• bonzo

    Två barn sen tidigare. Hur funkar det ?

    Hej! Är det någon som vet hur det fungerar ?

    Jag och min man ska ställa oss i adoptionskö. Min man har två barn från en tidigare relation. Jag har inga barn.

    Till vissa länder får man ju inte stå i kö  eller adoptera om man har fler än ett barn sen tidigare,
    Hur blir det för oss ?
    Vi har ju inga gemensamma barn, Räknas hans två barn i dessa länder?

  • Svar på tråden Två barn sen tidigare. Hur funkar det ?
  • Kitten

    vi har två barn.. men ett av barnen är mitt och ett är gemensamt, vi håller på med vår föräldrarutbildning och vill adoptera, det finns många som har fler barn

  • bonzo

    Hej Kitten!

    Vilka länder har ni blivit godkända i ? Det är ju flera länder där man endast får ha ETT barn sen tidigare.

  • Emeli
    bonzo skrev 2011-02-12 14:12:18 följande:
    Hej! Är det någon som vet hur det fungerar ?

    Jag och min man ska ställa oss i adoptionskö. Min man har två barn från en tidigare relation. Jag har inga barn.

    Till vissa länder får man ju inte stå i kö  eller adoptera om man har fler än ett barn sen tidigare,
    Hur blir det för oss ?
    Vi har ju inga gemensamma barn, Räknas hans två barn i dessa länder?
    Det beror på vilket land det gäller. Några länder räknar alla barn, några räknar bara hemmavarande barn, barn som man har försörjningsansvar för, barnens ålder osv. Det finns ju fall där den ene har vuxna/myndiga barn från tidigare förhållanden. Idag vet jag att både Kina och Korea, de två största adoptionsländerna, accepterar att det finns flera barn i familjerna. Vissa länder accepterar flera barn om man är öppen för att adoptera ett barn med särskilda behov. Några accepterar att man ansöker om ett tredje barn om man har två barn av samma kön osv. Regelverken är snåriga.

    Jag misstänker att ni ska besluta er för vilken organisation ni ska anmäla er hos. Ring och prata med dem. Berätta hur er familj ser ut. De kan svara på era detaljfrågor om ländernas krav. Räkna dock inte med att de kan lova att ni kommer att passa in på ett speciellt land. Det vill de inte uttala sig om innan de har läst den skrivna utredningen. Det finns knappt några som stämmer in på alla länders krav, men det spelar inte så stor roll. Huvudsaken är att det finns något land som ni kommer att passa in på. Ni bör absolut inte bestämma er för land så här tidigt i processen. Mycket hinner ändras innan det blir er tur att skicka iväg en ansökan.

    Jag vet inte om du blev så mycket klokare av detta. Att adoptera är i mångt och mycket att våga kasta sig ut i det okända, och våga tro att det kommer att gå vägen. Lycka till!
  • Thi 08

    Som jag förstår ska Kitten göra en sk skild adoption (?) eftersom de har bestämt sig för att adoptera ett visst barn därifrån. Såvitt jag förstår har de då stark ankytning till Lettland genom att ex de bott och arbetat där eller själva har rötter i Lettland. Anars brukar man ju vanligtvis inte få göra en sk enskild adoption enl mia.eu.

    Man måste väl ändå följa landets riktlinjer, så som jag förstår det är det då ok att adoptera från Lettland om man har barn sedan tidigare.

  • Kitten

    Neam, vi har inte blivit godkända ännu, men i vi har ett barn i Litauen som vi vill adoptera men jag har inte hört att det skall vara till något problem at ha syskon!

  • bonzo

    Ok! Tack för alla svar! Ska kontakta två av organisationerna under veckan. Det står ju ganska otydligt på deras hemsidor men jag förstår nu att det är väldigt olika regler för olika länder.

Svar på tråden Två barn sen tidigare. Hur funkar det ?