• Mjolle

    Vilken typ av bilder till de olika länderna?

    Hej!

    Jag är lite nyfiken på vad de olika länderna vill ha för typ av bilder. Vissa vill inte ha med djuren på bilderna, vissa kanske ser positivt om man har med statusgrejer som nyare bilar på bilderna?

    Vad har ni för erfarenhet, kring vilka länder? Ös på med all info, jag är nyfiken!

  • Svar på tråden Vilken typ av bilder till de olika länderna?
  • Namaste72

    Indien kommer här: Inga djur på bilderna, skor på fötterna, finklädda, bilder på huset/boendet, inomhus, utomhus, lekplatser, barnets rum, bil, dator, statusprylar (vilket för oss inte blev så mycket alls ) några bilder på båda två tillsammans....


    { Mamma till världens finaste dotter } { vecka 3 av 52-78}
  • Zabka

    Colombia (ALC): Vi var finklädda på alla kort utom ett där maken hade tröja på sig istället för skjorta. Skor på inomhus. Fotona var på oss tillsammans hemma i olika situationer (jag bakar och maken dricker kaffe, maken spelar gitarr och jag sitter med laptopen, vi spelar sällskapsspel tillsammans, jag spelar piano och maken står brevid, vi står och håller om varandra i barnrummet, vi sitter tillsammans framför huset och håller om varandra). Vi skickade även med ett avslappnat kort där maken ligger i en hängmatta på terassen, klädd i sommarskjorta och snygga shorts. Dessutom skickade vi med ett foto på våra husdjur (barnhemmet älskar djur). Dock är det väldigt ovanligt att husdjur får vara med på foton, så tänk på det när ni tar familjebilder så att inte katten eller hunden slinker med


    So far, no morning sickness...but the paper cuts are terrible!
  • Pulkåkarn

    Hej,
    Vi har adopterat från Taiwan. Reglerna var som vanligt: Inga djur, ej barfota, prydliga kläder osv. Det enda fotot som barnhemmet kommenterade att de hade tyckt såg så härligt ut var där min man hänger upp och ned i ringar i shorts och jag gungar i shorts utan skor. Vi tog med det för vi gillade känslan på kortet att det såg "barnvänligt" ut. Visst ska man följa vissa regler, skicka inget ni inte skulle visa för svärmor men välj med hjärtat. För stelt blir inte bra. Statusprylar är bra. Vi tog en bild bredvid vår inte alls nya Volvo.  På Chung Yi barnhemmet i Taiwan har de husdjur. På gruppbild när vi hämtade vår dotter tog personalen med den hund som brukar vara där på dagarna. Jag misstänker att socialarbetarna på barnhemmen sitter och skrattar åt alla tillstramade kort som ska uppfylla alla regler som satts upp av organisationerna här i Sverige. Jag tror på att bra kvalitet på bilderna är en bra sak också. Köp eller låna gärna en bra kamera. Jobba med att klippa till bilderna så de ser snygga ut. Tänk "mäklarbilder". Lycka till!

  • Chimamanda

    Viken underbar tråd! Börjar genast fantisera om hur vi ska arrangera våra bilder. Är det någon som vet om liknande "regler" finns för de afrikanska länderna, t ex Nigeria, som vi funderar på?

    Hemma hos oss är det maken som bakar, dammsuger och jag som sitter vid datorn och fixar mest med bilen. Men vilka könsroller är man inte villig att spela upp för att göra ett gott intryck...

  • elsa77

    Här kommer Kina:

    "finklädda" och inga husdjur och inga kort på middagsbordet med öl/vin på..
    Vi hade finklätt familjekort, i lekparken men våran son, kort på mig i köket, mannen och sonen vid bilarna, våra familjer samlade vid en fika, en vinterbild i pulkabacken hela familjen,, våran son lekandes i trädgården med huset i bakgrunden,, Vi tog några kort som vi hade sedan innan och fixa familjebilder speciellt för detta..

