• Svinto

    När började era barn prata??

    Jag vet att det är väldigt induviduellt men vill ändå höra er åsikt/erfarenhet i detta...

    Har en kille som kom hit när han var nästan 9 månader  den sista september förra året.
    Han har nu hunnit bli 13 månader och säger inte mycket. Jo, babysnack är han VÄLDIGT flitig med och testa sin röst på olika sättFlört,  men inte annat. Han säger mamma o pappa men oftast i ett ord o verkar inte veta vad orden betyder.... Vi pratar mycket med honom hela tiden så han får svenskan "inmatat" i skallen hela tiden...

    Antar att det är bara att vänta tills han är mogen men hur var det för era barn?

  • Svar på tråden När började era barn prata??
  • bellsii

    min son är inte adopterad han e 15 månader säger endast mamma pappa lampa titta ä d (vad är de)  

  • Ethi

    Våra har gjort ganska lika. De har under de första månaderna samlat på sig en handfull ord och sen har de använt dem + kroppsspråket tills några månader före treårsdagen. Då har de plötsligt börjat tala flerordsmeningar från en dag till en annan. Lillebror var ett par månader tidigare än storebror men var och andra sidan mycket tystare fram tills dess. Vi trodde aldrig att han skulle bli ett pratigt barn, till skillnad mot storebror som pratade bebisspråk non-stop och vi aldrig tvivlat på skulle bli pratig. Men vi hade praktfel i lillebrors fall kan jag säga  De är lika pratiga båda två.

  • Gojtan

    Min son är 15 månader och babblar hela tiden men vi förstår inte ett ord han säger. Däremot så gnäller han "mamamamama" när han vill upp i knät. Är osäker på om han vet att jag är mamma eller om det bara råkar bli så. Mamamama kommer så fort han är lite missnöjd nämligen. Han HAR sagt titta och kunnat upprepa det ordet när man frågat honom om han kan säga titta. Men plötsligt så slutade han med det och nu kommer det ord i alla möjliga konstellationer. Ofta tränar han bara rösten och skriker högt av förtjusning! Kan tänka mig att tuffast på dagis är den som skriker högst just nu. ;) Så är det hos oss. Min väninnas systers dotter däremot, kunde säga flera meningar i samma ålder så det är nog väldigt olika.

  • Sally

    Vår första (adopterade) började prata sent.  Han sa mamma vid 18-månader, men nästan inget mer på lääääänge.  Vid 2 år, kunde han kanske 10 ord.  Det sprack inte förrän mycket senare, kanske mellan 3 och 3,5, men han ligger back i tal.

    Vår andra (inte adopterad) är nu 15 månader och säger nästan ingenting.  Mamma och Pappa ibland (dock kallar han mig för pappa), och typ Tack, men mest babyprat. 

  • Maisie

    Efter 2 månader (adopterad vi 9 månader) sa hon mamma och pappa. Nu snart 16 månader så säger hon mycket mer men än så länge bara enstaka ord och gärna tillsammans med tecken vi lärt henne. Äta, dricka, täcke, anka, sova, upp, tack, dansa, varmt, katt, hund, häst, bok osv. En del ord är så tydliga att alla förstår andra så är det bara vi som förstår. De utomstående som räknat ut att gocke betyder täcke och att wow betyder varmt är nog få. Dessutom så bubblar hon på en massa som vi inte begriper alls men som låter helt bedårande. Vi märker också att hon pratar mest när vi är själva. 

    Vi har lärt henne tecken också men där har hon definitivt egna varianter.

    Att ett barn är tidig med talet, motoriken (inom normalspannet) etc betyder inte att barnen är extra språkbegåvade eller motoriskt duktiga. De är helt enkelt där de är. De flesta människor lär ju sig tala rätt så bra ändå vare sig de var tidiga eller sena.

     

Svar på tråden När började era barn prata??