år.På avdelningen arbetar 1 förskollärare 100%, 1 fritidspedagog 75% och en barnskötare 100%.


    Avdelningen Blåbäret har 18 barn i ålder 2-4 år. På avdelningen arbetar 1 förskollärare 100%, 1 förskollärare 75% och 1 barnskötare 100%.


    Avdelningen Lingonet har 22 barn i ålder 4-5 år. På avdelningen arbetar 1 förskollärare 80%, 1 fritidspedagog 75% och en barnskötare 87,5%. Lokets metagog arbetar här 6 timmar/v"

    ------------------------------------------------

    Vad innebär det att de har hälsa som profil?
    Hur är inne och utemiljön? Är det stora ytor, många rum eller trängs barnen så att säga?
  • Äldre 2 Feb 22:07
    #9

    De förskolor som är mest intressanta för oss i nuläget är:

    Loket
    Trollbäcken
    Klurifax

    Uppskattar info om dessa och ev. andra i närheten

  • Äldre 3 Feb 11:38
    #11
    mianf skrev 2011-02-03 09:39:04 följande:
    Vi har våra pojkar på Trollbäcken den ene på småbarnavd. och den andre på avd. för större barn. Vi har bara positivt att säga det är väldigt engagerad personal som genuint bryr sig om barnen och som ofta gör det där lilla extra med dem. Vi har alltid kännt att vi kan ha en öppen dialog med personalen och att vi får en ärlig bild utav hur dagen varit, vilket har varit viktigt för oss speciellt då barnen varit små och inte själv kunnat berätta om dagen. Till hösten ska minstingen gå upp till större avd. och vi kommer då få välja om vi vill att han ska gå med sin bror eller om de ska fortsätta på varsen avd.

    Har vänner som har barn på Loket, Regnbågen och Skattkistan och alla är jättenöjda. Känns som att just nu håller förskolorna i Hörby hög nivå. 
    Jättekul att få läsa något positivt om Trollbäcken eftersom att det är en av de förskolor som är mest aktuella för oss.

    Vet du något om 15-timmarsbarnen? Är det 3 timmar 5 dagar i veckan eller 5 timmar 3 dagar i veckan som gäller? Jag är väldigt skeptiskt till 3 timmar/dag och funderar därför på att välja bort Klurifax som har så. Vad jag förstått så har de kommunala förskolorna 3 dagar istället och det tycker jag är mycket bättre. Är lite orolig att det kan bli svårt för min pojk att komma in i barngruppen ordentligt med så korta dagar när han är helt ny.

    Hur stora barngrupper är det?
    Vet du vad de har för inskolningsmodell?
  • Äldre 3 Feb 16:43
    #13
    tindistar skrev 2011-02-03 16:32:28 följande:
    på Loket går 15-timmarsbarnen Tis-tors. Från kl 9.00 tror jag det är och så fram till 14.00. Jag är inte helt hundra på tiderna eftersom mina barn går heltid. 
    Det stämmer nog med tiderna, har hört det på annat håll med. Vilken typ av inskolning kör de? Lång, kort, beredda att anpassa sig efter barnet om det behöver mer tid osv?
  • Äldre 3 Feb 17:31
    #15
    Tindisar

    Sorry att jag totalt frågar ut dig men loket är av stort intresse för oss så jag vill veta mer

    Vad innebär det att de har hälsa som profil?
    Hur är inne och utemiljön? Är det stora ytor, många rum eller trängs barnen så att säga?
  • Äldre 4 Feb 14:02
    #19
    Tindisar

    Tack för alla svar, jag uppskattar det! Just det där med att personalen är bra är det absolut viktigaste tycker jag. Sen gärna en så "stressfri" miljö som möjligt just med tanke på den höga ljudnivån och brist på stora ytor det ofta är när det är väldigt stora barngrupper, men det verkar inte som att det går att komma ifrån :-/
  • Äldre 4 Feb 14:07
    #20
    EmmaK1986 skrev 2011-02-04 07:08:01 följande:
    Vilken roligt tråd:) är också relativt nyinflyttad till Hörby

    Vi har funderat på klurifax, dock om först ett år.

    Vi bor en liten bit utanför och har även funderat på förskolan i georgeshill.
    Någon som vet något om förskolan där?!
    Vad roligt att du också hittat hit, hoppas du med kan få lite tips. Klurifax är det alternativt vi mest av allt vill ha som förstahandsalternativ men tvekar pga. av att 15-timmarsbarn (vilket min som kommer vara fram till nästa år) bara får gå 3 timmar/dag 5 dagar i veckan så därför överväger vi nu andra alternativ.

    Om du vet något, vad som helst om Klurifax, berätta gärna för jag vill veta allt

    Bor ni långt utanför centrala Hörby?
    jensan1 skrev 2011-02-04 08:27:27 följande:
    Hej!

