• Anonym
    Äldre 1 Feb 12:51
    8132 visningar
    83 svar
    83
    8132

    hur ska vi göra med posten?

    Det krävs att samtliga i hushållet är i behov av tjänsten för att man ska få den. Ni kan väl anmäla de flesta räkningarna till autogiro samt e-faktura och skaffa en pstbox istället?

  • Anonym
    Äldre 1 Feb 19:14
    #13

    Håller med en person ovan som skrav att du kanske kan kontakta tidingen? Då kan de få fart på saker.

    Testa om inget annat hjälper. Försök få så många räkningar som möjligt på e-faktura. Alla räkningar går ju inte (vi kan inte välja det då det gäller T3, dom skickar bara ut pappersfakturor) men många kanske du kan ändra?


     


    Lycka till

  • Anonym
    Äldre 2 Feb 08:57
    #22
    Anonym (utan post) skrev 2011-02-01 20:08:05 följande:
    nu är det ju inte bara räkningar som kommer med posten. räkningar är viktigast och vi har ju de vi kan på e faktura tycker dock personligen är det är mest jobbigt med e faktura då det är jag som sköter större delen av att betala räkningar och de flesta fakturor står i sambons namn. som el m.m. så är de lättare att få dessa på papper annars måste jag in i hans internet bank när de ska betalas m.m. men vissa har vi det är ju även vanliga post som posten skicka tillbaka till avsändare om plats i lådan ej finns och alla privata brev har ju inte avsändare då slängs de efter att ha lagrats en tid.

    tidningen har jag funderat på om det inte blir bättre nu. när jag ska bli kontaktad av rätt person.
    Ts, hur mycket post kan ni få egentligen? Har maken eget företag? Normal post till ett hushåll för 2 veckor ryms lätt i brevlådan om man skippar reklamen.
  • Anonym
    Äldre 2 Feb 10:59
    #27
    Anonym (utan post) skrev 2011-02-02 10:54:34 följande:
    hur tänker du att man ska planera då? berätta gärna? :) alla tips är välkomna.
    jag kommer ut ur huset är ute på gården i den mån jag orkar m.m men kan inte ta mig till postlådan själv.
    bil har vi när sambon är hemma lånar ibland de veckor han är borta om man måste iväg på något men även det är en kostnad och att låna bil för att köra 700x2 för att hämta posten en gång om dagen ja du kanske själv ser hur de låter :P

    sedan är det inte alltid vi kan låna någon bil en hel vecka heller.
    Du har väl färdtjänst? Hur fixar du handling och läkarbesök om sambon är borta veckor i sträck utan att veta i förväg?
  • Anonym
    Äldre 2 Feb 11:08
    #30
    morochmer skrev 2011-02-02 11:01:12 följande:
    Jag uppfattar det som att du letar efter problem och blundar för möjligheterna. Ni BEHÖVER inte reklamen för att elda. Ryck upp dig.
    Jag är böjd att hålla med dig. Grannarna går inte att fråga. Bil har ts ingen. Ts är isolerad veckor i sträck när sambon är borta. Ts kan inte ta sig 700 meter.( Då måste ts vara sängliggande så jag förstår inte att ts ibland kan köra bil, om hon får låna en..)
  • Anonym
    Äldre 2 Feb 11:16
    #34

    Det är lustigt hur olika det är i olika kommuner... vi bor på landet, har 500 meter till brevlådan och min sambo sitter i rullstol, men det gör inte jag. Nu är han fullt rörlig och jobbar mer än heltid varje vecka men när brevbäraren hörde att min sambo satt i rullstol så var det liksom bara utan problem att "Jamen då har han rätt att få posten till dörren, ska jag köra upp i fortsättningen??"
    Till saken hör att vårat hus är det ENDA på just den vägen så han måste vända vid vår gård och åka ner på skogsvägen sen igen, men något intyg behövdes inte här....

    Nu tackade jag nej för jag går ju ändå förbi brevlådorna flera gånger om dagen... men ändå...

    Har du en arbetstarapeut? Det brukar de flesta funktionshindrade ha för någon slags kontakt. Tala med denna så kan den säkert hjälpa dig.

  • Anonym
    Äldre 2 Feb 11:18
    #35
    Anonym (utan post) skrev 2011-02-02 11:13:01 följande:
    vi får en hel del post. (om man itne räknar med reklamen) en annan sak som tar en del plats är min eftersändning dessa stora vita brev tar plats. det är ingen tjänst jag tänker avbeställa heller för jag tycker jag ringt alla företag jag kunnat och ändrat adressen men ändå har jag missat massor har jag insett när de kommer saker med eftersändningen.

