• Trinity78

    Krokodiltårar betyder INTE stora tårar!!

    Jamen då tar vi det en gång till - Krokodiltårar betyder FALSKA tårar! Inte stora tårar eller att man gråter mycket. Att säga att en liten bebis gråter krokodiltårar är alltså samma sak som att säga att bebisen bara luras och fuskgråter för att få som han/hon vill. Vilket är rätt omöjligt för ett så litet barn.

    Tänk efter lite, gott folk! SÅ stor är inte en krokodil! Om det var ett förstärkelseord för "stor" så borde det väl rimligtvis heta elefanttårar eller blåvalstårar eller nåt liknande.

    Att det heter just krokodiltårar kommer av att krokodiler utsöndra något vad som ser ut som tårar, men de gråter inte för att de är ledsna.

    sv.wikipedia.org/wiki/Krokodilt%C3%A5rar

    Och att säga att "JAG säger så och för mig betyder det faktiskt så" är inget argument. Det är bara korkat.


    Reproductively challenged
  • Svar på tråden Krokodiltårar betyder INTE stora tårar!!
  • Trinity78
    SilverEmma skrev 2011-02-05 10:57:36 följande:
    Har haft denna diskussionen med en kompis många gånger, hon fattar inte.
    Jag fattar inte vad det är så svårt att förstå! Det är likadant med "björntjänst".

    *suck*
    Reproductively challenged
  • GulTussilago

    Tack för upplysningen! Jag visste inte det! (men använder inte heller uttrycket)

    Men 'björntjänst¨' har jag koll på

  • Astarte

    Tack! Det där visste inte jag! Men det blir väl ett sånt ord som man inte vågar använda, för alla kommer ändå att missförstå.

  • pluvdo

    Hehe, jag har någon dokumentär där en felbrukar uttrycket krokodiltårar och det stör mig varje gång. Har nog sett den över tjugo gånger.

  • Rochefort 10

    Det är inte helt ovanligt att ordet 'björntjänst' används på samma sätt, som ett uttryck för en extra stor tjänst.

  • Rochefort 10

    Vad bra att jag tog mig tid att läsa att alla svaren...
    Det hade ju TS hunnit skriva själv redan i inlägg två.

  • Motljus

    Finns till och med företag som döpt sig till björntjänst. Vill man verkligen anlita dem?

  • PVeraB
    Rochefort 10 skrev 2011-02-05 12:49:34 följande:

    Det är inte helt ovanligt att ordet 'björntjänst' används på samma sätt, som ett uttryck för en extra stor tjänst.


    jösses? Det blir ju snudd på komiskt. Jag ska göra dig en björntjänst björntjänst. Borde då bli. Jag ska göra dig en väldigt stor otjänst.

    Ang. feltolkande sa min svåger att ngn var ökänd. Och han trodde på riktigt att han sa att personen i fråga var mkt känd.
  • SilverEmma

    Just "björntjänst" är jag så trött på...jag får höra var och varannan dag att sambon gör mig en björntjänst. Och sen lite fnitter på det.

    Sambon heter Björn....jätteroligt verkligen. Ha ha.


    Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
Svar på tråden Krokodiltårar betyder INTE stora tårar!!