    Vi bor i Ludvigsborg som ligger mellan Höör och Hörby. Mina barn går på förskola och skola i Sätofta som tillhör Höörs kommun eftersom vi tidigare bodde där.
    Jag kan tyvärr inte så mycket om förkolorna i Höör, men är otroligt nöjda med Arkens förskola om det är så att ni bor så att det ligger bra till :)
    Du kanske skrev fel men det är förskolor i Hörby jag är intresserad av, men det var säkert det du menade Var ligger Arkens förskola?
  • Äldre 4 Feb 16:58
    #22
    EmmaK1986 skrev 2011-02-04 16:57:10 följande:
    Som våra planer ser ut nu så kommer Lykke också bara gå 15 timmar i veckan .

    Vi bor i osbyholm som ligger 3 km utanför Hörby .
    Kommer ni bo inne i Hörby?

    Ja hade tänkt att ringa dit någon gång i feb och be om studiebesök på klurifix och skattkistan. Är ett år dit men jag gillar att planera :)
    Aha, ok. Vi kommer bo väldigt nära Klurifax (bara ca 200 m) så det är nog ganska centralt. Märks det att jag inte varit i Hörby speciellt mycket Vet inte ens hur det ser ut där.

    Klurifax är ju privat med en egen kö så det kan nog vara jättebra att vara ute i god tid där.
  • Äldre 4 Feb 23:41
    #26
    Redlip skrev 2011-02-04 18:47:44 följande:
    Min son går på Skattkistan. En jättebra förskolan tycker jag. Jag och min sambo är döva och våra son är hörande, det är inget problem.. :)
    Tack för tips, ska kolla vart det ligger.
    EmmaK1986 skrev 2011-02-04 21:17:50 följande:
    Haha ja det är ganska centralt. Skulle dock inte kalla mig en Hörby expert, kommer från Malmö från början..

    Min sambo jobbar nära klurifix samt att jag gillar deras inriktning. Har en kompis som jobba där och hon har bara gått att säga om det..

    Varför ska nu flytta till Hörby om man får fråga?

    Redlip: vad har skattkistan för profil?
    Roligt att höra ännu mer positivt om Klurifax, vi känner oss riktigt intresserade av den förskolan men är kritisk till att 15-timmarsbarnen måste gå 3/dag.

    Vi flyttar till Hörby därför att vi har mycket släkt i Skåneregionen samt att min man fått jobb i Malmö (för svårt att få tag i boende i Lund/Malmö (vi har varit tvugna att få ett boende snabbt) och har därför valt denna region).
    linn78 skrev 2011-02-04 21:30:28 följande:
    Hej! Min son går på skattkistan och jag/vi är väldigt nöjda med att ha honom där. Och han också, han gråter när han ska hemSkrattande. Det finns 6 olika avdelningar, 3 småbarns och 3 stora barns. I varje "block"  finns det en småbarnsavd och en med dom stora barnen som jobbar tillsammans lite grann. Rummen är ganska små, men det är bra för då blir inte ljudnivån så hög. Dom är ute mycket. Sover middag utomhus i uterum i sovsäckar.  
    Låter hur mysigt som helst att sova middag i uterum i sovsäckar, jag skulle älska att göra det
  • Äldre 5 Feb 23:41
    #28
    Mille 87

    Åh vad glad jag blev nu när jag loggade in och läste ditt inlägg. Det är precis exakt sådant där info jag vill ha. Klurifax låter onekligen som en riktigt bra förskola. Dessutom verkar det ju vara rätt så små barngrupper om de bara är totalt ca 30 barn. Jag har haft en ganska omfattande mailkonversation med Lena som är chef där och har fått svar på de flesta av mina frågor av henne och tycker att det mesta verkar riktigt bra.

    Min stora pojk är också lite känslig av sig och kan behöva lite extra så att säga så för mig är det jätteviktigt att man tar hänsyn till varje barns unika personlighet och behov och det kan ju vara svårt när personalen har så många barn att det nästan blir omöjligt, men här verkar det ju inte vara omöjligt och det är ett enormt stort plus.

    Trist att höra att du inte trivs i Hörby förövrigt, blir lite nervös nu att vi valt fel som ska flytta dit Fast vi tänker mest att vi bara ska bo där tills vi har råd att köpa vårt drömboende på landet om ett par år. Blir lite nyfiken på att få höra mer från dig så du får gärna skicka meddelande via min sida om du känner för det
  • Äldre 6 Feb 12:45
    #32
    EmmaK1986 skrev 2011-02-06 09:17:24 följande:
    Millie87: vad tråkigt att nu inte trivs i Hörby :(
    Vad är det som gör att ni inte trivs?!

    Hur gick ni tillväga när nu sökte till klurifix?

    Medusan: ja det kan vara skönt att vara nära släkten och det tar inte långt in till Malmö .
    Åker in där en del då alla mina vänner bor kvar där.
    Man mailar deras kontaktperson och meddelar att man vill köa. Lämnar barnets personnummer och önskemål om när man vill att barnet ska börja.