    maken har inte företag. 2 veckor ryms inte för oss även kollat med några vi känner skulle aldrig räcka för dem heller som du beskriver allt handlar nog om vad man får  för post m.m.
    Ts, hur mycket sparar ni ekonomiskt på att få reklam att elda istället för att elda ved?
  • Anonym
    Äldre 2 Feb 11:20
    #37
    Anonym (utan post) skrev 2011-02-02 11:15:34 följande:
    nej inte färdtjänst.
    vi månads handlar alltid så vi har det vi behöver hemma. vi kompleterings handlar innan han åker det hinner vi alltid så det är inga bekymmer. som jag skrev innan jag brukar låna bil ibland när han är borta om tillfälle finns. om tillfälle inte finns och jag tex inte kan avboka läkartid (vilket man oftast kan) så brukar jag bo hos min bror som bor nära sjukhuset men 7 mil från oss.
    Varför har du inte färdtjänst om du inte kan ta dig 700 meter? Hur klarar du av att köra bil med en så kraftig funktionsnedsättning? Varför har du ingen permobil?
  • Anonym
    Äldre 2 Feb 11:27
    #42
    Anonym (utan post) skrev 2011-02-02 11:21:47 följande:
    har jag sagat att vi inte frågat grannarn? nej jag har bara sagt att vi inte har snälla grannar stor skillnad.
    delvis är jag säng liggande ja men inte helt. stor skillnad på att gå och kör bil. men det vet ju var enda vettig människa som har någon koll på värk och funktions hinder vilket tyvärr inte alla här på fl har.. och det förstår jag.
    Man kunde tro det när du skrev att du inte vill beblanda dig med dem: "grannar ja.. snälla njää... inga men beblandar sig med i onädan"

    Har du såna problem har du rätt till handikapputrustning. Det är inte lätt att köra vanlig bil med värk och funktionsnedsättning. Nog har jag lättare att gå än att köra bil pga mina problem.
  • Anonym
    Äldre 2 Feb 11:33
    #44

    Köp en bil????

  • Anonym
    Äldre 2 Feb 11:34
    #45

    Ofta handlar det ju om turen att få tag i "rätt person" när man kontaktar myndigheter. Jag skulle ha fortsatt att kontakta Posten tills jag fått napp och även prata med brevbäraren om han inte skulle kunna tänka sig att ta en extra sväng med din post.

  • Anonym
    Äldre 2 Feb 11:35
    #46
    Anonym (utan post) skrev 2011-02-02 11:30:28 följande:
    färdtjänst har jag inte av en enkel anledning det fungerar inte i min var dag. i min komun måste man beställa dagen innan och då en viss tid detta fungerar inte för mig då skulle jag måste beställa flera tider och avboka allt eftersom jag inte orkar eller kan fara pga bla värk. detta skulle inte fungera. det håller även komunen med om.

    inga problem att köra bil varför skulle det vara det?  det är lättare för mig att fråga dig varför du tror att det skulle vara så svårt? eftersom du inte verkar ha så mycket kunskap om att det finna många olika typer av funktionshinder och sjukdommar som många människor inte känner till eller vet hur de fungerar.

    permobil har jag inte av anledning att jag ska röra mig det jag orkar och kan. och det betyder att jag själv i sam råd med vården kommit fram till att som mitt läge ser ut nu behöver jag ingen för det skulle förvärra min sits. av flera skäl som är för komplicerat att gå in på nu.
    Helt allvarligt ts, har du så svår värk så måste det vara en plåga att sätta dig ner i bilen, vrida kroppen, kolla bakrutan växla, galsa, hålla nere kopplingen, hålla uppe armarna när du kör osv. Eller har du ont i någon kroppsdel som inte blir påverkad av att sitta? Att gå 700 meter bör ju vara en lämplig träning ett par dagar i veckan om du nu ska röra på dig enligt ordination.

    Att du skulle ha för svårt för att kunna ha färdtjänst låter orimligt. Du ska alltså ställa in läkarbesök och strunta i att hämta mediciner om gubben är borta?
  • Anonym
    Äldre 2 Feb 11:38
    #50
    Mumselumsan skrev 2011-02-02 11:35:47 följande:
    Nu har jag inte läst alla kommentarer utan TS och sen skummat kommentarer.

    De som undrar hur mycket post ni får egentligen och att avsäga sig reklam så klarar postlådan 2 veckor post har fel. Ingen av oss är egen företagare och vi har en normal postlåda men får ganska mycket post (ingen reklam) och vi skulle inte få plats med 2 veckors post i vår låda. Möjligen 1 veckas.

    Bor man vid lanbrevbärarlinje så får man dessutom mindre paket levererat i postlådan och det fyller genast ut en hel del.

    Sen finns en annan aspekt på det hela, det finns post som inte kan ligga i två veckor utan att bli läst/omhändertagen.

