• Äldre 16 Feb 20:20
    6781 visningar
    1 svar
    1
    6781

    Östrogen brist - Hjälpmedel?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-16 20:21
    idag har jag varit till Gyn, Ville ta reda på hur de ligger till, varför jag har mens ett fåtal gånger per år, jag har ju tidigare för några år sen fått höra att jag har mindre hormon men inte riktigt vilket hormon.

    Idag fick jag en riktig undersökning, allt såg bra ut, äggstockarna var normala och de fann ägg där så allt sånt såg bra ut även livmoderns som dessutom va lite av hjärtformad fick jag höra. Tydligen kan man ha det och de va normalt.

    Läkaren förklarade de så att jag producerade mindre östrogen så därför har jag mens så sällan och att de inte va något att oroa sig över, de gick ju heller inte att riktigt veta när östrogen nivån va så pass hög så att jag kunde få mens.

    Har ätit p piller i många pr och jag och mitt ex försökte skaffa barn och tog då pergotime och fick spruta med puregon.. förhållandet tog slut och de vart ingen bäbis den gången.

    Nu frågade jag min läkare om de fanns någon medecin jag kunde få som gjorde att jag fick äl och mens.. de fanns det ju inte för det var ju för dyrt att jag skulle få tex pergotime eller liknande så såvida jag inte vill e äta p-piller igen så fanns de inget jag kunde få.

    Då undrar jag - Är de någon som vet något som kan hjälpa mig att bilda mer östrogen? nån speciel mat eller liknande, är öppen för förslag!.

    De va inget att oroa sig över att jag inte hade mens utan som min läkare uttryckte de - äggen får sova tills de är dax.
    Han tillade dessutom att de finns ju dem som skulle tycka de va jätte skönt att slippa mensen för att de har de så krångligt med den.
    Men för en som jag då som nästan aldrig har mens då vill man ju FÅ mens!!

    Sen när han va där inne och kikade så tog han cell prov då jag blött vid sex, han tog öven ett annat prov som visade att jag hade slidkatarr! och de gjorde ju att jag har så mycket flytningar!
    Då blev jag lite arg för jag har i höstas frågat en BM om dessa flytningar men hon sa då att de va normalt och ville inte alls kolla nå om de.. så alltså har jag antagligen gått med slidkatarr sen dess och kanske ännu längre!
    Jag blödde antagligen vid sex pga att jag hade ett litet sår på livmodertappen och lite för att jag just hade slidkatarr, han tog cell prov iaf fast jag tagit det i våras.
    Såret skulle läka ihop av sig självt.

    hur får man slidkatarr?

  • Svar på tråden Östrogen brist - Hjälpmedel?
  • Äldre 16 Feb 21:22
    #1

    Puffar lite

Svar på tråden Östrogen brist - Hjälpmedel?