• Serendipity

    ** Vinterkräksjukan ** Faktatråden **

    *SAMLADE FAKTA OM VINTERKRÄKSJUKAN*
    Uppdaterad 2011
    Vinterkräksjukan är en virussjukdom
    orsakad av Noroviruset. Detta är en undergrupp inom Calicivirusfamiljen.
    Även ett virus som heter Sapovirus hör till samma familj.
    http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/calicivirus-noro-och-sapovirus

    Andra virus som också orsakar maginfluensa är astrovirus, adenovirus och rotavirus. Rotaviruset drabbar främst små barn upp till 2 års ålder som långvariga (6-7 dygn) diarréer samt med kräkningar. Vuxna är oftast immuna, man kan få diarré. Astrovirus och adenovirus drabbar främst barn i dagisåldern. Vuxna drabbas oftast inte lika svårt. Mot rotavirus finns det numera vaccin, men ännu inte i det allmänna vaccinationsprogrammet för barn.

    Immunitet
    Noroviruset drabbar både barn och vuxna eftersom man inte utvecklar någon långvarig immunitet mot detta virus. Forskning har inte ännu kunnat fastställa hur länge man är immun efter att ha varit sjuk, men mellan 14 dagar till ett par månader är vad som är troligast enligt Kjell-Olof Hedlund, chefsmikrobiolog på Smittskyddsinstitutet. Man kan alltså inte själv bli sjuk igen av samma virus när man precis tillfrisknat! Samma virus kan inte återsmitta ett barn som just tillfrisknat och kommer tillbaka till dagis. Däremot finns det flera olika genotyper av Noroviruset, och man blir endast immun mot just den typ som drabbat en! På dagis kan det gå runt flera olika typer av Norovirus samtidigt.

    Inkubationstiden:
    Från det att du blivit smittad till det att sjukdomen bryter ut går det 12-48 timmar, med ett medeltal på 30-34 timmar.

    Hur länge smittar man?
    Man är dessvärre smittsam mycket länge. Innan man kan återgå till arbete eller dagis bör man ha varit helt frisk -med normal avföring och ha ätit vanlig mat- i 48-72 timmar.

    48 timmar efter sista kräkningen eller?
    Nej, om man läser information från landsting och läkare ordentligt står det: "I samråd med smittskyddsläkare har regeln att stanna hemma från förskola, skola, arbete eller andra aktiviteter minst 48 timmar efter att du blivit helt symtomfri tillkommit"

    Man ska alltså ha varit frisk och kunnat äta normalt i minst 48 timmar. Börja inte räkna timmar förrän barnet har normal avföring och kan äta vanlig mat.

    Sjukdomen börjar ibland om igen...
    Det är inte ovanligt att man har en "frisk" period på 1-2 dagar och att det sedan börjar om igen. Detta innebär inte att man blivit "omsmittad" utan att man helt enkelt inte blivit helt frisk sedan sjukdomen startade!

    Det finns forskningsresultat som visar att man kan sprida smitta (genom avföringen) upp till ett par månader efter att man blivit frisk. Det är åtminstone klarlagt att man smittas minst 3 dygn efter det att man blivit helt frisk, och ofta mer än 5 dygn. Speciellt barn är smittsamma länge.

    Hur smittar man?
    Vinterkräksjukan smittar genom att virusen sprids från kräkningarna eller avföringen och på något sätt (blöjbyte, spolknappen på toa, ljusknappen i badrummet, kranar...) kommer in i munnen på en annan person. Viruset är inte luftburet på så sätt att det finns i andedräkten! Däremot kan virus virvla runt i luften då någon kräks, eller om man t ex dammsuger en matta där det finns intorkade kräkpartiklar (det kallas aerosolsmitta). Det finns inte virus i saliven, ifall inte personen nyligen kräks. Du kan inte bli smittad genom att få virus i ögonen, de måste in i munnen.

    Otroligt smittsamt
    Norovirus är mycket smittsama. Det räcker med mellan 10 - 100 viruspartiklar för att man ska bli sjuk, och i en diarré eller kräkning finns 10 000 000 partiklar/gram. Viruset kan överleva flera veckor i miljön omkring en, t ex på spolknappen, ljusknappar, handtag, skötbordet, leksaker, mjukisdjur... Minst 12 dagar måste man räkna med att viruset överlever i rumstemperatur på ytor i hemmet/dagis.

