• Äldre 3 Feb 09:27
    8777 visningar
    14 svar
    14
    8777

    fråga om melatonin

    finns de någon son kan dela med sig av sina erfarenhet om melatonin för barn med sömnsvårigheter. Hur fungerar för er, biverkningar?.Min son är 8år och har AS, han har svårt att förstå att det är kväll och man ska lägga sig och det tar långt tid innan han somnar. Detta påverkar alla morgonar pga att han inte orkar komma upp tidigt för at gå till skolan.

  • Svar på tråden fråga om melatonin
  • Äldre 3 Feb 09:49
    #1

    För oss har det fungerat ganska bra. Vi började prova för snart ett år sedan. Sonen har autism och har alltid sovit dåligt (de har ju ofta för låg produktion av Melatonin) Oftast är hans problem inte insomningen utan att han är vaken långa perioder mitt i natten. Men i våras hade han dessutom en lång period då han inte kunde somna förrän flera timmar för sent. En låg dos melatonin (75 mcg) hjälpte direkt första natten. Så körde vi med det hela sommaren. Sen har vi kört ibland med ibland utan  eftersom hans sömnproblem går i perioder, ibland behövs det, ibland inte.  Insomningen funkar alltid klockrent, men däremot håller inte effekten i sig så länge.Han fortsätter  vakna på natten, men somnar oftast om direkt.  Ibland ger vi extra melatonin på natten när han inte somnar om, och ibland hjälper det ganska snabbt (ca 20-30 min, vi tar bort kapseln och ger pulvret blandat med fruktpuré) och ibland hjälper höga doser inte ett smack och han håller igång 4 timmar en natt då och då trots melatonin.

  • Äldre 3 Feb 15:13
    #2

    Ok, tack för svaret, vi vet inte vad vi ska göra.Sonen kan hålla på länge varje dag,vi kan inte vara själva med sambo länge på kvällarna eller tittar på TV , han är alltid bland oss vuxna.

  • Äldre 3 Feb 22:35
    #3

    Vår son har haft melatonin i perioder och verkan av den har varit ojämn. Melatonin hjälper ju bara vid insomningssvårigheter. Vår son har alltid somnat bra, men vaknar mååånga gånger varje natt. Numer har han en medicin som heter Circadin som innehåller melatonin fast den portionerar ut effekten under längre tid. Den funkar mycket bättre för vår pojke. Vi har inte sett av några biverkningar av melatonin. Det är ju ett kroppseget hormon så det kanske inte ger så mycket biverkan. Hoppas ni hittar rätt sömnmedicin till er pojke. Lycka till! Anna

  • Äldre 4 Feb 16:27
    #4

    Har två barn som får 6 mg melatonin!
    (kombinerat med theralen)
    Tänk på hur du vill att kvällsrutinerna ska se ut o försök i samma veva få ordning på dem!

    Mina blir 7 o 5 o de ligger INTE kvar i sängen om ingen ligger där med dom. Då går de inte ner i varv heller o medicinen gör ingen nytta!
    Vi ger medden när bompa börjar o har då satt på blöjor o pyjamasar! Vi sitter med dem i soffan annars hoppar de runt o slår varandra mm.
    Timstocken larmar när bompa är slut o då borstas tanden o sen saga i sängen!
    Ligger sen kvar som sagt! Det funkar bäst här!

    Hoppas ni får ordning på sömnen!

  • Äldre 4 Mar 13:56
    #5

    Min dotter har haft Melatonin sen början av förra året. 
    Det blev som dag och natt för henne. Hon fick väldiga utbrott när hon var påväg att somna samt att det tog många timmar innan hon kunde komma till ro.
    Liknande problem på morgonen som TS skriver, hon hade svårt att vakna istället då hon blev så trött.
    Melatonin-tabletterna är ju endast tillskott av det kroppsegna hormonet Melatonin och ger därför inga biverkningar.
    Tabletten verkar inom 30 min och går sen ur kroppen snabbt.
    Så alltså ett tillskott för att barnet ska bli trött och somna. Min dotter blir dåsig och kan nu efter 20-30 min gå och lägga sig och somna själv
    Det är inget som håller i sig till nästa dag, som andra lugnande preparat kan göra. 
    Vi har vid några tillfällen fått höja dosen, då kroppen 'vänjer' sig.
    Det går även att ge extra dos på natten och barnet vaknar och inte kan somna om. 
    Jag tycker det är skönt att det fungerar för min dotter och att hon slipper äta lugnande för att kunna komma till ro på kvällen så hon kan somna i bra tid. 

  • Corinn­esMamm­a
    Äldre 7 Mar 10:03
    #6

    Min dotter från Melatonin 3mg, sedan november 2010, dock inte pga insomningsbesvär, utan för att hon liksom Kaffemammans son vaknar & är vaken flera timmar mitt i natten. Läkaren på Astrid Lindgren förklarade (precis som ni alla här inne redan vet) att Melatonin är ett kroppseget hormon, och vissa barn producerar för låg nivå = sömnrubbningar. Ett tillskott av melatonin hjälper kroppen att "komma in i rätt dygnsrytm" igen. Har även förstått att det har effekt även vid insomningsbesvär. 
    Vissa nätter fungerar melatoninet toppen, och vissa nätter så fungerar det sisådär. Hon har slutat vakna vid 02 för at vara vaken till 05, nu vaknar hon däremot gärna vid 05 för att starta dagen. Detta gör att hennes nattsömn endast blir ca10 timmar (hon är snart 1½år) och hon skulle behöva 1-2timmar sömn till per natt, men det verkar vara omöjligt att få till.

