Inlägg från: Gnista |Visa alla inlägg
  • Gnista

    Colombia la casa

    Hej!

    Vi har adopterat två barn via ALC - La Casa och har bara mycket positiva erfarenheter. Jag pluggade på universitetet när vi genomförde första adoptionen och då gick det bra. Maken hade egen firma. Vet ju dock inte om detta ändrats nu.

    Jag tror att det är sannolikt att man blir accepterad om man uppfyller alla krav som står på hemsidan, men Colombia kräver ju allmänt en omfattande utredning. Har ni gett era utredare kriterierna på AC:s hemsida? Det gjorde vi, och vi slapp kompletteringar.

    Kan inte svara på hur lång tid det brukar ta innan ärendet går upp i nämnden men vi genomförde utredningarna under våren och fick nämndbeslutet i aug båda gångerna.

    Lycka till och hoppas ni får adoptera via La Casa

  • Gnista
    Kartella skrev 2011-02-21 16:34:29 följande:
    Idoli: Va kul att ni också kikar på Colombia! och att ni startar upp i mars med! Jag är nervös! Man hör så mkt skräckhistorier men jag hoppas det går bra.

    Har hört att många länder har mer fokus på att pappan har jobb och att vissa länder har kvar mamman som en hemmafru, men vet inte om det gäller colombia.
    Får höra med organisationerna när det närmar sig, i värsta fall får vi vänta tills jag slutat med att skicka papprerna. 

    Vet inte vad vi har för nr. men det är samma som den dag man anmälde sig va? Så vi har bara stått i kö sen maj 2010. Men tror att till ICBF skickar man papper direkt och köar i landet. Såg att på FFIA:s sida att de vill ha nya ansökningar och La casa sökte mer för ett tag sen men, så det är ju rligt att det rör på sig!

    Gnista: Va bra att höra att det funkade för er med studier, hoppas det fortfarande är ok.
    Såg på din profil att ni var unga när ni adopterade med. Hur blev ni bemötta av utredarna och La casa? Har hört att en del är positiva till unga och en del säger tvärtom.
    Vi tänkte ta med den listan! Hoppas de har utrett mot Colombia innan!

    Tack snälla för era svar!

     
    Vi blev väldigt bra bemötta av våra utredare. Vi fick aldrig känlsan av att dom tyckte att vi var "för unga". Det var ju iofs bara jag som var under 30 när vi adopterade för första gången, men ändå. La Casa hade inga betänkligheter överhuvudtaget. Colombia verkar generellt tycka att det är positivt att vara yngre, dom tenderar (men undantag finns!) att placera det yngsta barnen till de yngsta föräldrarna.
  • Gnista

    Vi hade inte varit gifta i fem år när vi ansökte första gången och vi blev godkända :) dom räknade då in sambotiden i stället.

    Det jag tror kan bli knivigare är att ni har ett barn sen tidigare som inte är från La Casa. Maila organisationen och kolla upp detta. Vet någon som adopterade syskon som hade ett barn adopterat från ett annat land men jag vet inte om det godkänns längre.

    Resten av det du beskriver låter ju annars postivit!

Svar på tråden Colombia la casa