    Hur ska jag rengöra?
    Viruset dör inte av frysning, inte heller av temperaturer på under 70 grader. Man måste upp i en temperatur på 70-80 grader för att viruset ska elimineras.

    Åtta av tio svenskar tvättar sina kläder vid för låga temperaturer för att döda bakterier och virus. Bland annat miljöhänsyn har fått svenskarna att ändra 95- och 60-graderstvättar till 30 eller 40 grader. Det gynnar miljön, men är skadligt för hälsan. Tvättmedel tar bort fläckar, men inte bakterier eller virus.

    Norovirus är mycket motståndskraftiga mot rengöringsmedel. Detta eftersom viruset vill kunna klara sig i den mycket frätande magsyran i magsäcken. För att döda Norovirus måste man ta till Klorinlösning eller VirKon. Om du Googlar står det ofta att viruset är motståndskraftigt även mot klorin. Då menar man svagare klorinlösningar som t ex i dricksvattennätet. Ett mått som dyker upp då och då för rengöring vid kräksjukan är 1 dl klorin till 9 dl vatten.

    Funkar handsprit/alkogel som handdesinfektionsmedel vid kräksjuka?
    Enligt uppgift har ett oberoende viruslaboratorium fått testa DAX ALcogel 85 mot Norovirus och testen visar att produkten har effekt med 3 ml (ca 2 pumptryck från 600 ml-flaskan) som ingnides i händerna under 60 sekunder. Kortare tid ger inte tillräcklig effekt! Läs om DAX handdesinfektion här. Man uppger att DAX Desisoft inte är tillräckligt effektivt för att rekommenderas mot just Norovirus. Andra företag som också marknadsför desisoft (polyhexametylenguanidin) har dock Norovirus med på sin lista.

    Handspritens effekt kommer i samband med att den avdunstar, därför är det viktigt att inte torka av den.
    För att den ska kunna dunsta ordentligt krävs det att händerna är torra innan man tar handspriten. Sedan ska man alltså gnida under en hel minut, med rejält med handsprit. Se bilder här.

    Handtvätten är viktigast
    Så här säger Kjell Olof Hedlund på Smittskyddsinstitutet: Eftersom nu de flesta inom fältet anser att endast alkoholbaserade medel INTE räcker för att döda noroviruset, så ska rekommendationen vara att först tvätta händerna med tvål o vatten, och därefter använda spriten. Handtvätt i minst 15-20 sekunder avlägsnar nämligen en hel massa virus. RÄTT SÄTT ATT TVÄTTA HÄNDERNA - KLICKA HÄR! eller titta här var man oftast missar att göra rent.

    Smittar man innan det bryter ut?
    NEJ! VKS är inte som förkylning och influensa. Man är alltså inte smittsam innan sjukdomen bryter ut. Så fort man har blivit dålig är man dock mycket smittsam, genom avföringen och kräkningarna.

    Ska syskon till sjuka barn hållas hemma?
    Det är olika policy på olika förskolor. Anledningarna till att det är bra att hålla syskon hemma är främst två:
    * Risken är stor att syskonet är smittat och att sjukdomen bryter ut på dagis och därmed smittar många andra.
    * Viruset kan finnas på syskonets händer och kläder och på så sätt sprida sig på dagiset.

    Det är viktigt att byta till rena kläder innan man går hemifrån och att gå hem direkt om man får symtom, och det är inte lätt för barn att göra.

    De flesta förskolor vill att syskon till sjuka barn stannar hemma och dessutom att barn till sjuka föräldrar stannar hemma.

    Kan jag vara immun mot vinterkräksjukan?
    JA!
     upp till 20 % av befolkningen har en mutation i en gen som kallas Fut2. Denna mutation gör att man inte är mottaglig för Norovirussmittan. Vill du veta om du är bärare av genen som ger immunitet?  www.dna-guide.com/tester/dna-vinterkraksjuka/

    Kan det vara VKS även om mitt barn bara kräks två gånger och inte alla i familjen blir smittade?
    Det kan det absolut. Alla reagerar inte likadant, och inte ens samma person drabbas på samma sätt varje gång. Alla i familjen behöver inte drabbas varje gång. Det kan ändå vara Norovirus, och ditt barn kan smitta andra på dagis! Håll barnet hemma minst 48 timmar!

