• Nelly02

    Medgivandeutredning inriktad på land?

    Hej

    Vi går just nu föräldrarutbildningen och under utbildningen har det kommit upp att man skall inrikta medgivandet åt olika länder beroende på vilka krav länderna har.

    Vi vet inte riktigt vilka länder vi kan tänka oss och har precis börjat kika på vilka krav länderna har så vet vi inte riktigt vilks länder som kan vara aktuella för vår del då vi inte vet i vilka länder som vi uppfyller kraven i.

    Min första undran är Hur går egentligen medgivandeutredningen till? Den andre är Får man först en muntlig och kortfattat godkännande som meddelas till adoptionsorganisationen som sedan riktar in sig på vilket land som kan komma ifråga och sedan en mer detaljerad beskrivning då man vet vilket land som kan komma ifråga eller skall hela utredningen vara klar när den skickas till adoptionsorganistationen?

    HOppas ni förstår vad jag menar och vad min undran egentligen är ute på!

  • Svar på tråden Medgivandeutredning inriktad på land?
  • Namaste72

    Men jösses! Har eran utbildare sagt det här? Inte konstigt att du undrar....

    Vi tar det från början.

    När ni gått föräldrautbildningen så kommer familjerätten vilja träffa er ett antal gånger + göra ett hembesök. En hela massa dokument ska samlas in. Referenter ska kontaktas. Under utredningen kanske ni pratar om olika länder, men detta är ett diskussionsunderlag.
    När sen utredingen är skriven  så får ni troligen hem texten för påseeende. Ni tittar igenom den, låter med fördel er organisation slänga ett öga och sen skickar ni tillbaka ett korrat ex till utredaren. Som ändrar (om hon/han tycker det är okej).
    Utredningen går upp i nämnden och därefter är den spikad i sin helhet. Ev tillägg får läggas till senare.

    Ni skickar den godkända utredningen till er org. som SEN ser vilka länder ni passar in på. Behöves det kompletteras (tex kräver Colombia omfattande utredningar) görs det i efterhand.

    Om er utredning skulle vara utformad för ett visst land, tex genom att det står en masa om det landet, så kan det innebära att ni INTE kan skicka till något annat land om det tex blir stopp, reglerna ändras osv. Då är er utredning värdelös!

    Korrekt, professionellt, omfattande och generellt är riktlinjerna för en hemutredning!

    Hoppas det klarnade något Och glöm inte rätta er utbildare!


    { Mamma till världens finaste dotter } { vecka 4 av 52-78}
  • Emeli

    Jag tror inte er kursledare menade att den skrivna utredningen ska formuleras så att den bara passar in på ett enda land. Det vore ju väldigt olyckligt om ni av någon anledning inte skulle kunna adoptera från just det landet.

    Däremot kan utredningen skrivas för att passa extra bra i vissa länder, samtidigt som den är presentabel i övriga länder.  Om ni avser att skicka er ansökan till någon kontakt (t.ex. i Sydafrika, Taiwan, Filippinerna) som kräver aktivt kristna är det så klart bra om er kristna tro och  engagemang framgår tydligt i utredningen. Om ni avser att skicka er ansökan till Colombia kan ni be att utredaren anpassar utredningen efter Colombias krav.   

  • Nelly02

    Tack för informtionen .. Fick mer klarhet och svar på funderingarna ..

  • Thalis
    Emeli skrev 2011-02-12 13:21:15 följande:
    Jag tror inte er kursledare menade att den skrivna utredningen ska formuleras så att den bara passar in på ett enda land. Det vore ju väldigt olyckligt om ni av någon anledning inte skulle kunna adoptera från just det landet.

    Däremot kan utredningen skrivas för att passa extra bra i vissa länder, samtidigt som den är presentabel i övriga länder.  Om ni avser att skicka er ansökan till någon kontakt (t.ex. i Sydafrika, Taiwan, Filippinerna) som kräver aktivt kristna är det så klart bra om er kristna tro och  engagemang framgår tydligt i utredningen. Om ni avser att skicka er ansökan till Colombia kan ni be att utredaren anpassar utredningen efter Colombias krav.   
    Tror som du!
    Vår utredning gjordes så att det passade Colombias krav,och landet nämndes även i utredningen men det var eftersom det fanns anledning till det.
    Snart mamma- igen!!
  • Simba79

    Om ansökan ska skickas till Colombia behöver medgivandeutredningen vara lite mer formellt skriven än vad som behövs till många andra länder. Det går att komplettera med det som behövs senare, men om det är troligt att man vill skicka till Colombia så är det lättast att få det rätt från början. Se mer info här:  http://www.adoptionscentrum.se/Adoption/Landerna/Colombia/Container/Om-medgivandeutredningen/

  • Emeli
    Simba79 skrev 2011-02-13 08:46:54 följande:
    Om ansökan ska skickas till Colombia behöver medgivandeutredningen vara lite mer formellt skriven än vad som behövs till många andra länder. Det går att komplettera med det som behövs senare, men om det är troligt att man vill skicka till Colombia så är det lättast att få det rätt från början. Se mer info här:  www.adoptionscentrum.se/Adoption/Landerna/Col.../
    Det är precis så jag menade också. Om utredningen är skriven så att den passar in på Colombia, passar den ju fortfarande in på andra länder.

    Det är alltid besvärligare att komplettera. Till råga på allt har jag läst någonstans att det finns kommuner som vägrar ställa upp med kompletteringar, och om man har sådan otur innebär det att Colombia måste strykas som tilltänkt adoptionsland.
    Colombia är fantastiskt
  • Namaste72

    Ja, kompletteringar kan vara snåriga. Och  som sagt, det finns tjuriga utredare som vägrar Skrikandes. Eftersom det väl är Colombia (Sydamerika öht?) som har de mest omfattande kraven så skulle jag skicka med utredaren lite info och hoppas på det bästa.

    Vi fick ett utkast med info från FFIA om det som skulle vara med. Nu blev det inte Colombia iaf för oss men vår utredning skulle kunnat användas där med.


    { Mamma till världens finaste dotter } { vecka 4 av 52-78}
  • Zabka

    Vi diskuterade inte specifika länder med utredarna. Vi fick en väldigt välskriven, omfattande och generell utredning. Den fick godkänt för både Sydafrika och Colombia (och en massa andra länder) utan några som helst kompletteringar. Och dessutom massor av beröm från handläggaren på AC att den var ovanligt välskriven. Men som de andra säger, har ni funderingar på Colombia så skicka gärna utredaren info. Vi hade tur som vi fick skickliga toppenutredare med lång erfarenhet, för själva hade vi ingen aning att våra papper i slutändan skulle landa i Colombia. Jag vet en del som har fått göra kompletteringar och det är varken kul eller lätt.


    So far, no morning sickness...but the paper cuts are terrible!
  • Nelly02

    Tack än en gång för alla råd

    Vi vet ej riktigt vilka länder som kan bli aktuella för vår del då vi ej är så insatta i vilka krav de olika länderna har samt att vi ej har varit gifta så särskilt länge och att det är ett hinder i många länder och som det känns nu för vår del så vill vi ha en så bred utredning som möjligt som funkar utan problem i fler länder och så att man slipper några större ändringar om länderna skulle ändra sina krav på oss sökande  ..

Svar på tråden Medgivandeutredning inriktad på land?