• Agnes81

    Om ni brukar be någon skicka mat till er i utlandet..

    .. vad ber ni då om att få skickat till er?

    Är gravid utomlands och fasligt petig med maten. Vill bara ha svensk/europeisk mat och jag är verkligen på fel ställe, här är det chili som gäller.. Bor i Indien och i min stad finns ingen importerad mat att köpa. Snälla föräldrar i Sverige ska skicka paket med mat. Behöver fler tips på mat som är användbar att skicka. Här är det jag tänkt på hittills:


    Knäckebröd Buljongtärning Mitt favoritgodis Mjukost på tub Parmesanost Tack på förhand!
  • Svar på tråden Om ni brukar be någon skicka mat till er i utlandet..
  • Ellaria

    Skicka INGA mjölkprodukter för då lär ditt paket aldrig komma fram. Hur mjölken ska pastöriseras skiljer enormt från land till land och därför får man t ex inte flyga med ost i bagaget.


    Nej, jag är inte negativ, jag är realistisk.
  • Agnes81

    Shws: du har testat? Är det tullverket du hänvisar till?

    Flyger med ost i bagaget varje gång jag flyger Glad Kanske har haft tur.. Finns två typer av pastöriseing, låg- och högpastörisering. Skillnaden ligger i hållbarhet.. Svårt få tag på opastöriserad ost i Sverige.. Glad

  • Amazina
    Agnes81 skrev 2011-02-20 16:49:32 följande:
    .. vad ber ni då om att få skickat till er?

    Är gravid utomlands och fasligt petig med maten. Vill bara ha svensk/europeisk mat och jag är verkligen på fel ställe, här är det chili som gäller.. Bor i Indien och i min stad finns ingen importerad mat att köpa. Snälla föräldrar i Sverige ska skicka paket med mat. Behöver fler tips på mat som är användbar att skicka. Här är det jag tänkt på hittills:
    Knäckebröd Buljongtärning Mitt favoritgodis Mjukost på tub Parmesanost Tack på förhand!
    Bor också utomlands och lever på Ikeas swedenshop. Bor du inte i närheten av något Ikea? Där finns ju massor med svensk mat annars...
  • Kajee

    Jag skickar mest torrvaror till syrran i USA. Och godis. Sånt som inte finns på IKEA. Torrvaror är också billigare att skicka.


    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • IsDimma

    Choklad, mjukost, kaviar, ostbågar, chips och hårt bröd tror jag att det stod på min önskelista när jag bodde utomlands. Hade också snälla föräldrar
    Men jag trodde inte man fick skicka mat alls egentligen. Eller ta med sig själv.

  • bizzy

    jag vill alltid ha såsmixer, bea, gräddsås, hollandaise etc, bröd, tex fazers mörka, hällekaka. Te (fast det finns det säkert gott om i Indien! hehe, här finns bara typ apotekets sova gott-te).

  • IsDimma
    bizzy skrev 2011-02-24 08:59:40 följande:
    jag vill alltid ha såsmixer, bea, gräddsås, hollandaise etc,.
    Å ja! Det saknade jag också.
    The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Agnes81
    Amazina skrev 2011-02-20 17:25:16 följande:
    Bor också utomlands och lever på Ikeas swedenshop. Bor du inte i närheten av något Ikea? Där finns ju massor med svensk mat annars...
    IKEA har tyvärr inte etablerats i Indien ännu Rynkar på näsan Men tack för tipset - IKEA Hong Kong och Kina är ju mycket närmare än Sverige i alla fall. Ska inte missas om jag är där..
  • Agnes81

    Tack för tipsen, det här är min uppdaterade lista:

    Såsmixer - typ hollandaisesås, gräddsås
    Bröd - mörkt, lång hållbarhet
    Lantchips
    Knäckebröd
    Buljongtärning
    Choklad
    Saltlakrits
    (Hällekaka vore också sjukt gott, men tror det hinner bli för gammalt, tar nog minst två veckor att skicka)

    Nej, man vill ju inte att det efterlängtade paketet ska fastna i tullen.. Stor risk att det gör det ändå i och för sig, litar inte på indiska posten.. Får hoppas att detta inte är något de är sugna på Flört

    Brukar ärligt fylla i visum-lappen i immigration, att jag har med mig både mjölkprodukter och något från växtriket (hade med mig en amaryllis-lök en gång). Aldrig någon som sagt något. Kanske är det mer strikt i andra länder.

  • Swedelink

    Hej alla därute i den stora vida världen.

    AB Svenska Länken levererar svenska produkter till hela världen.
    Gå in på www.swedelink.se för att se hela vårt utbud.
    Godis, knäckebröd, Kalles, såser... you name it.
    Vi är också duktiga på snabba leveranser.

  • Agnes81

    Båda paketen kom fram oöppnade :) Undvek mjölkprodukter, inte ens på tub. Nästa gång testar jag det..

  • Desertchick

    Det finns ju en massa websidor som man kan beställa svensk mat från. Visserligen är frakten dyr, men det är värt det i bland när man är sugen på nåt.

    Bara att googla!


  • Agnes81

    Hahah.. Jag stöter på reklam på forum maffian..! Nu handlar inte mitt inlägg om brist på någon som kan skicka till mig, utan om VAD som kan skickas..

Svar på tråden Om ni brukar be någon skicka mat till er i utlandet..