• pth

    Moviestar planet för 8-åring ok?

    Ngn som vet ngt om moviestar planet? Hur är tonen? Är det ett schyst klimat? Är det säkert? Anonymt? Vettigt?


    Denna dagen ett liv
  • Svar på tråden Moviestar planet för 8-åring ok?
  • citronkräm

    Jag tror/hoppas (/har bedömt) att det är bra. Min dotter (8-år) brukar få spela någon timme på kvällen (datorn står i vardagsrummet)... Telefonen går varm till klasskamraterna (både tjejer och killar) och de chattar mellan varandra i spelet. Hon har hållt på i cirka 1 månad.

  • Amy V

    Alltså.. Det här spelet är egentligen gjort för 12-åringar känns det som. Medelåldern är rätt låg där, och människorna där är rätt shysta. Förutom några man stöter på som håller på med internetmobbing, dvs mobbas om man är ny i spelet och har låg rank, men då får man lära sitt barn att inte ta åt sig.
    Dessutom finns det rätt många som försöker hyckla en (lura en att ge ut sitt lösenord så att de kan kapa ens konto och sno alla ens tillhörigheter man tjänat ihop i spelet), så man bör man lära sitt barn att inte ge ut sitt lösenord på några villkor innan hon/han får spela.
    Sedan har jag stött på en tjej som blev hotad av en annan användare, och det gick så långt att den andra användaren hotade med att anmäla tjejen om hon inte gav presenter i spelet till henne. Dock finns det en anmäla-knapp som man kan använda sig av om man känner sig hotad i någon situation.

    Gillar spelet i sig, men användarna där är så besatta av popularitet, dvs att man döms utifrån vad man har på sig i spelet, hur man ser ut och hur mycket saker man har i spelet. Hela spelet är ju ett slags popularitets-spel.
    Är det anonymt? Ja, det är det. Såvida man inte frivilligt berättar sitt namn, adress och telefonnummer.

    Det är helt ok, enligt min åsikt, att spela moviestarplanet någon timma om dagen, men det ger väl inte mycket i verkliga livet.. Det kan uppmuntra barn att ge utlopp för sin fantasi då hela spelet går ut på att göra filmer och tjäna in så mycket starcoins (mynt) som möjligt i spelet för att kunna köpa kläder, rekvisita och dyl. för att kunna göra ännu bättre filmer.

    Dock råder jag er att INTE KÖPA STARCOINS. Detta är onödigt och kostsamt, det är bättre att skrapa ihop mynt i själva spelet istället genom att titta på andras filmer eller göra egna, eller klappa djur. Lägg inte ett enda öre på att KÖPA starcoins eller VIP!

  • Ebba 269
    Heej, jag är 11 och jag tycker att Moviestar planet är väldigt kul och säkert Skrattande
  • Susanne 977

    Min nioåring hade VIP konto där i 3månader då hon ville använda sin månadspeng till det.
    Trots att hon är väldigt medveten om tex lösenord så var det en som lurade henne. men det gick att fixa på ganska lätt sätt via kundtjänst.
    Även om man säger hur viktigt det är så kan vissa individer vara manipulativa.
    Hon råkade också ut för att tex en äldre 20årig kille ville bjuda på VIP och bad om hennes mobilnummer, då hämtade hon mig.
    Det kan också vara ganska hårdstämning med att barnen kräver saker av varann.
    Hon tröttnade efter 1½mån ungefär och numera spelar hon lite på Habbo.
    Även där har folk försökt att få ut lösen genom att låtsas att de är personal mm.

    Tycket spec Moviestar gjorde att den mesta av hennes tid gick åt till att tjäna coins och inte chatta.
    Hon chattar, skriver och har roligare på habbo

  • Alma01

    Själv är jag tolv år har spelat moviestarplanet (förkortat MSP) eller jag har iaf skapat en användare och loggat in för att se hur det är.  (min 8 åriga syster spelar spelet som besatt) Jag valde väll ett par lite annorlunda kläder och dreadlocks som hår. När jag spelat en stund kommer flera MSP medlemmar fram till mig och säger att jag är ful har fult hår dom kallar mig saker som dumma newbie mm. Själv tycker jag moviestarplanet är dyrt och tråkigt man får nästan ingenting för pengarna och VIP-medlemskap kostar 49 kr i veckan! (om man väljer att betala för en månads VIP alltså) Jag rekommenderar speler starstable det är ett 3D onlinespel där man springer omkring i en stor värld som uppdateras varje onsdag och chattar med andra spelare, gör uppdrag åt karaktärer i spelet och mycket mer! VIP-medlemskapet (eller som det där kallas starrider) kostar 49 kr i månaden. Har alldrig sett att det förekommit nätmobbning eller något annat kränkande mot andra spelare. Har spelat spelet i ett år nu och är fortfarande fast i det vackra spelet! mycket mer spel för pengarna om ni frågar mig!

  • Susanne 977

    Jag vill inte att våra spelar MSP, har spärrat det.
    det är väldigt otrevlig ton mellan barnen/tonåringar som spelar. de kräver saker mm.
    Det förekommer mycket telefonnummer och lösenordsfiske.
    Sonen blev hotat med att personen skulle göra ngt IRL om han inte gav ut numret.

    det verkar vara många äldre män? som letar efter yngre barn, de vill veta nummer, vart de bor osv.
    Så man måste vrkligen ha koll.

  • Den Snälla

    Själv tycker jag att det finns folk som luras men det finns folk som är snälla .. Jag har träffat flera personer där som är jäte snälla

    (är 14 år )

  • Oleg

    Det är en bra övning för Internet, även om jag personligen tycker att det är lite väl utseendefixerat.


     Min dotter har lärt sig massor om hur man gör filmer och hur man ska göra på Internet. När någon är taskig mot andra så kan den personen få en anmälan.

  • Jacke443

    Det beror på vilka vänner man har och vilka man umgås med vissa e schyst och det är nog dem mästa som e det men vissa brukar säga dumma saker bara för att retas med mer.så nja det beror på

Svar på tråden Moviestar planet för 8-åring ok?