• Äldre 9 Feb 10:26
    15736 visningar
    29 svar
    29
    15736

    Vad behöver man till nyfödd?

    Hur mkt kläder som behövs beror på hur mkt bebisen kräks.
    Till sonen fick vi byta några gånger varje dag men till dottern kunde vi ha samma body i flera dagar. Men beräkna ungefär att du anv en body om dagen...dessutom kan man lätt skölja upp små bebiskläder i vasken om det krisar.
    De första kläderna i stl 50 växer de ur snabbt, på någon vecka, men man behöver dem för stl 56 är som tält.
    Det bästa är att köpa nått fint att ha med på BB, men att låna resten av de riktigt små kläderna.
    Är det varmt behöver man bara body o strumpor, men du kan behöva ett par tre byxor i stl 50/56.
    2 filtar...
    2 ombyten sängkläder
    En el 2 kofter/tjockare tröja el munkjacka...man har oftast bara body o så filt om det är kallare.
    Massor av blöjor :0)
    En liten tunn mössa av hjälmmodell.
    Strumpor

  • Äldre 9 Feb 10:28
    #3

    Bra att köpa är oxå sådana små frottelappar som finns på ikea billigt, de kan amn ha att torka kräk, mjölkspill o allt annat.
    torra tvättlappar engångs för att ha med i vagnen o ityg för att ha hemma o några handdukar att ha på skötbordet är oxå bra att ha.

  • Äldre 9 Feb 10:34
    #6

    Har man inte så mkt pengar el någon att låna av brukar det finnas massor av billiga bebiskläder på tradera eller blocket....där kan du oxå köpa sängkläder, filtar o sånt.

  • Äldre 9 Feb 11:28
    #10
    pussgurkan86 skrev 2011-02-09 10:54:32 följande:
    jag hade aldrig köpt kläder i 50, vissa bebisar är långa och stora och då passar inte storlek 50. bättre att köpa 56. Hur länge bebisen kan ha 56 beror ju på hur stor den är men iaf i några veckor, ibland upp till 2,5 månad.
    Fast våra bebisar hade drunknat i det....vi hade inte mkt i stl 56 utan gick på stl 62 efter stl 50, de växer fort. Det handlar om några veckor
  • Äldre 9 Feb 11:29
    #11

    Sedan har man stl 62 i några månader...sen stl 74 vid 6 mån till 1år o sen stl 80

  • Äldre 9 Feb 11:47
    #13
    pussgurkan86 skrev 2011-02-09 11:33:41 följande:
    jo men bättre att köpa storlek 50 när bebisen är född så man vet hur stor h*n är. speciellt om man har det inte så bra ekonomiskt.
    Köp nått att ha med på BB, det bästa är om du kan låna stl 50 av någon annan el köp begagnat.
  • Äldre 9 Feb 11:47
    #14

    Våra bebisar vägde ca 3kg och 3.6kg vid födseln o då var stl 50 lagom

  • Äldre 10 Feb 08:00
    #27
    watership down skrev 2011-02-09 23:50:56 följande:
    så att du inte får ångest tar jag o kopierar listan och tar bort det jag inte tycker är nödvändigt :D

    ÅKA VAGN:
    ( ) Vagn (myggnät, liggdel, regnskydd m.m)
    ( ) Åkpåse (tillagt av Min1) :)
    ( ) Filt
    ( ) Plastad frotté
    ( ) Vagnleksak/mobil FICK MAN EN I GRATISPÅSEN PÅ BB :D
    ( ) ReflexER

    ÅKA BIL:
    ( ) Bilbarnstol/Babyskydd

    SOVA GOTT:
    ( ) Spjälsäng (vagga var nog bättre i början men inget måste)
    ( ) Spjälskydd
    ( ) Madrass
    ( ) Täcke
    ( ) Kudde (behöver man inte i början)
    ( ) 2st Dra-på-Lakan
    ( ) Plastad frotté
    ( ) Påslakanset till spjälsäng
    ( ) Extra påslakanset
    ( ) Gosedjur