  • Namaste72
    elsa77 skrev 2011-02-03 14:11:49 följande:
    Här kommer Kina:

    "finklädda" och inga husdjur och inga kort på middagsbordet med öl/vin på..
    Vi hade finklätt familjekort, i lekparken men våran son, kort på mig i köket, mannen och sonen vid bilarna, våra familjer samlade vid en fika, en vinterbild i pulkabacken hela familjen,, våran son lekandes i trädgården med huset i bakgrunden,, Vi tog några kort som vi hade sedan innan och fixa familjebilder speciellt för detta..
    Tusen tack, bra att veta att dottern ska vara med också, jag hade tänkt återanvända gamla bilder Men visst var det inte så många som skulle skickas? 5-6 stycken?
    { Mamma till världens finaste dotter } { vecka 3 av 52-78}
  • VNmamma
    Pulkåkarn skrev 2011-02-03 11:12:34 följande:
    Hej,
    Vi har adopterat från Taiwan. Reglerna var som vanligt: Inga djur, ej barfota, prydliga kläder osv. Det enda fotot som barnhemmet kommenterade att de hade tyckt såg så härligt ut var där min man hänger upp och ned i ringar i shorts och jag gungar i shorts utan skor. Vi tog med det för vi gillade känslan på kortet att det såg "barnvänligt" ut. Visst ska man följa vissa regler, skicka inget ni inte skulle visa för svärmor men välj med hjärtat. För stelt blir inte bra. Statusprylar är bra. Vi tog en bild bredvid vår inte alls nya Volvo.  På Chung Yi barnhemmet i Taiwan har de husdjur. På gruppbild när vi hämtade vår dotter tog personalen med den hund som brukar vara där på dagarna. Jag misstänker att socialarbetarna på barnhemmen sitter och skrattar åt alla tillstramade kort som ska uppfylla alla regler som satts upp av organisationerna här i Sverige. Jag tror på att bra kvalitet på bilderna är en bra sak också. Köp eller låna gärna en bra kamera. Jobba med att klippa till bilderna så de ser snygga ut. Tänk "mäklarbilder". Lycka till!
    Bra påpekanden, det där om kvaliteten och beskärningen på bilderna. Det ger ett seriöst intryck och dessutom blir det lättare att bedöma bilden om man snabbt ser vad den föreställer.

    När vi fotograferade oss var vi måna om att inte se för "tillstramade" ut men heller inte för freaky free. Det var ingen lätt balansgång, att få till det förtroendeingivande myset. Vi skrattar gott åt bilderna när vi plockar fram dem idag flera år senare. "Är det där vi?!" brukar vi fnissa.
  • elsa77
    Namaste72 skrev 2011-02-03 16:09:26 följande:
    Tusen tack, bra att veta att dottern ska vara med också, jag hade tänkt återanvända gamla bilder Men visst var det inte så många som skulle skickas? 5-6 stycken?
    Vi skulle skicka 6-8 bilder
    Så här står det i instruktionerna: 2 foton på hela familjen var av ett med barnen med. ett ska visa hur man bor, sedan kan det ex vara släktningar m.m det ska stå vem som är fotad och var Va kul att ni är på gång igen
  • Tap dancing mum

    Till Sydafrika ska man inte skicka bilder på nakna barn eller pottbilder. Vi fick blocka bort bilden där blivande kusiner (då 1 och 3 år) badar nakna i badkaret.

  • Salacious Crumb

    Vi håller på att ta kort som ska med ansökan till Kina och det är ett evigt hattande med att ta på skor inomhus och flytta undan hunden och katterna Instruktionen vi har fått är att det ska vara som ett hemma-hos reportage och vi fotar så mycket vi bara kan för att sedan välja ut de bilder som känns bäst. Det är lite tråkigt att vi inte kan visa trädgården från sin bästa sida så här på vintern men vi kanske kan gräva fram något gammalt sommarkort.

    Vi har också fått tips om det där med kvaliten på korten, att det gärna ska kännas lite "proffsigt" med bra bildkvalité och komposition.

