• Gentle­man
    Äldre 2 Feb 21:48
    11313 visningar
    32 svar
    32
    11313

    Måste hitta en mening med livet

    Har funderat på att bli religiös men det hade varit att begå ett självbedrägeri. Mitt nuvarande mål med livet är väl att bli rik men till vilket syfte. Min faster dog med en förmögenhet på 8 miljoner, vad är meningen med det liksom. Barn vet jag inte om jag vill skapa i detta samhälle.
    Så vadfan ska man göra med livet liksom? Känns som ett jävla ekorrhjul från vaggan till graven.

  • Svar på tråden Måste hitta en mening med livet
  • Äldre 3 Feb 03:20
    #1
    Meningen med livet

     
    Är Jesus Kristus. Det är tron om varför världen kom, varför vi kom till världen, och vad vår mening är, samt hur vår framtid är efter livet.

    Skulle inte livet vara onödigt om det inte fanns någon mening? Vad har bebisar som dör för mening? Ingen. Varför ska man ha som mål att bli så rik som möjligt? För att få köpa en fin bil and then...? 

    Livet är kort 
     
    Kortare än vad man tror... Det går fort eller hur? Plötsligt är man 20, 30, 50, 70 och där ligger man... Vad var meningen med all smärta och alla känslor? All lycka o glädje? Finns det en sådan? Vad händer nu när jag dör? Försvinner jag helt? Vad har mitt liv då haft för mening? 

    Det är tråkigt att tro att livet saknar en mening i sig. Många säger:
    "Vi skapar själva meningen med saker som fyller våra liv"
    Visst det är delvis korrekt. Men ALLT händer av en mening, allt har en mening redan innan det fanns!

    Varför skulle bebisar komma? Varför dör vissa bebisar? Har det någon mening då?...

    Våga tro på Jesus. Våga tro att vi kommer till himmelriket efter detta väldigt korta liv...
    Njut av livet och se framemot himmelriket 

    -  
    Tyvärr kommer det bara fler och fler invandrare till Sverige. Det har en negativ påverkan på vår kultur och religion. Sverige är ett kristet land! Men detta är påväg till att ändras... Till vad?...
    Tänk på detta, ta en minut och tänk efter. Har inte Sverige gjort ett stort misstag med att ta in så många blattar som de inte ens kan ta hand om?

    Det är svårt att sprida kristendom när det har blivit en kultur/religion kaos i landet... Men detta var mitt försök 
  • Äldre 3 Feb 03:34
    #2

    Det finns ingen mening med livet. Meningen med livet är socialt konstruerat för att vi människor har ett högre medvetande, tyvärr.

  • Amelie av Paris
    Äldre 3 Feb 10:36
    #3

    Meningen med livet är inget man hittar utan något man skapar. Utifrån dina individuella intressen och känslor. Många människor uppfattar livet som meningsfullt när livskänslan fördjupas kanske i samband med existensiella kriser (sådan som du kanske har just nu). Livets mening är någonting abstrakt som Afrodisac säger, ingenting som man kan hitta och fånga. Det är du själv som måste hitta en mening med ditt liv. Religion skapar känsla av meningsfullhet och gemenskap så du är inte ute och cyklar när du nämner religion. Eftersom vi lever i ett sekulariserat samhälle med stort fokus på ytlighet och individuell lycka, är det inte märkligt att vi saknar de mer religiösa dimensionerna i tillvaron, samt gemenskap och lätt uppfattar livet som meningslöst och tomt. Att finna mening handlar om att fördjupa sig själv (etiskt, kulturellt, sina relationer etc). Allt detta finns i förstås religion och filosofi. Det viktiga tror jag är att inse att man har ett ansvar för sitt liv. Acceptera att livet som passerar är ett råmaterial som du som person ska förädla på ditt eget sätt. Livet ska alltså förvaltas på ett kreativt sätt och det är bara du själv som vet hur det ska gå till konkret.

  • Äldre 3 Feb 15:11
    #4
    Gentleman skrev 2011-02-02 21:48:08 följande:

    Mitt nuvarande mål med livet är väl att bli rik men till vilket syfte. 


    Blir du tillräckligt rik kan du betala dig in i USA, alt starta ett företag som kräver en hög $ investering och få greencard den vägen. :)
  • Äldre 3 Feb 15:14
    #5
    DarKzY skrev 2011-02-03 03:20:45 följande:
    Det är svårt att sprida kristendom när det har blivit en kultur/religion kaos i landet... Men detta var mitt försök 
    Om du menar allvar, gjorde du nog mer skada än nytta med ditt inlägg som inkluderar din attityd till "blattar". Tänk på det nästa gång.
  • Äldre 3 Feb 15:19
    #6

    Men annars håller jag med Darkzy; man behöver inte bli "religiös" om man inte tror på det, men man kan välja att ha ett öppet sinne och kanske ge Jesus en chans, om han nu skulle råka finnas. Det kan man komma långt med, att inte bara utesluta ett alternativ många människor ser som den yttersta meningen med livet. Det finns mycket i livet som kan ge mening, och det är olika saker för olika människor, men utan Jesus, ser jag själv ingen mening med annat, och att ens försöka hitta en mening, för vad är då egentligen meningen med det? :)

  • ViceGu­y
    Äldre 3 Feb 15:45
    #7

    Jag ser mig själv som, inte bara en del av universum, utan universum självt. Jag är universums sätt att vara självmedvetet.

    Mitt mål är att veta så mycket om mig själv (universum) och hur jag fungerar. Varje gång jag får den här "aha" upplevelsen när jag upptäcker något nytt så känner jag det som en oerhörd njutning och ett stort framsteg.

    Jag hoppas också, kanske något naivt, att jag kommer vara i liv när vi lyckats bli så avancerade att vi börjar resa mot stjärnorna och nya världar.
    Jag hoppas också att jag under min livstid kommer att få uppleva kontakt med intelligent liv utanför jorden. Jag känner mig väldigt säker på att universum sprudlar av intelligent liv, men inte att de har besökt oss ännu.

    Vad jag försöker säga är att du förmodligen har ett allt för egoistisk och ytligt perspektiv på livet. När man väl förstår vad liv överhuvudtaget är och vad vår plats i universum är, så kommer ditt liv och perspektivet på det att förändras radikalt.

    Och helt plötsligt börjar bitarna falla på plats...


    Knowing science is knowing the mind of God.
  • Kitsun­e
    Äldre 15 Feb 22:55
    #8

    Jag kan ibland undra varför är det så skrämmande med "ingenting". Kan det inte finnas en ro och stillhet i den
    tanken att allt är ingenting och upplöses till ingenting: ingen kaos. Så var dig själv.


    Everything the State says is a lie, and everything it has it has stolen.
  • Kriste­nTjej8­4
    Äldre 17 Feb 12:23
    #9

    ">

  • Äldre 17 Feb 16:10
    #10
    Kitsune skrev 2011-02-15 22:55:10 följande:
    Jag kan ibland undra varför är det så skrämmande med "ingenting". Kan det inte finnas en ro och stillhet i den
    tanken att allt är ingenting och upplöses till ingenting: ingen kaos. Så var dig själv.
Svar på tråden Måste hitta en mening med livet