• Anonym (arg mamma)

    fel av dagis

    ida ringde dagis och ville att jag skulle komma dit och prata med dom, när jag kommer dit så säger fröknarna att min dotter (3,5 år) har slagit och sparkat två pojkar (5 år).  dom undrar vart hon lärt sig detta, då frågarna jag om dom vet varför hon slog dessa pojkar och då kommer hela historien fram, det visar sig att dessa pojkar har dragit ner byxorna på min tjej och försökt trycka in en penna i henne och att hon då slagit och sparkat dom för att komma loss och vad gör då dessa idioter till fröknar, jo dom skäller på min dotter, hur dumma i huvet får man lov att vara egentligen. när jag kom dit så var min dotter jätte ledsen och helt i upplösningstillstånd... jag blir så jäklar förbannad, hur kan man agera som fröknarna gjorde.. jag är jätte glad att min dotter sa ifrån och kämpade emot för sånt beteende som pojkarna visade 'är fan inte okej...

    undrar nu hur andra skulle ha gjort i mitt läge,, hade ni tyckt som jag att pojkarna ska bestraffas eller som fröknarna att det var min dotter som gjorde fel???

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 13:13
    hej,, tänkte bara ge en liten uppdatering, har varit samtal fram och tillbaka dessa dagar, känns som att jag ständigt sitter i telefon just nu,, känns att det är en lång resa man gett sig in på men det är det värt för att barn inte ska fara illa. kommer inte att skriva så mycket här för har för mycket annat att fokusera, men jag kommer att uppdatera så fort jag får tid, tack alla som visat ett enormt stöd, känns skönt att veta att det finns människor som er.

  • Svar på tråden fel av dagis
  • ÖNadja

    Får ja bara fråga en sak, som kanske är lite OT, tycker ni det startar jag en ny tråd. Flört

    I vilken ålder börjar man prata på allvar med sina barn om vad andra inte får göra med dom och vad dom inte får göra mot andra?

    Sonen min är 3,5 år och än så länge har vi mest pratat om att "är du snäll mot andra så är dom snälla mot dej", men jag har även tagit upp att han aldrig får följa med främmande människor, vad dom än säger och skulle nån främmande människa dra med våran son så ska han skrika NEJ, DU ÄR INTE MIN MAMMA/PAPPA, HJÄLP!.
    Jag har däremot aldrig pratat med han ännu om kroppen, när ska man göra det och vad ska man säga?

    Det kan ju faktiskt finnas pojkar (och flickor) som är nyfikna och vill prova saker trots att dom kommer från ett bra hem, dom kanske bara inte fått infon hemifrån.. (menar inte pojkarna i ts fråga)

  • MajaMala

    shit vad förbannad jag blir!!!!
    Tur din dotter stod på dig och du oxå!
    Idioter skulle jag vilja säga!
    Du skulle gå vidare med det till chefen!
    KRAM 

  • Brooke
    ÖNadja skrev 2011-02-16 20:32:00 följande:
    Får ja bara fråga en sak, som kanske är lite OT, tycker ni det startar jag en ny tråd. Flört

    I vilken ålder börjar man prata på allvar med sina barn om vad andra inte får göra med dom och vad dom inte får göra mot andra?

    Sonen min är 3,5 år och än så länge har vi mest pratat om att "är du snäll mot andra så är dom snälla mot dej", men jag har även tagit upp att han aldrig får följa med främmande människor, vad dom än säger och skulle nån främmande människa dra med våran son så ska han skrika NEJ, DU ÄR INTE MIN MAMMA/PAPPA, HJÄLP!.
    Jag har däremot aldrig pratat med han ännu om kroppen, när ska man göra det och vad ska man säga?

    Det kan ju faktiskt finnas pojkar (och flickor) som är nyfikna och vill prova saker trots att dom kommer från ett bra hem, dom kanske bara inte fått infon hemifrån.. (menar inte pojkarna i ts fråga)
    Jag tycker att man kan prata med dem när de börjar förstå, om de förstår att de inte ska prata med främlingar och sånt så borde de förstå att kroppen är ett privat ställe och det rör man inte om man inte får. 
  • snöflingan84
    ÖNadja skrev 2011-02-16 20:32:00 följande:
    Får ja bara fråga en sak, som kanske är lite OT, tycker ni det startar jag en ny tråd. Flört

    I vilken ålder börjar man prata på allvar med sina barn om vad andra inte får göra med dom och vad dom inte får göra mot andra?