  • Poppinella

    Vi tänkte att det här med att ta bilder kan vara något man kan förbereda så här i väntans tider. I alla fall interiörbilder och sedan framåt våren/sommaren utomhusbilder. Bilder på oss får vänta tills vi vet vart och när vi ska skicka så dom blir så aktuella som möjligt utseendemässigt.

    Kul att läsa vad de olika länderna vill ha!

    //Poppinella - gift med Mjolle som (som tur är) även är fotograf!

  • Thaimâe

    Thailand är ett mycket formellt land som klär sig väldigt propert. Dit skall det gärna vara uppsatt hår och snygga kläder. De uppskattar om man gillar deras kultur. Något av korten skall vara riktigt uppklätt som till et tdop i kyrkan. Thailändarna klär sig aldrig för avklätt i sådana sammanhang. Thailändare går aldrig med skor inne inte ens på ett hotellrum.

  • skogstjejen19

    Lesotho, kan jag svara för, iallafall för dom bilder som gällde när vi skickade för ett år sedan.
    Vi skulle göra en fotobok liknande den i SA men enklare.
    Vi skulle ha levande bilder som visade att vi tycker om det liv vi lever.

    Bilder på våra hobbys,
    vi tog 1 bild där min man fiskar,
    1 bild när jag sitter och syr,
    1 när jag lagar man
    1 när maken sitter vid datan,
    oss i vardagsrummet,
    oss i barnrummet
    oss utanför vårat hus både på verandan och längre ifrån.
    Vi hade något bröllops kort
    1 kort på maken med sin lillebror och brorsonen när dom går i skogen,

    Inga foton utan någon av oss på bilderna var okej,
    bilderna skulle visar den hemmiljö som barnet kommer att växa upp i.
    Vi skulle tydligt visa våra personligheter på korten, visa att det finns plats för barnet.
    inga nakna kort, vuxna som barn.
    Inte en massa andra människor på bilderna för att förvirra så lite som möjligt.
    Klädsel skulle vara hel och ren, vardagsfin.

  • Maisie

    Våra foton till Kina var katastrofala. Trots det fick vi en underbar dotter.

    Vi bodde i en liten tvåa som vi höll på att renovera. Det saknades tapeter/färg i sovrummet, halva vardagsrummet och hallen. Vi lyckades få ihop bilder på oss vid matbordet i köket (tapeten kom upp dagen innan och sockel saknades både på väggar och köksskåp) och mot en bokhylla i vardagsrummet. Vi fuskade dessutom och tog bilder från mina svärföräldrars vardagsrum. Vi var finklädda, inklusive systersonen som dagen till ära hade tagit på sig kostym och stela som pinnar och det enda med riktigt liv i var blommorna på bordet. Passfotona vi skickade var dock lite bättre.

    När vi kom hem så var lägenheten färdig renoverad och såld och vi hade flyttat till en ny större lägenhet. Så det vi visade på fotona stämde i alla fall inte.  

    Kvaliteten på fotona var helt okej men motivet var ju inte i toppform precis. 

  • Zabka
    Hjärtat längtar skrev 2011-02-17 22:46:23 följande:
    tips på foton till Sydafrika?
    Kan tänka mig att det är ungefär samma som Lesotho fast kanske ännu fler bilder eller?
    Jag har iofs inte skickat till SA, men vi var "nära". Till SA skickar man en livsbok med ca 40 foton. Kärleksfulla!!
    Men du får säkert bättre tips av någon som faktiskt har skickat ner sin ansökan dit
    So far, no morning sickness...but the paper cuts are terrible!
  • Hjärtat längtar
    Zabka skrev 2011-02-18 09:10:38 följande:
    Jag har iofs inte skickat till SA, men vi var "nära". Till SA skickar man en livsbok med ca 40 foton. Kärleksfulla!!
    Men du får säkert bättre tips av någon som faktiskt har skickat ner sin ansökan dit
    Vad bra med så många biilder, för det måste vara svårt att välja ut. Ska det var mycket text till bilderna, eller är det mer en fotobok?
Svar på tråden Vilken typ av bilder till de olika länderna?