• Fii83

    Gravid & Ergenyl...

    Någon mer som är gravid eller har fött en liten bäbis under beh. med ergenyl? (EP-med)
    Trots extra koller så oroar man sig... känner mig ensam om detta!

  • Svar på tråden Gravid & Ergenyl...
  • Gestilren

    Jag har inte någon egen erfarenhet, men har arbetat både på neurologavdelning och på förlossning (det senare gästspel). Ergenyl är ju inte direkt bra för barnet, så jag förstår att du oroar dig. Det finns ökad risk för vissa missbildningar (t ex ryggmärgsbråck och liknande sjukdomar) om man äter Ergenyl tidigt i graviditeten. Dock är det ju så att epilepsi som är dåligt kontrollerad med mycket ep-anfall också är en stor risk för barnet. Har du fått det insatt i senare delen av graviditeten är risken för barnet mindre.

    Jag tror inte att du är ensam om detta, men du är nog en i en mycket liten grupp, det är inte säkert vi har någon på FL just nu.

    Hoppas du mår bra, det är också viktigt för barnet! Flera av de skador barnet kan få syns relativt tidigt med ultraljud, och om kontrollerna hittills har varit bra så är det ju ett gott tecken. Kanske har du tagit blodprover för att bedöma om du har ökad halt av dem som kan tyda på t ex ryggmärgsbråck? Det är ju bra att man nuförtiden har mediciner som gör att kvinnor med epilepsi ändå vågar få barn, de flesta barn blir ju helt friska. För inte länge sedan fick man inte få barn om man hade epilepsi, både för att medicinerna var farliga och för att risken för mamman med en vanlig förlossning bedömdes som så stor.

    Hoppas det går bra för dig och bebisen!

  • Fii83

    Tack för svaret!
    Är helt symtomfri, har inte haft ep-anfall sen jag var 12.
    Gjort ul i vecka 11 + v. 18.
    Nupp i vecka 14 + tagit blodprover (trippeltest tror jag). Allt har sett bra ut. Är nu i vcka 21 & bebben sparkar för fullt. Men man oroar sig...
    Ingen vill ju äta medicin under graviditeten.
    Har hört att ergenyl inte är bra... men sen säger min läkare att den inte är så farlig ändå.
    Hoppas allt går bra för dig & din bäbis med!

  • Maria25

    Jag äter Ergenyl och föödde en helt frisk dotter i Oktober 05. Vi gjorde fostervatenprov för att veta att allt var som det skulle samt ett riktat UL för att räkna fingrar och tår och kolla om eventuell läpp-gomspalt fans. Allt var ok!! Hör gärna av dig om du har frågor!!! kram!

  • Fii83

    Grattis till en frisk tös!!
    Vad härligt att höra att det finns fler. Man känner sig lätt som den ensammaste i världen om detta.
    Är nu i vecka 30 och börjar hoppas på att jag med ska få en frisk liten bäbis!
    Äter du medicinen för ep? Hur gjorde du med förlossningen, födde du vanligt?

  • Maria25

    Jag äter det för EP. Petit Mal. Har dock aldrig haft nått riktigt anfall, men jag har ändå EP och behöver medicinera för att inte få anfall så min form är ju väldigt mild. Äter 3*500mg.
    Jag födde vanligt. Ingen risk att det skulle bli några speciella komplikationer bedömde man. Blev dock sjukskriven i vecka 30 frö att jag bara skulle få ta det lugnt och vila. Jag åt som vanligt under grav och gör det även nu när jag ammar.
    I know,,,,känner sig väldigt ensam.....! Hör gärna av dig och beräta hur det går! Var ska du föda? Jga födde på Danderyd. Jättebra!

  • Fii83

    Har haft två Grand mal... obehagligt.
    Äter 500 mg morgon + 800 mg kväll.
    Känner mig trött hela tiden nu så jag är glad att jag fått igenom havandeskapspenning. Jobbar med våldsamma dementa så det gick bra...
    Mycket frågor som rör sig i huvudet hela tiden. Skönt att det inte är någon fara att amma. Det vill man ju göra om det funkar!
    23/2 ska vi göra ett UL till, ska bli skönt att se bebben igen =)
    Bor i Blekinge så jag kommer att föda i Karlskrona, känns helt ok.. lite nervös inför vad som komma skall, men ut ska den.
    Hör av mig när jag vet mer.. =)
    Tack!

  • 20160804
    Fii83 skrev 2006-02-06 20:19:05 följande:

    Har haft två Grand mal... obehagligt.
    Äter 500 mg morgon + 800 mg kväll.
    Känner mig trött hela tiden nu så jag är glad att jag fått igenom havandeskapspenning. Jobbar med våldsamma dementa så det gick bra...
    Mycket frågor som rör sig i huvudet hela tiden. Skönt att det inte är någon fara att amma. Det vill man ju göra om det funkar!
    23/2 ska vi göra ett UL till, ska bli skönt att se bebben igen =)
    Bor i Blekinge så jag kommer att föda i Karlskrona, känns helt ok.. lite nervös inför vad som komma skall, men ut ska den.
    Hör av mig när jag vet mer.. =)
    Tack!


    Hej!
    Hittade denna gamla tråd.
    Hur har det gått med dina graviditeter och mediciner? 
    Äter själv ergenyl och är väldigt nervös.
  • fandiize

    hej på dig jag äter ergenyl och är väldigt nyfiken hur det går för dig eftersom du är gravid . hur stor styrka har du på tabletterna och så?mvh fanny

Svar på tråden Gravid & Ergenyl...