• Pickeli

    Eksem/torr hud. Vilken salva är bäst?

    Hej,

    sonen är 2 år och har extremt torr hud och atopiskt eksem på vissa ställen. Behöver hjälp med en bra salva för jag tror jag testat ALLT! Det blir ju värre när det är så här kallt ute, då får vi behandla med hydrokortison också och det är väl egetligen det enda som är bra. Men jag behöver en bra mjukgörande att underhålla med också!

    Fenuril, miniderm, decubal, apotekets egna salvor, propyless, locobase. Tycker inte att någon av dem är speciellt bra.

    Vad använder ni? Erfarenheter, tips?

    Gärna snabba svar då jag ska på apoteket under dagen.


    Google it!
  • Svar på tråden Eksem/torr hud. Vilken salva är bäst?
  • LinnaLi

    Har också provat allt, på både mig och dottern. Nu gick jag och köpte olivolja på matbutiken. Smörjde in efter dusch och efter en gång var det mycket bättre... Så nu kör jag vidare på det ett tag!


    ...för evigt, för alltid...
  • Pickeli
    LinnaLi skrev 2011-02-19 09:32:53 följande:
    Har också provat allt, på både mig och dottern. Nu gick jag och köpte olivolja på matbutiken. Smörjde in efter dusch och efter en gång var det mycket bättre... Så nu kör jag vidare på det ett tag!
    Okej, olja fungerar inte på sonen alls. Det blir bara värre tycker jag. Det är ungefär som att den lägger sig på huden och kväver den istället.

    Provade en mycket fet salva inehållande olja och eksemen blev mycket värre :(
    Google it!
  • LinnaLi

    Ja, alla reagerar ju olika! Annars tycker jag att elisabeth arden eight hour cream är bra. Dyr dock!

    Ringblomssalva då?


    ...för evigt, för alltid...
  • Pickeli
    Eisa skrev 2011-02-19 09:38:04 följande:
    Helosan
    Jasså? Jag har faktiskt provat fläckvis men aldrig riktigt givit det en chans. Kanske man skulle göra det! Det har jag ligger hemma också, tack för tipset!
    Google it!
  • Nattviolen

    Locobase tyckte jag var bäst men även Bodyshops bodybutter. Rejält mjukgörande och svider inte. Botar iofs inte, men kanske lindrar. Dottern var som din son när hon var liten

  • Pickeli
    LinnaLi skrev 2011-02-19 09:40:08 följande:
    Ja, alla reagerar ju olika! Annars tycker jag att elisabeth arden eight hour cream är bra. Dyr dock!

    Ringblomssalva då?
    Har inte testat någon av dem!

    Någon som provat a-creme? Har beställt hem varuprov och tänkte prova..
    Google it!
  • MiranK

    Min dotter har atopiskt eksem som blir sämre framförallt på vintern. Just nu använder vi miniderm + en starkare kortisonsalva som vi fått via barnklinik. Försök att smörja med mjukgörande flera gånger per dag, jobbigt jag vet, men det är värt det i längden. Vi har också provat olja t ex Estelle & Child, Weleda m m men inget annat än kortison + miniderm hjälper på vintern. När sommaren kommer behöver vi inte smörja alls!
    Lycka till!

  • Eisa
    Pickeli skrev 2011-02-19 09:40:18 följande:
    Jasså? Jag har faktiskt provat fläckvis men aldrig riktigt givit det en chans. Kanske man skulle göra det! Det har jag ligger hemma också, tack för tipset!
    Jag tycker den är bäst hittills.

    Vet dock ingenting om var på kroppen man bör använda den osv, men det skiter jag i. Använder den överallt.
  • Pickeli
    Nattviolen skrev 2011-02-19 09:42:36 följande:
    Locobase tyckte jag var bäst men även Bodyshops bodybutter. Rejält mjukgörande och svider inte. Botar iofs inte, men kanske lindrar. Dottern var som din son när hon var liten
    Locobase är alldeles för fet, fungerar inte alls. Bodybutter har jag inte testat men salvan lär ju vara uppbyggande också på något sätt.. kanske kan vara värt att prova.. Den luktar bara så hemskt starkt, vill gärna ha det parfymfritt!
    Google it!
Svar på tråden Eksem/torr hud. Vilken salva är bäst?