• Thessiss

    Rimlig kostnad vid utlåning av hane vid avel

    Hejsan...


    Har fått en förfrågan om att låna ut min hane för avel..


    Vad är rimligt att ta ut för kostnad för detta?


    Renrasig med stamtavla, Reggad i SKK

  • Svar på tråden Rimlig kostnad vid utlåning av hane vid avel
  • larssonanna90

    Om jag var du skulle jag maila och ringa kennlar som har samma ras som du och fråga vad dom tar.
    Tror att när vi avalade på våran hund (cavalier king charles spaniel) att ägarna till hanen skulle ha några tusen för själva parningen och sen typ 2000 per valp. Tror det var något sådant :S.


    Läs gärna min blogg: ingenharlust.blogg.se
  • iaseia

    Är tiken samma ras ?

    Är han röntgad, ögonlyst eller annat som krävs för rasen ?

    Mina föräldrar tar vad en valp kostar 10.000 i parning med sina avelshanar.
    eller en valp om hon hellre vill det.

    När vi använde våran blandras hane tog vi en valp, men mamma vill helst haft pengar vad en valp kostade, men ja tjatade mig till en valp..

    Ring SKK och fråga annars. 

  • Thessiss

    Japp tiken är av samma ras...

    Han är HD/AD röntgad med A som resultat, ögonlyst UA
    Han är även avmaskad,veterinärbesiktad, vaccinerad m.m.


    Meriterad vid utställning med

  • MammaTillDomFinaste

    är dom meriteraade kan man ju ta mer, tycker absolut du ska ringa en kennel med samma ras och hra. beror ju på såmcket. mellan 1500-3000 vet jag många som tar, sen en viss subba per levande valp. men hör med skk eller en uppfödare, absolut!

  • dezibel

    Normalt tar man 10% i språngavgift dvs ska valparna säljas för 12000 tar du 1200kr som inte återbetalas om tiken går tom. Sen får du 10% per levande valp eller en valp, det gör ni upp innan skriftligt. Det beror ju lite på om det är en ras som oftast bara ger 1-2 valpar då brukat tikägaren vilja behålla dom själv för fortsatt avel och du får pengar istället. Är valparna döfödda brukar man som hanhundsägare låna ut hanen gratis en gång till. Skk har regler för det här så ring dom.
    Men är tikägaren  inte insatt i det här eftersom hon ändå ska ge sig in i aveln vilket är rätt mycket att hålla reda på? 

  • hmcc

    Jag tog 8000 när jag lånade ut min lilla meriterade hane och den omeriterade tog jag 1000 parning och 1000 per valp.

  • Uncia

    10% av valppriset som språng och per valp är vanligast.
    sen om du skulle vilja ha en valp efter dem, så funkar det som ersättning också.

    sen inom vissa raser förekommer det sjukt överdrivna priser för folk ska låna ut sina hanar...

  • Lördagkväll

    Läste för ett tag sen att många slutat med språngavgift och % för valpar som överlevt 3 veckors ålder.. Utan dom skulle ha priset för en valp.

    Det som är viktigt är att skriva ett bra avtal. Det är minst lika viktigt för tikägaren
    Om rasen brukar få 4-6 valpar kan man med gott samvete ta priset av en valp. Men hur ska ni göra om det blir 2?
    Om tiken går tom, blir det gratis omparning?
    Hur gör ni om du vill ha en tikvalp som betalning och det inte blir några tikar, ska du ha pengar eller en hanvalp då?

    För mer funderingar ring någon på rasklubben/några uppfödare elelr varför inte din egn uppfödare och hör hur du ska göra.. =)

  • Thessiss

    Hej...

    Det är rasen Finsk Lapphund som ska paras...De får normalt 4-8 valpar...
    Om tiken skulle gå tom så blir det givetvis en gratis omparning med honom...

    Vill inte ha någon valp som betalning.. Isf blir det pengar för värdet av en valp...

    Jag kommer använda avtal som är från SKKs sida, inget egenhändigt skrivet avtal...

    Priset för en valp ligger på 10.000 kr så då skulle det bli 10 % av 10.000 kr om jag fattat det rätt...
    Alltså blir det 1000 kr i språngavgift eller hur?!

    Då skulle det vara rätt rimligt att ta 1000 kr i språngavgift och sedan 10.000 kr efter valparna är födda...

  • dezibel
    Thessiss skrev 2011-02-23 16:15:08 följande:
    Hej...

    Det är rasen Finsk Lapphund som ska paras...De får normalt 4-8 valpar...
    Om tiken skulle gå tom så blir det givetvis en gratis omparning med honom...

    Vill inte ha någon valp som betalning.. Isf blir det pengar för värdet av en valp...

    Jag kommer använda avtal som är från SKKs sida, inget egenhändigt skrivet avtal...

    Priset för en valp ligger på 10.000 kr så då skulle det bli 10 % av 10.000 kr om jag fattat det rätt...
    Alltså blir det 1000 kr i språngavgift eller hur?!

    Då skulle det vara rätt rimligt att ta 1000 kr i språngavgift och sedan 10.000 kr efter valparna är födda...
    Japp, då gör du som dom flesta gör! Och 11000 rätt ner i fickan för att låna ut sin hane ett par timmar är väl ok Flört
  • hmcc
    dezibel skrev 2011-02-23 18:40:15 följande:
    Japp, då gör du som dom flesta gör! Och 11000 rätt ner i fickan för att låna ut sin hane ett par timmar är väl ok Flört
    Alla tjänar på det, både ts och hanen
  • dezibel
    hmcc skrev 2011-02-23 19:09:50 följande:
    Alla tjänar på det, både ts och hanen
    Haha,det har du så rätt i!!!
  • Ulrika80


    Vi har kennel och inom vår ras är runt 15.000 eller priset för en valp standard när man lånar ut sin hane.
    Jag tycker det är helt okej då en fin hane kan generara i mycket pengar för tikens ägare plus att det kan ta några timmar, ibland dagar, innan de parat sig.
  • Anki63

    Lämpligt pris för att låna ut en renrasig hane som är registrerad i SKK för parning är 2500:- för språng + 1000:- per levande valp över tre veckors ålder. Är din hund utställningsmeriterad så kan du lägga på lite till. Det är ju din vara så du sätter ju priset som du tycker att han är värd det finns inget övre tak. Tikägaren kan ju bara säga ja eller nej till ditt pris. Risken är
    att de vänder sig till någon annan om du brer på för mycket. Lycka till /Anki

Svar på tråden Rimlig kostnad vid utlåning av hane vid avel