Inlägg från: Akrobaten |Visa alla inlägg
  • Akrobaten

    BVC sköterska?

    Barnsjuksköterska eller distrikt vubben är att föredra om man vill jobba på bvc. Men jag är inte så säker på att du måste ha jobbat som syrra innan du börjar läsa. Tror du kan börja läsa direkt efter sommaren som du går ut. BM vubben måste man ha jobbat i 1 år och de kan ju ha ändrat distrikt nu med men det var inte så innan.


    `´`´~ Theodor 060722 ~`´`´ `´`´ ~ Cornelia 100425 ~ `´`´
  • Akrobaten

    Jag kan aldrig tänka mig att ett bvc anställer en enbart grundutbildad sjuksköterska. Inte ens sommarviken går till dem, möjligen till en som går vubben till barnsyrra eller dsk. Visst, vi lär oss lite om det mesta i utbildningen men det är absolut inte nog för att kunna jobba med små barn, lika lite som en grundutbildad syrra får jobb som skolsköterska. Däremot jobbar många utan spec utb inom den somatiska vården, med tex barn eftersom det inte finns möjlighet att bara anställa vubbade syrror på tex sommaren. Det är dock inte möjligt att jobba som bm, operationsyrra, narkossyrra, ivasyrra eller dsk utan vub.


    `´`´~ Theodor 060722 ~`´`´ `´`´ ~ Cornelia 100425 ~ `´`´
  • Akrobaten

    Ambulanssyrra glömde jag !


    `´`´~ Theodor 060722 ~`´`´ `´`´ ~ Cornelia 100425 ~ `´`´
  • Akrobaten
    pokerman skrev 2011-02-24 09:25:44 följande:
    Jag har en vän som arbetar som "IVA-syrra" trots att han är allmänsjuksköterska.. Min flickväns kompis jobbade ett tag som operationssjuksköterska utan att ha utbildningen, visserligen bara ett vikariat, men ändå. 

     
    Har han jobbat länge kan väl så vara fallet men idag anställs inga utan specutb. Men att din kompis jobbat som op syrra låter helt befängt!!!!! Jag blir mörkrädd rent ut sagt.

    Och att det skulle finnas allmänsyrror inom ambulans är inte sant, där har det funnits en lag sen några år tillbaka att det krävs minst en specutb syrra i varje ambulans, den andra är ofta ambulanssjukvårdare. Inom psykiatrin jobbar väldigt få spec utb det är rätt, troligen pga dåligt rykte. Du kan absolut inte jobba som bm utan vubben, du kan jobba på bb som syrra när du går bm vubben men att få förlösa eller jobba på mvc, glöm det. Och inom anestesi jobbar absolut inga allmänsyrror , här snackar vi en syrra som bla har hand om patienterna när de är sövda under op, krävs bra mer utb än en allmänsyrra har! Däremot som jag skrev så är det väldigt många grundutbildade syrror som jobbar på barnavd i slutenvården. Dels för att det inte finns tillräckligt många vubbade att anställa inför sommaren och dels för att de som börjar där som nyutexade ofta stannar kvar utan att vubba sig eftersom man lär sig när man jobbar, learn by doing! Och som du påpekar, man får ofta gå ner i lön när man vubbar sig. Det är oxå på tok för få platser till de betalda vubbarna.
    `´`´~ Theodor 060722 ~`´`´ `´`´ ~ Cornelia 100425 ~ `´`´
  • Akrobaten

    Oj vad OT det blev i den här tråden!


    `´`´~ Theodor 060722 ~`´`´ `´`´ ~ Cornelia 100425 ~ `´`´
  • Akrobaten
    CA81 skrev 2011-02-24 17:53:46 följande:
    Jobbar du som sjuksköterska på specialområden (operation, iva, mm.) är dina arbetsuppgifter begränsade till vad du har för kompetens. Är du inte utbildad op-syrra får du inte assistera vid en operation men kan mycket väl jobba på pre- och post op.

    Jag försöker själv ha is i magen just nu för att inte utbilda mig till distriktsköterska då jag vet att det kommer bli stor brist på dem inom 5år och arbetsgivaren kommer tvingas att betala utbildningen för att få sjuksköterskor att vilja vidareutbilda sig.
    Sitter själv och funderar på om jag ska söka bm vubben till hösten, två st på varje vub per termin får den betald. av landstinget! TVÅ stycken, är ju rätt liten chans att få det och jag kanske oxå skulle ha lite is i magen men man blir ju fan inte yngre!
    `´`´~ Theodor 060722 ~`´`´ `´`´ ~ Cornelia 100425 ~ `´`´
  • Akrobaten
    Probably the best in the skrev 2011-02-25 00:04:08 följande:
    NEJ, det finns ingen LAG! Däremot några landsting som har kravet med en vubbad syrra i varje bil! Stockholm kör så, och skiter i vilken vub....op, psyk, barn...det kvittar, bara man är vubbad...
    Men det kan lika gärna sitta två grundutbilade syrror i samma bil i ett annat landsting...
    Tjatte skrev 2011-02-25 08:34:49 följande:
    Nu hör ju inte riktigt det här med ambulanssyrra till TS fråga, men jag kan inte låta bli att ge mig in i den diskussionen också. Jag har två gamla kursare som jobbat i ambulansen sedan ssk-examen för två år sedan. Dvs inte bara grundutbildade utan även nyfärdiga syrror alltså! Båda har nu kommit in på pre-hosp vubben, som tur är.
    Ok lag var kanske lite att ta i, det är Socialstrylesen som beslutat om detta så ett krav finns ju. Jag trodde dock att man var tvungen att vara vubbad men så var visst inte fallet, räcker att man är grundutbildad. Sorry fel av mig!
    `´`´~ Theodor 060722 ~`´`´ `´`´ ~ Cornelia 100425 ~ `´`´
  • Akrobaten
    Probably the best in the skrev 2011-02-25 19:32:45 följande:
    Och jag har en hel hög med kollegor...som började direkt i ambulansen....jag gillar det INTE och hoppas inneligt kraven höjs även här!
    Akrobaten skrev 2011-02-25 09:48:20 följande:
    Ok lag var kanske lite att ta i, det är Socialstrylesen som beslutat om detta så ett krav finns ju. Jag trodde dock att man var tvungen att vara vubbad men så var visst inte fallet, räcker att man är grundutbildad. Sorry fel av mig!
    Socialstyrelsen har ett MÅL  och det är att en viss procent av alla patienter inom ambulanssjukvården skall vårdas av en vidareutbildad sjuksköterska. Men det målet är inte 100 procentigt. Lagen som styr www.socialstyrelsen.se/sosfs/2009-10 säger bara att det ska vara leg personal som får administrera läkemedel. Sen är det upp till varje landsting.
    Ja precis, jag såg detta oxå. Fick för mig att det skulle vara en vubad syrra, vilket ju är absolut önskvärt men så är ju inte fallet än.
    `´`´~ Theodor 060722 ~`´`´ `´`´ ~ Cornelia 100425 ~ `´`´
Svar på tråden BVC sköterska?