• Anonym (förtv­ivlad)
    Äldre 22 Feb 10:15
    19248 visningar
    21 svar
    21
    19248

    Hur resonerar tingsrätten vid vårdnadstvist?

    Ja, som rubriken lyder.
    Vad är avgörande för att respektive förälder skall få ensam vårdnad?

    Mitt fall i korthet:

    Jag separerade från min man i Juni.
    Jag kontaktade en advokat för att få ensam vårdnad, som mitt ex inte protesterade mot, då han ej vill ha barn.
    En plötslig vändning kom, och idag fick jag ett samtal att stämningsansökan kommit in till tingsrätt och en muntlig förberedande förhandling skall ske. Han vill nämligen ha tillfälligt ensam vårdnad tills dom faller.

    Jag är dock skaptiskt till hans kapacitet som vårdnadshavare.
    Han lämnade mig ensam i ett hus i Juni med 2 barn och jag har ej talat med han sedandess.
    Han vill ej sammarbeta på något plan, utan allt går via advokater. Både skilsmässa, vårdnadstvist samt bouppdelning.
    Han sett sin son totalt 2 timmar under 2 tillfällen sedan Juli och ringt och frågat hur han mår 2 ggr via mina föräldrar sedan somras.
    Det känns inte alls bra att en människa som uttalat sig och visar tydligt att han ej vill vara fader, skall få ensam vårdnad. Jag skulle ALDRIG våga lämna min son ensam med honom, då sonen idag är 1 år.

    Jag fått en knut i magen och kan inte släppa tanken att tingsrätten dömer han till ensam vårdnad.
    spelar det som helst ingen roll att han faktiskt övergett sitt barn? 

  • Svar på tråden Hur resonerar tingsrätten vid vårdnadstvist?
  • Äldre 22 Feb 10:33
    #1

    Ts, det är mycket annat som spelar in när tingsrätten dömer. En fundering jag har är om han någonsin tagit hand om ditt barn sedan tidigare, om han varit ensam med det barnet och fixat att ge mat, natta osv.

    Vad som hände vid separationen kan säkert spela in när det gäller varför han väljer att inte ha kontakt med dig. Att du ser det som att han väljer bort barnet behöver inte betyda att han faktiskt gör det utan han kanske väljer bort att träffa dig.

    Varför ser du honom som en dålig vårdnadshavare, mer än att han flyttade ut och inte har haft kontakt med barnet sedan dess, av någon orsak?

  • Anonym
    Äldre 22 Feb 10:45
    #2

    Ensam vårdnad kommer han inte att få om det stämmer det som står i TS och förutsatt att du inte har motarbetat umgänge mellan honom och barnen. Det är dock inte heller säkert att du får det. Det bästa är om ni kan få till en upptrappning av umgänget så att barnen får en bra relation med sin pappa.

  • Äldre 22 Feb 10:57
    #3
    Anonym skrev 2011-02-22 10:45:54 följande:
    Ensam vårdnad kommer han inte att få om det stämmer det som står i TS och förutsatt att du inte har motarbetat umgänge mellan honom och barnen. Det är dock inte heller säkert att du får det. Det bästa är om ni kan få till en upptrappning av umgänget så att barnen får en bra relation med sin pappa.
    Det är inte bra att påstå att pappan inte kommer att få enskild vårdnad. Väl i rätten ska både ts och pappan utredas och vad som helst kan komma fram under utredning och förhandling. Om varken ts eller pappan även yrkar på gemensam vårdnad kan tingsrätten inte döma till annat än enskild. Men vem som får vårdnaden är omöjligt att säga. Pappan kan t.ex påstå att ts hindrat umgänget och begränsat möjligheterna för honom att få träffa barnet och ha umgänge. Om tingsrätten finner det trovärdigt och anser att pappan är den som bäst kan tillgodose barnets behov av båda föräldrarna, kan pappan få vårdnaden.

    Man kan aldrig veta hur en tvist slutar.
  • Anonym (förtv­ivlad) Trådstartaren
    Äldre 22 Feb 13:02
    #4

    Jag förstår om han inte vill ha något med mig att göra. No hard feelings.
    Men han har bytt blöja 1 gång, aldrig tagit han en hel dag eller natt. Intresset finns inte där helt enkelt.
    Han sagt till mig, föräldrar samt myndigheter att han inte kan eller vill vara pappa.
    Denna sida kom efter förlossningen, han ville ha barn tidigare under alla år.