    Det ska bli jätteskönt att få vara nära släkten, där vi bor nu finns bara min mamma i prinicp och i Skåneregionen finns hur många som helst (konstigt när är varken jag eller min man skåningar från början dock
  • Äldre 7 Feb 22:15
    #35
    sihn skrev 2011-02-07 22:12:06 följande:
    Hej
    Jag har bara haft/har dagmamma till mina barn. Något vi trivts jättebra med. har haft turen att jag har en bra dagmamma. tyvärr är de bara 3 kvar i kommunen!
    Vet inte hur intresserad du är av detta?
    Jag är inte intresserad av att ha mina barn hos dagmamma men stort tack ändå för att du tog dig tid att svara i tråden, det uppskattar jag
  • Äldre 7 Feb 22:20
    #36
    Mille87 skrev 2011-02-07 13:17:55 följande:
    Jag vet inte riktigt hur stora grupperna är, det varierar efter ålder. Vet att med dom små barnen är det fler pedagoger. Jag tycker att det verkar vara många pedagoger där när jag hämtar och lämnar min son och det är ju bra :) Jag blev otroligt glad när dom kom fram till mej och sa att dom märkt att min son trivdes och fungerade bättre med vissa barn. Det är så det ska vara tycker jag, att dom ska ha tid att kunna titta hur varje barn beter sej.

    Vi har flyttat hit från Höganäs i somras och vi har sån otrolig hemlängtan! I maj kommer det en bebis till och det gör att jag längtar ännu mera hem :) Min son och har sån bra kontakt med mormor och han verkligen avgudar henne och jag vill att det nya bebisen ska få samma fina kontakt. Men det lutar ändå mot att vi bor kvar. Förskolan är bra och jag vill inte flytta rundor på honom, utan vill att han ska ha den tryggheten. Vi vänjer väl oss vid Hörby hehe :)
    EmmaK1986 skrev 2011-02-06 09:17:24 följande:
    Millie87: vad tråkigt att nu inte trivs i Hörby :(
    Vad är det som gör att ni inte trivs?!

    Hur gick ni tillväga när nu sökte till klurifix?

    Medusan: ja det kan vara skönt att vara nära släkten och det tar inte långt in till Malmö .
    Åker in där en del då alla mina vänner bor kvar där.
     
    Jag ringde till Lena och sa att jag hade läst på deras hemsida och ville sätta upp mitt barn i kö. Då bokade vi en tid för studiebesök och sen skrev vi papperna då också. Jag ringde hem till Lena och det tog hundra år innan hon svarade, inte så konstigt för när hon väl svarade berättade hon att det var hennes hemtelefon! :) Jag trodde ju att jag ringde till förskolan.... :P
    Härligt att höra att din son verkar trivas så bra där, sådant värmer verkligen och gud så jobbigt det är när man har en känsla av att barnet inte har det riktigt så bra som man skulle vilja.

    Aha så det är hemlängtan som får er att vantrivas. Kan förstå känslan men är glad att det inte berodde på att Hörby är ett jättedåligt ställe att bo på eller så som jag trodde att du menade först En av de främsta anledningarna till varför vi flyttar dit är just för att komma närmare familj och släkt.

    Jag ska hålla tummarna för att ni kommer vänja er vid Hörby snarast möjligt
  • Äldre 11 Oct 16:31
    #43
    marad1 skrev 2012-09-25 11:33:11 följande:
    Hoppas det har gått bra i Hörby. Själv har jag känt att det har gått trögt på den sociala fronten här på orten. Har nu bott här i 13 år. Oj vad tiden går. Känns som alla känner varandra redan och ej är intresserade av nytt umgänge. Har en sån känsla i allafall. Spelar inte lika stor roll när man jobbar, men ändå. Har en son född -07 som jag gärna vill hitta kompisar till.
    Hej, upptäckte av en ren tillfällighet att du skrivit här. Har inte kollat i tråden på evigheter.

    Jag vill inte skriva så mycket personligt öppet i tråden men inboxa mig om du vill
  • Äldre 11 Dec 16:59
    #45
    MEL03 skrev 2013-12-10 20:54:52 följande:
    Den allra bästa förskolan i Hörby ska vara Loket! Fantastisk föreståndare, som är öppen och lyhörd för föräldrarna, härlig trygg utomhusmiljö! Det samma som Trollbäcken och Junibacken, är också väldigt populära har jag hört av vänner i kommunen. Vi har bytt nyligen från Klurifax till Junibacken. Känns oerhört stimulerande och barnvänligt då Junibacken både har en härlig trygg utomhus miljö och är dessutom nyfiket Reggio Emilia inspirerat! Varma rekommendationer till alla som flyttar in till Hörby! 
    Intressant att ni också bytt bort Klurifax precis som vi. Berätta gärna mer om varför om du vill så att fler inte söker sig dit (det kan tyckas lockande om man kollar hemsidan men är det inte praktiken så många "luras" säkert dit). Vet många som varit missnöjda.
Svar på tråden Ska flytta till Hörby - tips på bra förskola önskas