    Sonen min är 3,5 år och än så länge har vi mest pratat om att "är du snäll mot andra så är dom snälla mot dej", men jag har även tagit upp att han aldrig får följa med främmande människor, vad dom än säger och skulle nån främmande människa dra med våran son så ska han skrika NEJ, DU ÄR INTE MIN MAMMA/PAPPA, HJÄLP!.
    Jag har däremot aldrig pratat med han ännu om kroppen, när ska man göra det och vad ska man säga?

    Det kan ju faktiskt finnas pojkar (och flickor) som är nyfikna och vill prova saker trots att dom kommer från ett bra hem, dom kanske bara inte fått infon hemifrån.. (menar inte pojkarna i ts fråga)
    Jag har gjort som du, dvs pratat med min dotter kring den här typen av frågor, sedan hon var ca 3 (idag är hon 5). Jag har sagt att vissa människor, vuxna som barn, är inte snälla mot barn och gör illa barn. Jag har även sagt som du att om någon försöker ta med henne någonstans som hon inte vill så ska hon skrika, sparka och slåss. 

    Men man måste också tala med barn på en nivå som de åldersmässigt förstår. Jag tror att man märker när de är redo att förstå en del. De ställer själva frågor osv.

    Sedan ca ett år tillbaka har jag också pratat med min dotter om att hennes kropp är hennes och ingen får röra henne (rumpa eller snippa). Att om det skulle hända så ska hon säga NEJ, att så får man inte göra och räcker inte ett nej så får hon skrika, sparka, bitas osv. 

    Man kunde ju önska att alla barn som råkar ut för liknande som ts dotter, är lika starka och tuffa, som vågar säga ifrån och står upp för sig själv. 
  • trollbottom
    ÖNadja skrev 2011-02-16 20:32:00 följande:
    Får ja bara fråga en sak, som kanske är lite OT, tycker ni det startar jag en ny tråd. Flört

    I vilken ålder börjar man prata på allvar med sina barn om vad andra inte får göra med dom och vad dom inte får göra mot andra?

    Sonen min är 3,5 år och än så länge har vi mest pratat om att "är du snäll mot andra så är dom snälla mot dej", men jag har även tagit upp att han aldrig får följa med främmande människor, vad dom än säger och skulle nån främmande människa dra med våran son så ska han skrika NEJ, DU ÄR INTE MIN MAMMA/PAPPA, HJÄLP!.
    Jag har däremot aldrig pratat med han ännu om kroppen, när ska man göra det och vad ska man säga?

    Det kan ju faktiskt finnas pojkar (och flickor) som är nyfikna och vill prova saker trots att dom kommer från ett bra hem, dom kanske bara inte fått infon hemifrån.. (menar inte pojkarna i ts fråga)
    Jag började för länge sen. När sonen började pillra på sin snopp och visa den så började vi också med att säga att ja, det är din snopp och den får ingen ta på om du inte själv vill. Det är din kropp och den bestämmer du över. Detta innan han riktigt förstod. Nu är han strax över 3 år och kanske inte ännu förstår helt och fullt men minst lika viktigt.

    Jag lär honom inget om främlingar. Finns nämligen forskning från USA (som jag läste för evigheter sen så jag vet tyvärr inte vart) som visar på att barn som lärt sig att inte prata med främlingar råkar lättare ut för eländigheter eftersom de inte tar hjälp av främlingar om de tex kom vilse.
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • Anonym (va???)
    MammaMajs skrev 2011-02-16 15:38:04 följande:
    Nej man kan självklart inte ta det fulla ansvaret för barnets alla handlingar. Men min egen erfarenhet är att barn som inte får tydliga gränser satta från vuxenvärlden om vad som är ok och inte ok att göra mot andra har svårare att klara av att på ett bra sätt sköta relationer med andra människor.

    Jag skulle inte agerat som en del av människorna i studien det vet jag säkert av erfarenhet, jag tror inte heller att mina barn skulle agerat så. Mina barn har dessutom visat empati tydligt långt tidgare än 5 års åldern. Man kan inte förvänta sig att barnen lär sig vad som är rätt och fel utan tydlig vägledning, barn som inte vägleds hamnar oftast fel.

