• Ceka86
    Äldre 7 Feb 11:48
    11418 visningar
    6 svar
    6
    11418

    ni som använder galltvål titta gärna hit och hjälp mig

    Jag köpte i lördags en galltvål för att prova det mot fläckar. Barnen kladdar så otroligt mycket och fläckarna är svåra att få bort. Nu undrar jag kan man använda tvålen på precis vilken tyg som helst och färg? Jag läste på tvålens förpackning men det stod inte bra instruktioner. Det stor också på innehållsförteckning att tvålen innehåller klorofyll bleker inte det tygen eller?

    Snälla hjälp mig med detta.

  • Svar på tråden ni som använder galltvål titta gärna hit och hjälp mig
  • PruttP­ottan
    Äldre 7 Feb 16:24
    #1

    Testa på en liten bit tyg som inte syns utanpå, precis som man gör när man är osäker med andra medel på tyger =)

  • Popov
    Äldre 7 Feb 16:42
    #2

    Först ska man blöta tyget och sen gnugga bort de värsta fläckarna. Jag använder fast galltvål.
    Därefter tvätta kläderna i tvättmaskin.

    Flytande form av tvålen kan man få irritation utav.

    Galltvål kan användas på allt.
    Jag har jag hört att det finns några som tvättar sig i detta fläckbortagningsmedel för att få fin hy.
    Men det rekomenderas ej. Utan använd sunt förnuft.

  • Ceka86
    Äldre 7 Feb 21:43
    #3

    puffar

  • Äldre 8 Feb 19:31
    #4

    Min text klippt ur en annan tråd jag svarat i:

    Diskmedel funkar på en obehandlad fettfläck annars är såpa jättebra. Gnugga in ren såpa på obehandlad fläck, tvätta. Funkar på oljefläckar (cykel, smörj...) också. Funkar klart bäst på nya fläckar men jag tyckar att de funkar på ingrodda med (bara de inte är tvättade innan).

    Ättika tar svettfläckar och lukt.

    Häll kokhett vatten över/genom en bär-/vinfläck så försvinner den med vattnet. Behöver inte vara färsk men obehandlad. Funkar även på banan om den är obehandlad men jag vet INTE hur man får bort tvättade bananfläckar!

    Bakpulver är ett naturligt blekmedel liksom solljus (som är bra på att ta morot och tomat fläckar).

    Galltvål är jättebra till resten, jag brukar fukta tvålen och sen gnugga på torrt plagg eftersom många fläckar börjar reagera om man blöter dem.

  • Ceka86
    Äldre 8 Feb 21:24
    #5
    VilkenLycka skrev 2011-02-08 19:31:02 följande:
    Min text klippt ur en annan tråd jag svarat i:

    Diskmedel funkar på en obehandlad fettfläck annars är såpa jättebra. Gnugga in ren såpa på obehandlad fläck, tvätta. Funkar på oljefläckar (cykel, smörj...) också. Funkar klart bäst på nya fläckar men jag tyckar att de funkar på ingrodda med (bara de inte är tvättade innan).

    Ättika tar svettfläckar och lukt.

    Häll kokhett vatten över/genom en bär-/vinfläck så försvinner den med vattnet. Behöver inte vara färsk men obehandlad. Funkar även på banan om den är obehandlad men jag vet INTE hur man får bort tvättade bananfläckar!

    Bakpulver är ett naturligt blekmedel liksom solljus (som är bra på att ta morot och tomat fläckar).

    Galltvål är jättebra till resten, jag brukar fukta tvålen och sen gnugga på torrt plagg eftersom många fläckar börjar reagera om man blöter dem.
    Diskmedel har jag avändt som standar till alla fett fläckar. Men små barn de kladdar och håller på så de flesta fläckar funkar ej med diskmedel. Behöver något starkare. Men tack för tipsen.
  • Äldre 21 Nov 20:04
    #6

    Måste fråga.

    Tvättade vår säng idag. Eller en del av sängen då sonen blödig näsblod.

    Nu verkar de blivit en fläck av galltvålen??

    Hur får man bort de eller försvinner den när de torkat helt?

Svar på tråden ni som använder galltvål titta gärna hit och hjälp mig