• Spexig

    ORCHIDÉER - vad gör jag för fel?

    Mina nya orchidéer bara sloknar o jag fattar inte varför.

    De står visserligen i ett söderfönster, men jag har ju haft orchidéer där förr utan problem (tills jag glömde vattna dem o de dog...). Jag vattnar genom att spola genom dem med kranvatten en gång i veckan o låta vattnet rinna av innan jag stoppar tillbaka dem i ytterkrukan. Okej, det kanske ska vara regnvatten, men det har ju funkat innan.

    Nu senast började en av dem sloka bara några dar efter att jag vattnat, o det hade varit väldigt soligt, så jag gav den en liten liten slurk extra, men det verkar bara gjort det hela värre. Det står inget vatten i krukan, men den är lite fuktig, det är väl precis så det ska vara?

  • Svar på tråden ORCHIDÉER - vad gör jag för fel?
  • Ocensurerad

    Oj, mina fönster dignar av dem och jag vattnar dem med ca 0,5dl vatten i veckan rakt ner i krukan. Kranvatten är det och dem blommar heeeeeeela tiden! Nya stänglar kommer titt som tätt...

    Enligt min mamma som är florist är de råden med att dem inte ska stå med vatten i krukan en myt...

  • Spexig
    Ocensurerad skrev 2011-02-21 08:51:26 följande:
    Oj, mina fönster dignar av dem och jag vattnar dem med ca 0,5dl vatten i veckan rakt ner i krukan. Kranvatten är det och dem blommar heeeeeeela tiden! Nya stänglar kommer titt som tätt...

    Enligt min mamma som är florist är de råden med att dem inte ska stå med vatten i krukan en myt...
    Jamen så hade ju jag det innan oxå, kan det vara dåliga exemplar?
    emmap skrev 2011-02-21 08:54:38 följande:

    Vilken typ av orkidéer har du?


    Ingen aning. Vanliga vita, rätt högväxande, inte de allra största blommorna.
  • emmap

    Låter som vanliga brudorkidéer och det brukar mig veterligen vara tåliga för lite "misshandel". Som föregående brukar jag också hålla ordentligt med vatten i krukan. Dock brukar det gå ett par veckor mellan gångerna så det torkar till och mina har generellt också hållt sig kanonfina.

  • Spexig

    Hmm, antingen har jag vattnat för mycket, eller så har se inte gillat de senaste dagarnas sol. 

  • TvåBusar

    Kan dom ha frusit när du tog hem dom från affären? Då kan dom bli slokiga på väldigt kort tid, hur bra man än sköter dom.

  • emmap

    Testa att flytta dem om du inte har möjlighet att skugga dem. Har mina orkideer i söderfönster och en har stått där i två och ett halvt år och blommat oavbrutet, men jag brukar försöka dra ner persiennerna när solen ligger på

  • Frulle

    Jag har två brudorkidéer, de står i ett fönster med morgon/fm.sol.
    De får vatten en gång/vecka, direkt från kranen ner i krukan och så får de stå i "vattenbad" i diskhon i ~30min. Det har hänt att jag glömt dom där så de stått längre.. De verkar inte tagit skada av den behandlingen för det kommer nya stänglar och de blommar och blommar om.

  • Spexig

    Jo, de kan ha frusit. Fast jag tycker jag var snabb in i bilen med dem.

    Har bara söderfönster o tyvärr inga persienner, man jag kanske kan flytta in dem i rummet när det är för mycket sol. 

Svar på tråden ORCHIDÉER - vad gör jag för fel?