    Jag har aldrig nekat honom umgänge, han vill helt enkelt inte träffa sin son.
    Jag smsat och ringt, bett han hjälpa till eller iaf träffa honom men blankt NEJ.
    Iochmed detta så känner jag oro för att han skall kunna tillgodose sonens framtida behov.
    Jag har en son sedan tidigare och har inga som helst problem med den pappan, vi har gemensam vårdnad och allt är perfekt. Hjälps åt i vått och torrt.

  • Anonym (insat­t)
    Äldre 22 Feb 14:07
    #5

    Om du är den som stått för kontinuiteten i "bestämmandet" under barnets liv fram till nu så är det rätt osannolikt att pappan får ensam vårdnad så där "huxflux" .... fast det bästa är förstås om ni kan komma överens själva, då har man kontroll över hur beslutet blir. Har ni varit på samarbetssamtal?

  • Anonym (förtv­ivlad) Trådstartaren
    Äldre 22 Feb 14:15
    #6
    Anonym (insatt) skrev 2011-02-22 14:07:57 följande:
    Om du är den som stått för kontinuiteten i "bestämmandet" under barnets liv fram till nu så är det rätt osannolikt att pappan får ensam vårdnad så där "huxflux" .... fast det bästa är förstås om ni kan komma överens själva, då har man kontroll över hur beslutet blir. Har ni varit på samarbetssamtal?
    Han vill ej gå på sammarbetssamtal eller gå till familjerätten.
    Han vill sköta ALLT via advokat, tyvärr.
  • Anonym (what)
    Äldre 22 Feb 14:21
    #7
    h8him skrev 2011-02-22 10:33:40 följande:
    Ts, det är mycket annat som spelar in när tingsrätten dömer. En fundering jag har är om han någonsin tagit hand om ditt barn sedan tidigare, om han varit ensam med det barnet och fixat att ge mat, natta osv.

    Vad som hände vid separationen kan säkert spela in när det gäller varför han väljer att inte ha kontakt med dig. Att du ser det som att han väljer bort barnet behöver inte betyda att han faktiskt gör det utan han kanske väljer bort att träffa dig.

    Varför ser du honom som en dålig vårdnadshavare, mer än att han flyttade ut och inte har haft kontakt med barnet sedan dess, av någon orsak?
    Men vadå? Man är väl en dålig vårdnadshavare,om man inte ens träffar sitt barn? Eller kan man ens säga att man är vårdnadshavare då?!:S
    My good!
  • Anonym
    Äldre 22 Feb 14:23
    #8

    Samarbetsförmågan hos en förälder är av betydelse i vårdnadstvister.. Det (med mera) tas till hänsyn i avgörandet i vad som är barnets bästa. Den förälder som kan anses vara mest lämpad för att barnets bästa kan tillgodoses kan få bifall. Så tips är att baktala inte barnets far utan främja dig själv och var samarbetsvillig.

  • Anonym (insat­t)
    Äldre 22 Feb 14:27
    #9
    Anonym (förtvivlad) skrev 2011-02-22 14:15:26 följande:
    Han vill ej gå på sammarbetssamtal eller gå till familjerätten.
    Han vill sköta ALLT via advokat, tyvärr.
    Det talar inte till hans fördel då tingsrätten bedömer hans vilja till samarbete! Men han kanske inser att han måste gå till familjeräten om tr skickar honom dit, eller hans ombud inser det?
  • Anonym (förtv­ivlad) Trådstartaren
    Äldre 22 Feb 14:54
    #10
    Anonym skrev 2011-02-22 14:23:38 följande:
    Samarbetsförmågan hos en förälder är av betydelse i vårdnadstvister.. Det (med mera) tas till hänsyn i avgörandet i vad som är barnets bästa. Den förälder som kan anses vara mest lämpad för att barnets bästa kan tillgodoses kan få bifall. Så tips är att baktala inte barnets far utan främja dig själv och var samarbetsvillig.
    Jag vill ju detta för vår sons bästa. Han är ju trots allt hans far och behöver ju visa det så sonen vet det i framtiden.
    Jag har inte sagt ETT ENDA ont ord om exet, fastän jag helst skulle vilja spy galla, men han har skrivit flera brev att jag är manipulativ mm.
    Man blir ledsen över att läsa det.
Svar på tråden Hur resonerar tingsrätten vid vårdnadstvist?