• Äldre 15 Feb 19:38
    172780 visningar
    40 svar
    40
    172780

    När kommer posten vanligtvis hos er?

    Jag har alltid trott att posten kommer mitt på dagen och minns från mina sommarlov och andra skollov på gymnasiet (ca 10 år sen) att posten (på den tiden lantbrevbäraren) alltid kom före 12. Under studietiden bodde jag i korridor och upplevde att posten alltid var tidig. Sen jag började jobba för 3 år sedan, har jag inte längre någon koll. Långa arbetsdagar och pendling gör att jag är borta 06.30-19 så även om posten kom vid nio hade jag inte haft vett att uppskatta det.

    Nu har jag plötsligt blivit sjukskriven sen 2 veckor tillbaka och nästan samtliga dagar har posten kommit sent, riktigt sent. Idag tittade jag på klockan och den var 17.30 när posten ramlade in, Förra veckan blev jag utskälld av en brevbärare som ringde på och inte kunde läsa mitt namn på dörren för att det var så mörkt (lampan i trapphuset var trasig), leveransen kom alltså efter att det mörknat vid halv fem.

    Trodde det fanns en policy som sade att alla skulle ha sin post före kl 14 eller har jag missuppfattat det? Eller är världen upp och ned?

    Och nej, kanske ingen big deal, men för mig just nu är det dagens höjdpunkt

    När brukar er post komma?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När kommer posten vanligtvis hos er?
  • Äldre 15 Feb 21:34
    #11

    9:30 vanligtvis.

  • PVeraB
    Äldre 15 Feb 21:36
    #12

    Eftermiddagen vanligtvis. Vi bor i en lite större stad. Höll på smälla av när vi fick ett sånt där meddelande om att från 28 februari kan posten komma att komma senare än nu. Jösses tänkte jag (den dagen fick vi posten efter 18.00) ska den komma mitt i natten då?

  • PVeraB
    Äldre 15 Feb 21:37
    #13

    vi bor i norraste delen av landet det kanske avgör med?

  • Mynta
    Äldre 15 Feb 21:40
    #14

    Mellan 11 och 12, oftast. De har precis ändrat rutten, tidigare så kom posten kring 10-tiden.

  • Äldre 15 Feb 21:41
    #15

    Jag har också fått ett sånt där meddelande om att posten ska komma senare efter den 28:e februari. Eftersom vi ett flertal gånger har fått posten närmare kl 17 så skickade jag ett mail till Posten, klistrar in svaret här:

    Hej
    tack för din e-post.
    Alla kunder som berörs av senare utdelning på minst en timme måste få information om detta.
    Normal utdelning mellan kl 09.00-16.00

    Har du fått senare kan det bero på sjukdom,eller vikarie hos brevbärarkontoret.
    Nu i vinter har vi haft problem med oplogade gator.
    Det har gjort att vissa brevbärare ej kunnat dela ut posten förrän plogningen är gjord."

    Det lustiga är att sedan lappen kom i brevlådan så har vi fått posten runt 14-15 varje dag. Får väl se hur det blir sen efter den 28:e...

  • Äldre 15 Feb 21:47
    #16

    När jag bodde på "landet", 3 mil utanför stan, så kom posten när jag kom hem från skolan runt 14-15. När jag flyttade in till stan kom det alltid en liten moppe-brevbärare klockan 11.30, sen kom den stora postbilen med lite mer post runt 12-13. Nu när jag flyttat till en annan del av stan (lika central) kommer den ofta så sent som 16. Tycker också det är dagens höjdpunkt när jag är hemma och har tråkigt, men lite trist om den kommer så sent att man inte hinner få sin avi innan posten stängt osv :(

  • Äldre 15 Feb 22:49
    #17
    PVeraB skrev 2011-02-15 21:37:08 följande:
    vi bor i norraste delen av landet det kanske avgör med?
    Posten sorteras ju inte senare på dygnet ju högre upp i landet man kommer
    Bor själv i norrbotten och fick som sagt posten vid 10-tiden tidigare...
  • Äldre 15 Feb 22:52
    #18

    Runt 14.

  • Caranl­achiel
    Äldre 16 Feb 09:21
    #19

    Numera kommer den runt 14-15 ungefär. Vi fick ett brev från kommunen för nån månad sen där de meddelade ändringen, tidigare kom posten vid 12.


  • Tigerk­attan
    Äldre 16 Feb 09:26
    #20

    Tidigare mellan 11 -12 om dagarna, efter omläggningen så får man nog vara glad om posten kommer alls, men den är aldrig tidigare än 15 och då är det tidigt med nya mått, har hänt flera gånger att jag inte ens fått posten på fredagen, utan på lördagen, så man kan undra vad det är för urusel omläggning dom gjort??!

Svar på tråden När kommer posten vanligtvis hos er?