    SKÖTA OM:
    ( ) Tvättlappar/våtservetter
    ( ) Blöjor
    ( ) Barnpuder
    ( ) Mobil till skötbordet GÅR JU BRA MED EN NYCKELRING ELLER NÅT MAN HAR HEMMA :D

    SKÖTVÄSKA:
    ( ) Hundbajspåsar (för bajsblöjor)
    ( ) Handsprit till mig
    ( ) Blöjor
    ( ) Engångunderlägg till skötbord
    ( ) Frottélappar (jättebra finns på ikea, 10 st 39 kr)

    ÄTA MAT:
    ( ) Nappflaska (mam ultivent)
    ( ) Bröstpump (avent isis) (vänta så den verkligen behövs?)
    ( ) Borste till nappflaska VANLIG FLASKBORSTE HAR MAN KANSKE REDAN? SÅN ANVÄNDER JAG
    ( ) Diskställ till nappflaskor HAR INTE JAG MEN ÅNGRAR ATT JAG INTE KÖPTE...

    BADA:
    ( ) Badbalja
    ( ) Babyolja
    ( ) Badrock med luva/HANDDUK MED HUVA
    (( ) Frottélappar från IKEA SE OVAN)

    MINI-APOTEK:
    ( ) Febertermometer (för rumpan)
    ( ) Panodil/Alvedon, stolpiller för spädbarn fr 3mån VI HAR FLYTANDE, MEN INGET VI SKAFFADE FÖRRÄN INFÖR SPRUTAN OCH ANVÄNDE DEN INTE FÖRRÄN HAN VAR 8 MÅN
    ( ) Kräm mot "blöjskav" och bröstvårtor INOTYOL

    ÖVRIGT:
    ( ) Bärsjal/Bärsele INGET MÅSTE
    ( ) Babysitter
    ( ) Nappar
    ( ) Babygym NJA, KANSKE INGET MÅSTE DET HELLER
    Oj va mkt!!!!
    Vi har 2 barn o äger inte ens hälften av det där :)
  • Äldre 10 Feb 08:12
    #28

    Ska du amma behöver du varken flaskor el nappar eller nått till det....det stör amningen.
    Det enda jag har köpt till amningen är amningsBH o nått amningslinne. Hade vanlig kudde som amningskudde, dessutom är det mer praktiskt att ligga ner o amma, speciellt i början då man är trött efter förlossningen....så lär dig liggamma så fort som möjligt :0)
    Man kan behöva amningsinlägg...de i tyg är billigast o skonsammast för brösten.

    Man behöver inte heller badbalja, man kan bada ungen i vasken...ingen badrock heller, vanliga ahnddukar har man hemma.
    Kräm mot röd rumpa får man i väskan på BB. Puder har jag aldrig använt.
    Tvättlappar o blöjor behöver man såklart

    Bärsjal/sele kan vara bra om man ska gå någonstans där vagnen är osmidig el man får ett barn som vill bli buret hela tiden....men det kan man vänta med att köpa

    Vi har 2 barn o äger varken babygym el babysitter...sonen HATADE de vi hade lånat så till dottern köpte vi inget heller, hade klarat oss utan innan. Låna el vänta med att köpa tills du märker om barnet vill vara i sittern.

    Sakerna som man behöver till vagnen finns ju oftast med när man köper dem..regnskydd är bra, men myggnätet har vi aldrig använt, beror ju på var du bor.
    Plastad frotte har vi aldrig ahft i vagnen, vi har bäddat med en vanlig handduk under lakanet.

    Spjälsängen använde vi aldrig till sonen...han hatade att ligga i den, dottern har använt den. Men man har ju bebisen hos sig eller i ngt mindre bredvid(typ liggdelen till vagnen ) i början...så sängen behöver man heller inte köpa...har man plats i sin egen säng kan bebisen sova där. Har man ont om pengar hade jag väntat med spjälisen oxå.

Svar på tråden Vad behöver man till nyfödd?