    Förskolan är oförstående med att hon behöver sova så länge hon kan efter lunchen och till min stora förvåning så VÄCKER de henne för de anser att hon ska vakna. Idioti!!!!! Nackdelen med att hon sover för lite på dagen, är att hon blir trött redan vid 18 på kvällen, dvs direkt efter middagen, och ofta så somnar hon liggandes i soffan/på golvet och det är omöjligt att hålla henne vaken (detta då innan hon ens hunnit få sitt melatonin). Och det i sin tur leder till att hon vaknar ÄNNU TIDIGARE följande morgon. Och vipps så blir det en ond cirkel. 
    Om hon får sova 2timmar efter lunchen (mellan ca12-14) så grejar hon att vara vaken till 19:30, och då får vi alla sova till bortåt 05 istället för 04...
    Till saken hör att hon har en resurs på förskolan, som jobbar heltid, så det borde väl inte vara så svårt att låta min dotter sova och missa melliset, för att sedan äta mellis med sin resurs när hon väl vaknat?! 

  • Äldre 7 Mar 12:07
    #7

    Min dotter är 17 år och har ätit 2mg Melatonin i 5-6 år nu. Hon har inte behövt höja dosen, men kan ta en extra tablett någon gång ibland för att vara säker på att somna snabbt.


    Hon tar den vanliga Melatoninen - inte Circadin.

    Hon har inga problem att komma upp på morgonen och har inte märkt några biverkningar alls (förutom att hon är utsövd   )

  • Äldre 7 Mar 18:47
    #8

    Corinnesmamma: Låter ju helt galet att de väcker henne !!
    Va på dom så att de fattar!

  • Äldre 9 Jul 23:17
    #9

    Får jag fråga vad ni sagt till läkaren för att få melatonin. Är det svårt att få utskrivet? Vilka kriterier ska barnet uppfylla?

  • Äldre 10 Jul 00:08
    #10

    Vi hade haft långvarig läkarkontakt o provat alla möjliga praktiska lösningar o efter det Theralen o sedan melatonin.
    Det är licensbelagt.

  • Äldre 10 Jul 08:35
    #11

    det är just det att jag absolut inte vill stoppa i henne nåt kemiskt därför tyckte jag melatonin lät bra. Som vi har det nu är hon ofta uppe till midnatt, vaknar tidigt o är rätt trött på dagarna vilket visar sig med utbrott för minsta lilla, äter dåligt o är rätt taskig mot sin syster (och mig) Jag märker ju att hon inte orkar men så fort kvällen kommer kan hon inte sova. Hon har inte ens ro att ligga still o tyst o lyssna på saga för att ens försöka somna. Ibland blir det en "lek" när hon ligger o kastar sig i sängen o säger gång på gång på gång "jag kan inte sova, jag kan inte sova, jag kan inte sova" osv

  • Klant och Fjant
    Äldre 10 Jul 08:47
    #12
    hönamor skrev 2011-07-09 23:17:12 följande:
    Får jag fråga vad ni sagt till läkaren för att få melatonin. Är det svårt att få utskrivet? Vilka kriterier ska barnet uppfylla?
    Jag fick licensen för melatonin godkänd för min son (5,5 år ADHD) nu i veckan, det tog ca 2-3 månader. Vi fick det via BUP, de ansöker om det via läkamedelesverket (?). Medicinen är bara godkänd om du är 55år+. Licensen måste även förnyas årligen.

    Han har haft insomningssvårigheter nu i 2 år. Det har tagit honom flera timmar att somna och vaknat tidigt. Först hade vi theralen i 1 år innan jag äntligen fick det utbytt. Vi fick circadin först i väntan på licensen. Men tyvärr måste man först prova circadin och konstatera att denna ej fungerar. Och den ingår inte i högkostnadsskyddet, kostar ca 163 kr för 21 tabletter, och bara de första 3 veckorna hade vi 1 tablett sen 2 st. Så det blir en ganska stor kostnad i början, men sen när man får melatoninet godkänt kostar den 245 kr för 100 st, och ingår i högkostnadsskyddet.
  • Äldre 5 Feb 14:52
    #13

    Överlägset den bästa produkten mot sömnbesvär. 3mg hjälper jätte mkt det finns online www.alphabrain.eu/produkt/melatonin-3-mg-90-kapslar/

  • Äldre 5 Feb 21:00
    #14

    Min dotter med svår sömnstörning och många npf-diagnoser har somnat med hjälp av melatonin de senaste 6 åren. Har 2 kapslar a 3 mg som dos. Inga biverkningar, underlättade insomningen otroligt mkt. Innan pratade jag henne till sömns, tog timtal . Hon la till Propavan för ett år sedan för att kunna sova hela natten.

Svar på tråden fråga om melatonin