• Äldre 8 Feb 08:45
    1756 visningar
    11 svar
    11
    1756

    Hjälp med vart man ska börja

    Vi har börjat dra i alla trådar men det känns som ett nystan.

    Har ringt socialstyrelsen för ett medgivande men blir bara kopplad till en telefonsvarare....
    Och vem eller vart ska man vända sig till för en föräldrarutbildning.
    Har varit inne på MIAs sida men de har inga länkar till auktoriserade utbildare.

    Tacksam om ni har telefon nr och skolor att rekomendera.

    Vi bor i Stockholm.

  • Svar på tråden Hjälp med vart man ska börja
  • V2009
    Äldre 8 Feb 09:15
    #1

    Börja med att ställ er i kö hos någon av organisationerna. Gärna flera om ni önskar syskon i framtiden. Man behöver inte bestämma land eller ha klart medgivande för att stå i kö. Eftersom det är långa väntetider är det bra att ställa sig i kö omgående. Sedan tar ni kontakt med familjerätten i er kommun. Det är de som gör hemutredning. Det är också de som kommer att skicka er på föräldrautbildning.  
    Hos organisationerna kan ni läsa allt hur en adoption går till.
    www.adoptionscentrum.se
    www.ffia.se
    www.bfa.se
    www.bvadopt.se

    Lycka till!!

  • Äldre 8 Feb 10:28
    #2

    Tack,

    Köplatsen är klar,
    Och nu har jag bokat ett möte hos familjerätten om två veckor för en första info träff.

    Hon sa att man måste gå utbildningen innan man kan gå på utredning.

    Kännns som olika komuner har olika rutiner ?


    Sen är det bara en läkarundersökning och utdrag ur polisregistret antar jag.


    En fråga till, Är läkarundersökningen för att visa att man är frisk, eller för att man inte kan få barn. Vart gjorde du din?

  • Äldre 8 Feb 12:41
    #3

    Hej!

    Bra att ni fick tåg i socialsekreteraren.  Jo, man brukar stämma av med en träff innan man sätter igång med hemutredningen.  Om du inte vill vänta, skulle jag ta kontakt med henne (?) redan nu och fråga om kursen - hos oss var det hon som hade all relevent information om kursen.  Vissa har fått vänta många månader att få börja kursen, andra får börja ganska direkt.  Bäst att fråga om det är en kursomgång som börjar väldigt snart, om huruvida ni kan komma in. 

    Det är faktiskt inte dumt att ha gått kursen innan hemutredningen, eller i alla fall, att man går några kursomgånger innan första hemutredning träff.  Kursen är bra, och hemutredning blir lite bättre om man har gått kursen.   Man brukar inte få svåra frågor i hemutredningen, men man är oftast bättre rustat att svara efter att ha gått kursen.

    Läkarundersökningen är klokast att göra sent, eftersom det är en färskvara.  Jag tror den inte få vara äldre än 3 månader när hemutredningen går upp i nämnden.  Sedan får den också vara ganska färsk igen när man söker ett land, vilket är bra om ni väljer ett land där det går att söka direkt.  Annars måste ni gör en ny sedan tyvärr.

    Undersökningen kan ni göra på typ vårdcentral.  Det finns några läkare i Stockholm som gör de lite på rullande band, men jag minns inte deras namn nu.  Vi gjorde någon undersökning i stan någonstans, kan det vara Odenplan.  HOppas någon annan minns.  Man kan gärna jämföra priser också.

    Polisutdrag kan också vänta tills ni börjar hemutredningen.

    Läkerundersökning är att kolla upp allmän hälsotillstånd, HIV, kroniska sjukdomar, BMI, mm.  Inte för att inte kan få barn biologiskt.  Vissa länder hakar upp sig på allergier, andra på BMI, etc.

    Lycka till!!

  • V2009
    Äldre 8 Feb 14:12
    #4

    Det är länge sedan jag gjorde min utredning och jag vet att en del har ändrats. Men om jag inte missminner mig så var det soc. som tog ut belastningsregisterutdrag samt inhämtade uppgifter från kronofogden.


    Bra om ni kan gå på infomötet. Där kommer säkert en del frågetecken att rätas ut samt att ni har möjlighet att ställa frågor.

