• Äldre 6 Feb 00:08
    17187 visningar
    20 svar
    20
    17187

    Reumatism + Kortison

    Hej!
    Jag går på kortison nu när jag är gravid, blev oplanerat gravid och fick sluta med enbrel och det blev kaos i mina leder och jag fick börja med kortison till en början 5 mg sen ökade jag till 7.5 och nu står jag på 10mg samt att jag tar salazyporin.
    Nu ska jag försöka minska ner på kortisonet inför förlossningen men jag är lite rädd för att jag ska bli sämre nu när jag äntligen börjar må bra, men jag ska testa går det inte så får jag öka igen!

  • Äldre 6 Feb 01:01
    #13

    Jag åt salazyporin under förra graviditeten vilket är helt ok men jag spydde konstant och den hjälpte ju knappast till då man kan bli illamående av den men den här gången har det gått bra och jag har klarat mig utan illamående, och har faktiskt inte märkt av några biverkningar av kortisonet heller!

    Jag hoppas också att du är en av dom som får må bra under graviditeten för det är hemskt att må så dåligt som jag gjort och inte kunna ta värk tabletter, tack och lov så fick jag åka till vintersol i 4 veckor och tack vare det så mår jag helt fantastiskt nu om man bortser från att man är tung och otymplig och har värk i fötter och rygg och sånt som hör till när man är höggravid :)

  • Äldre 7 Feb 09:09
    #15

    Haha ja, är riktigt nöjd med mitt "arsle" hoppas bara inte folk går och tror att det är mitt, för så fin rumpa har inte jag *s*

    Kortisonet ökade jag från 7.5mg till 10 i dec när jag var på vintersol.

    Prata med din reumatolog ang remiss till vintersol.
    Man går igenom med sin sjukgymnast som man blir tilldelad vid inskrivningen vilka träningspass man ska delta i, finns flera olika dagligen bl.à 3 olika vattenpass, fotgympa, handgympa och matt gympa.

    Nu kommer dom dra in en heldel på resorna om jag förstod det hela rätt, men det är bara att ansöka för det gör verkligen underverk!!

  • Äldre 12 Feb 09:15
    #17

    Det räcker med att man söker 1-2 månader innan man vill åka så det är ingen panik.
    Dom andra gångerna som jag har åkt så åkte jag först i april kom hem i början av maj andra gången i mars då var det snö när jag åkte och precis vår när man kom hem det var inte helt fel det heller!

  • Äldre 3 Mar 07:53
    #20

    Jag diskuterade faktiskt det igår med min läkare, jag har stått på 10mg och försökte gå ner till 7.5 men då fick jag ont direkt, ska prova att ta 10 mg varannan dag nu, jag blir troligtvis igångsatt nästa vecka, ang amning så var det iallafall inga problem att amma när man tar cortison, jag kommer dock bara amma i 3 veckor för att sen börja med min vanliga medicin, har ändå bara väldigt lite bröst mjölk så det blir bäst så!

Svar på tråden Reumatism + Kortison