    Du måste absolut stå på dig TS och försöka få kontakt med Posten för de ska hjälpa dig med detta. Kanske du kan kontakta någon konsumentombudsman i din kommun och höra dig för om de antingen kan hjälpa dig alternativt hjälpa dig med ett tillvägagångssätt.
    Posten är inte skyldiga att göra något eftersom ts sambo är frisk!
  • Anonym
    Äldre 2 Feb 11:38
    #52
    Anonym (utan post) skrev 2011-02-02 11:36:24 följande:
    skulle vi göra om vi hade ekonomi till detta.
    http://www.blocket.se/hela_sverige?q=&cg=1020&w=3&st=s&ps=&pe=1&mys=&mye=&ms=&me=&cxpf=&cxpt=&gb=&fu=&cxdw=&ca=11&l=0&md=th

    Ni behöver ju inte en jätteavancerad bil när den är till för att åka 700 meter till brevlådan... finns massa billiga!
  • Anonym
    Äldre 2 Feb 11:44
    #58
    Anonym (utan post) skrev 2011-02-02 11:41:53 följande:
    märker att du inte har specillt mycket kolla på olika sjukdommar. och därför är det heller ingen idé att jag ens försöker förklara.
    Inte? Jag har själv kronisk värk och en hel del andra bekymmer så du behöver inte vara nedlåtande. Eftersom du har ordination på att röra dig och inte ska ha permobil så måste ju bästa medicinen vara just att träna och kanske promenera 700 meter 2 gånger per vecka? Om det så tar hela eftermiddagen så måste man ju träna. Jag vet hur jäkligt det kan vara, hur onte det gör, men man gör det för att man måste.
  • Anonym
    Äldre 2 Feb 11:45
    #60
    Mumselumsan skrev 2011-02-02 11:43:31 följande:
    Jo fast det finns alltid utrymme för undantag dessutom är ju sambon borta i flera veckor ibland och det är ju DET som är problemet inte huruvida sambon är frisk eller ej.
    Nej, det finns inget utrymme för undantag om de inte vill och de har redan nekat! Undantag är frivilliga...
  • Anonym
    Äldre 2 Feb 11:55
    #66

    Det finns inga grann-barn som kan tänka sig att tjäna en 10a ett par gånger i veckan?

  • Anonym
    Äldre 2 Feb 12:03
    #69
    Anonym (utan post) skrev 2011-02-02 11:51:06 följande:
    jag är ordinerad att röra på mig de lilla jag kan. inte att att gå 700x2=1400 m två gånger i veckan.
    Stor skillnad som de flesta med kronisk värk vet. du kanske kan gå en mil om dagen men jag kanske har nog bekymmer att gå 10 m till toaletten samma dag eller hur det borde du veta om du har kronisk värk. allt beror på vart de sitter. i kroppen och vilken sjukdom man har. och vilket skick man är i.
    Ts, jag vägrar tro att du är ordinerad att vara isolerad och att du knappt kan röra dig 10 meter vissa dagar men skulle kunna hämta posten med en bil. Jag vet hur jäkla ont man kan ha och hur lång tid det kan ta att gå kortare sträckor men jag vet att man kan om man vill. Har du inga hjälpmedel och blir inte beviljad stöd från kommunen så måste det finnas andra skäl än just värken.
  • Anonym
    Äldre 2 Feb 12:07
    #71

    Ts, detta gäller:


    Postens utdelningstjänster för äldre och rörelsehindrade

    Rörelsehindrade personer och personer som har fyllt 75 år har rätt att på begäran få sin post utdelad i en postlåda som är lägenhetenplacerad antingen vid tomtgränsen vid kör- eller gånganslutningen eller i lägenhetens brevinkast.


    Förutsättningen för avvikande utdelning är att samtliga postmottagare i hushållet är berättigade till tjänsten. En postmottagare som är rörelsehindrad eller har fyllt 75 år, och bor i ett kollektiv där hon eller han regelbundet eller upprepade gånger kommer att vara ensam, så att det blir väsentligt svårare för henne eller honom att hämta sin post, är också berättigad till avvikande utdelning.


    Den lokala postutdelningen kan bedöma ett rörelsehinder som beror på någonting annat än hög ålder, alternativt kan kunden ombes visa ett läkarintyg som bekräftar rörelsehindret.


    Så du har rätt att få posten utdelad vid tomtgränsen.
  • Anonym
    Äldre 2 Feb 12:09
    #74
    Anonym (utan post) skrev 2011-02-02 12:07:24 följande:
    jag har aldrig sagt att jag kan köra bil varje dag. jag gav dig ett exempel på hur värk kan vara olika och satt dig och mig som personer i exeplet. ber om ursäkt om jag var otydlig där.

    vet du exakt hur det är att alla typer av värk och sjukdommar med olika sympon som gör att man inte kan röra sig som man vill? om du vet det och upplevt allt sådant så kommer jag ta dig på allvar.
    Jag vet hur det är att inte kunna röra sig och eftersom du lät oss tro att du skulle kunna hämta posten varje dag om du hade bil så lät det självklart som om du kunde köra bil varje dag. Därav mina påståenden.
Svar på tråden hur ska vi göra med posten?