    Jag tror inte att problemet oftast ligger i att något är fel i barnets hjärna utan i att föräldrarna inte har vågat eller orkat ta ansvar för barnets uppfostran.
    I den här tråden känns det dock överlag (av det jag har läst) som att föräldrarna ska bära all skuld, vilket jag tycker är fel. Givetvis kan det många gånger vara befogat och att uppfostran faktiskt har brustit, men innan man vet det med säkerhet så tycker jag att man ska vara försiktig med att döma föräldrarna.

    Jag håller absolut med dig att barn som inte vägleds ofta hamnar fel, men även barn med god uppfostran och som lär sig moral och goda värderingar kan hamna fel. Speciellt i förskoleåldern och skolåldern då man har ett väldigt stort behov av att tillhöra gruppen och är rädd för att sticka ut.

    Som jag skrev ovan så KAN problemet mycket möjligt ligga hos föräldrarna( men hur som helst så kan man inte belasta pojkarna för deras beteende, dock ska man givetvis ta upp detta med dem och det var ett klart fel av förskolan att ge sig på TS dotter för att hon försvarade sig) men det kan också ligga hos andra. Det vet ingen av oss säkert.
  • Anonym (pedagogen)
    Brooke skrev 2011-02-16 19:54:10 följande:
    Men har du inte läst vad som står? Hon SKREK för tusan.. När ett barn skriker borde ju för fan en förskolelärare höra det. De borde i sånna fall INTE få jobba på en förskola
    Det verkar inte som om hon skrek, utan att skriket kom från pojkarna.
  • Anonym (pedagogen)
    ÖNadja skrev 2011-02-16 20:32:00 följande:
    Får ja bara fråga en sak, som kanske är lite OT, tycker ni det startar jag en ny tråd. Flört

    I vilken ålder börjar man prata på allvar med sina barn om vad andra inte får göra med dom och vad dom inte får göra mot andra?

    Sonen min är 3,5 år och än så länge har vi mest pratat om att "är du snäll mot andra så är dom snälla mot dej", men jag har även tagit upp att han aldrig får följa med främmande människor, vad dom än säger och skulle nån främmande människa dra med våran son så ska han skrika NEJ, DU ÄR INTE MIN MAMMA/PAPPA, HJÄLP!.
    Jag har däremot aldrig pratat med han ännu om kroppen, när ska man göra det och vad ska man säga?

    Det kan ju faktiskt finnas pojkar (och flickor) som är nyfikna och vill prova saker trots att dom kommer från ett bra hem, dom kanske bara inte fått infon hemifrån.. (menar inte pojkarna i ts fråga)
    Det tar man efterhand. Även om barnen inte förstår, kan man börja förklara så smått vad man gör o inte gör. Gällande kroppen är det bra om man i en kramsituation t ex tar upp, att kramas gör man bara när man själv vill.
  • augustisten
    trollbottom skrev 2011-02-16 22:42:57 följande:
    Jag började för länge sen. När sonen började pillra på sin snopp och visa den så började vi också med att säga att ja, det är din snopp och den får ingen ta på om du inte själv vill. Det är din kropp och den bestämmer du över. Detta innan han riktigt förstod. Nu är han strax över 3 år och kanske inte ännu förstår helt och fullt men minst lika viktigt.

    Jag lär honom inget om främlingar. Finns nämligen forskning från USA (som jag läste för evigheter sen så jag vet tyvärr inte vart) som visar på att barn som lärt sig att inte prata med främlingar råkar lättare ut för eländigheter eftersom de inte tar hjälp av främlingar om de tex kom vilse.
    Så har vi också gjort.

    En annan sak är att vi är väldigt noga med att respektera om han inte vill bli kramad och pussad tex. Och att det samma gäller oss om vi av någon anledning inte vill!

    "Du bestämmer över dig och din kropp och jag bestämmer över mig och min kropp. Och nu vill jag inte att du gör så..." - ungefär.

