• Anne B M

    Gastric Bypass (GBP)

    Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

    2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

    3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

    4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

    5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

    Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

    Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .



    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

    Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

    www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • Philippa

    Nu har jag skickat en vänförfrågan till dig på facebook

  • Mary Jo

    Skriver så jag har tråden i mina favoriter. Nog för att jag mest kollar på fejjan,men iaf!

  • Anne B M
    Philippa skrev 2011-02-17 09:13:09 följande:
    Nu har jag skickat en vänförfrågan till dig på facebook
    Du är nu inbjuden till gruppen .
  • Anne B M
    Hera78 skrev 2011-02-17 09:13:44 följande:
    Se nu till att byta nick fler gånger Anne
    Jag lovar .
  • SilverEmma

    På fb, är det verkligen HELT dolt från alla? Det finns ingen som helst möjlighet att mina vänner kan se det? Om de inte själva går med alltså...

  • Anne B M
    SilverEmma skrev 2011-02-17 09:20:19 följande:
    Lägg gärna in en länk till bildtråden i TS!
    Har ingen länk, alla mina trådar försvann då jag bytte nick ju .
  • Anne B M
    SilverEmma skrev 2011-02-17 09:22:49 följande:
    På fb, är det verkligen HELT dolt från alla? Det finns ingen som helst möjlighet att mina vänner kan se det? Om de inte själva går med alltså...
    Nix, helt dolt . INGEN kan se och läsa, om man inte är med i gruppen .
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)