    Låter som om ni verkligen har bestämt er för adoption. Roligt! Adoption är ett fantastiskt sätt att bli föräldrar på men samtidigt måste ni förbereda er på väntan, väntan och återigen väntan. Ett bra sätt att förbereda sig för vad som ska komma och samtidigt "döda" lite tid är att gå på de olika utbildningar och föreläsningar de olika organisationer erbjuder.
    AC (adoptionscentrum) har bla en hämta-barn-kurs som man med fördel kan gå när alla papper är skickade till ett land.

    Du får gärna inboxa mig om du vill.

  • Äldre 8 Feb 14:25
    #5

    Det verkar skilja sig åt i olika kommuner och ni kommer att få olika information från varje person som svarar i tråden Rätt information som gäller för er får ni från er socialsekreterare.

    Vi var tvungna att följa denna ordning: först ett obligatoriskt uppstartsmöte hos soc där vi pratade allmänt om adoption och hur det går till. Under mötet fick vi information om hur vi skulle anmäla oss till föräldrakursen och först när kursen var klar så fick vi anmäla oss för hemutredning. I samband med uppstarten av hemutredningen var vi tvungna att göra en hälsoundersökning. Utdrag från polis och kronofogden gjorde för övrigt soc åt oss.

    Lycka till!


    So far, no morning sickness...but the paper cuts are terrible!
  • Äldre 8 Feb 14:35
    #6
    V2009 skrev 2011-02-08 14:12:56 följande:

    Låter som om ni verkligen har bestämt er för adoption. Roligt! Adoption är ett fantastiskt sätt att bli föräldrar på men samtidigt måste ni förbereda er på väntan, väntan och återigen väntan. Ett bra sätt att förbereda sig för vad som ska komma och samtidigt "döda" lite tid är att gå på de olika utbildningar och föreläsningar de olika organisationer erbjuder.
    AC (adoptionscentrum) har bla en hämta-barn-kurs som man med fördel kan gå när alla papper är skickade till ett land.

    Du får gärna inboxa mig om du vill.


    Hej

    Tack för ditt/era svar.
    Jag har varit mer öppen för att adopter än min man men nu är vi båda på samma bana. Just nu har jag någon form av lyckorus i kroppen, Vill springa till alla myndigheter och få alla papper stämplade....

    Försöker att inte varva upp mig för mycket men det är svårt, Längtan att få vagga och pussa en liten bebbe är galet härlig och nu känns det närmare än någonsin tidigare fasten det förmodligen kommer dröjja 4-5 år.

    Vart adopterade du ditt barn ifrån.
  • V2009
    Äldre 8 Feb 15:40
    #7

    apricos: jag har inboxat dig.

  • Äldre 8 Feb 16:38
    #8
    apricos skrev 2011-02-08 08:45:16 följande:
    Vi har börjat dra i alla trådar men det känns som ett nystan.

    Har ringt socialstyrelsen för ett medgivande men blir bara kopplad till en telefonsvarare....
    Och vem eller vart ska man vända sig till för en föräldrarutbildning.
    Har varit inne på MIAs sida men de har inga länkar till auktoriserade utbildare.

    Tacksam om ni har telefon nr och skolor att rekomendera.

    Vi bor i Stockholm.
    Ni skall vända er till stadsdelsförvaltningen (de som arbetar med familjerätt) där ni bor för att ansöka om medgivande. Stockholm har också egen, centralt anordnad föräldrautbildning som rullar på löpande med nya grupper5. Ni blir anvisard till en i kontakten med familjerätten. MIA har inte alls med kommunernas arbete att göra, varken utbildningarna eller utredningarna.
  • Äldre 8 Feb 19:48
    #9

    Nu minns jag inte vem beställde polisutdraget.  Det kan ha varit soc.  Det var ganska länge sedan i och för sig.  Vi adopterade från Thailand.

  • Kitten
    Äldre 9 Feb 11:02
    #10

    Hej Apricos!

    Vi har precis börjat vår utbildning, det kändes bra att träffa andra som går i samma tankar och det har samma frågor och undranden. det verkar vara en djungel och alla kommuner verkar besluta olika, därför tycker jag att det känns ganska ovisst, men så är det nog för alla.

    i vissa kommunen verkar det dessutom vara väntetid på upp till 6 månader för att ens få en utredning!  men det är det inte i vår kommun (Haninge)

    Lycka till!

  • Äldre 17 Feb 21:59
    #11

    man måste gå utbildningen innan utredningen så är det nog i stort sett överallt nu för tiden.

Svar på tråden Hjälp med vart man ska börja