    Vi är också noga med att han inte får göra saker på andra barn om han märker att de inte vill (de ska inte behöva säga nej) - och det gäller även snälla saker som att ge tröst eller kramas. Då kan man fråga först och vänta tills man får ett ja (eller så får man acceptera ett nej). Det irriterar mig väldigt när vuxna försöker övertala ovilliga barn att ta emot andra barns välvilja "...men han vill ju bara vara snäll och ge dig en kram...". Det är inte snällt att tvinga sig på någon som inte vill ha kramar just då. Hur god intentionen än är och hur mycket empati det än visar att barnet som vill trösta har.
  • astro
    augustisten skrev 2011-02-17 09:26:57 följande:
    Så har vi också gjort.

    En annan sak är att vi är väldigt noga med att respektera om han inte vill bli kramad och pussad tex. Och att det samma gäller oss om vi av någon anledning inte vill!

    "Du bestämmer över dig och din kropp och jag bestämmer över mig och min kropp. Och nu vill jag inte att du gör så..." - ungefär.

    Vi är också noga med att han inte får göra saker på andra barn om han märker att de inte vill (de ska inte behöva säga nej) - och det gäller även snälla saker som att ge tröst eller kramas. Då kan man fråga först och vänta tills man får ett ja (eller så får man acceptera ett nej). Det irriterar mig väldigt när vuxna försöker övertala ovilliga barn att ta emot andra barns välvilja "...men han vill ju bara vara snäll och ge dig en kram...". Det är inte snällt att tvinga sig på någon som inte vill ha kramar just då. Hur god intentionen än är och hur mycket empati det än visar att barnet som vill trösta har.
    Nej fy för att tvinga på någon beröring, det är vidrigt. För att inte tala om hur mycket det drabbar de barn som av olika skäl skyr t ex kramar (jag har en dotter med Asperger så det här känns väldigt aktuellt för mig).

    Gränser ska respekteras, även barns gränser. 
  • humma
    augustisten skrev 2011-02-17 09:26:57 följande:
    Så har vi också gjort.

    En annan sak är att vi är väldigt noga med att respektera om han inte vill bli kramad och pussad tex. Och att det samma gäller oss om vi av någon anledning inte vill!

    "Du bestämmer över dig och din kropp och jag bestämmer över mig och min kropp. Och nu vill jag inte att du gör så..." - ungefär.

    Vi är också noga med att han inte får göra saker på andra barn om han märker att de inte vill (de ska inte behöva säga nej) - och det gäller även snälla saker som att ge tröst eller kramas. Då kan man fråga först och vänta tills man får ett ja (eller så får man acceptera ett nej). Det irriterar mig väldigt när vuxna försöker övertala ovilliga barn att ta emot andra barns välvilja "...men han vill ju bara vara snäll och ge dig en kram...". Det är inte snällt att tvinga sig på någon som inte vill ha kramar just då. Hur god intentionen än är och hur mycket empati det än visar att barnet som vill trösta har.
    Samma här! Otroligt viktigt att "din kropp är din och min är min". Det har vi kört med hela tiden, aldrig för tidigt att börja med. Det gäller även kramar, även om det är i all välmening så behöver inte mina barn krama om de inte vill.
  • ÖNadja

    Vilka bra svar ni hade på min fråga. Glad

    "din kropp och din och min kropp är min", det ska ja ta upp när tillfälle ges!

    Detta med kramar är nåt jag också stört mej på. Innan barnet kan prata och säga förlåt är det ju ett lätt sätt att ge en kram istället, men om jag är sårad eller förbannad och inte förlåtit, inte sjutton vill ja ha en kram då! samma sak gäller barnen och jag gillar inte när barn "tvingas" ge andra barn kramar eller när dom blir "tvingade" att ta emot en kram.

  • anouk86

    Jag får ont i magen. Jag hittar fan inte ord...

    Precis på samma sätt går det ju till i rättegångar om tex våldtäkter. Fokus ligger på offret och hur denne betedde sig?! Så jävla absurt att jag mår illa.

    Håll uppe modet och styrkan för att fortsätta driva detta vidare. Dagiset ska fan inte få komma undan.


  • Suck och suck

    Anmäl dagiset. De har brustit i tillsyn, då det gäller sexuellt övergrepp (som barn gjort mot barn). Det är absolut en polisanmälan.

  • Anonym (ansvar?)

    Vad har hänt ts? Snälla, kan du inte uppdatera lite?

Svar på tråden fel av dagis