    Mitt barn kräktes på måndagen, men jag blev inte sjuk förrän på lördagen. Inte kan det vara samma smitta?
    Jo det kan det. Hemma hos er finns många ställen där det kan ha samlats virus, och de kan överleva ett par veckor. Du kan ha tagit i ett dörrhandtag där det satt virus flera dagar efter att ditt barn har tillfrisknat. Eller bara handtvättat barnets nerkräkta gosedjur i 30 grader = viruset överlever.

    Är vinterkräksjukan samma som kallades maginfluensa när jag var liten?
    Ja! det var norovirus, eller möjligen sapovirus, astrovirus eller adenovirus, den gången också. Ordet vinterkräksjuka som började ersätta maginfluensa i Sverige i början av 2000-talet, kommer från engelskans winter vomiting disease som beskrevs första gången 1929 av forskaren J Zahorsky.

    Vad ska man äta när man är sjuk och efter?
    Det är viktigt med vätska, särskilt barn blir uttorkade mycket fort.
    Kräkningar kan behandlas med små mängder dryck, ofta med tesked eller i mugg. Undvik att ge barnet nappflaska eftersom sugandet ökar illamåendet. Även diarré behandlas genom att ge barnet små måltider eller vätska ofta, men man behöver inte vara lika försiktig som vid kräkningar. Barn i åldrarna 6-12 månader behöver en halv till en liter vätska per dygn och barn över ett år en till en och en halv liter.
    Ge paracetamol vid feber, sänkt temperatur minskar vätskebehovet.

    Ge inte mjölk, mjölkprodukter eller fullkorn till barn som just tillfrisknat, det klarar magen och tarmarna inte av. Man kan bli tillfälligt laktosöverkänslig efter genomgången magsjuka. Tänk på att även vanlig majs-och risvälling innehåller laktos!

    Här finns råd och recept på morotssoppa och vätskeersättning.
    Här finns mer råd angående magsjuka hos barn.

    Hjälper vitpepparkorn mot VKS?
    Knappast. Vinterkräksjukan orsakas av ett virus. Det spelar alltså ingen roll ifall vitpeppar möjligtvis hjälper mot bakterier. Det hjälper inte mot virus.

    Finns det inget vaccin mot vinterkräksjukan?
    Inte på länge än... Ligocyte Pharmaceuticals Inc håller på med kliniska prövningar gällande ett vaccin, men det tar många år innan det isåfall når marknaden.
    Här finns mer att läsa angående läkemedel mot kräksjuka.

    Har du spyfobi?
    Så att det påverkar din vardag och ditt liv, särskilt nu på vinterhalvåret? Fobin heter med ett finare ord emetofobi. Mer fakta finns här:
    www.emetofobi.se

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-24 22:17
    Test för att se om du är immun mot vinterkräksjuka:
    www.dynamiccode.se/privat/vara-tester/test-for-vinterkraksjuka
  • Svar på tråden ** Vinterkräksjukan ** Faktatråden **
  • Serendipity

    Rapporteringen av vinterkräksjukan till Smittskyddsinstitutet visar på små förändringar jämfört med föregående vecka. Antalet rapporterade fall av norovirus och sapovirus har legat tämligen konstant under flera veckor. Det är därför rimligt att anta att virussäsongen nu har kulminerat. Detta stöds av en liknande tendens vad gäller sökningarna på Vårdguiden.se.

    http://www.smittskyddsinstitutet.se/publikationer/smis-nyhetsbrev/norovirusrapporter/ar-2011/calicivirusrapport-vecka-7-142-202/

  • Wavva
    Serendipity skrev 2011-02-24 22:14:41 följande:
    www.nyteknik.se/nyheter/bioteknik_lakemedel/m...
    www.dynamiccode.se/privat/vara-tester/test-fo...
    Nu går det att köpa DNA-test för vinterkräksjukan på apoteket. Testet visar om du är en av dem som har den genvariant som ger skydd mot sjukdomen.
    Är det billigare än det där testet man kunde beställa via nätet sedan något år tillbaka?

    Har du småbarn Serendipity? Brukar ni få det trots din kunskap? Här är det mkt handtvätt för jämnan och en familj samt vänner som tycker jag överdriver när jag rabblar fakta ... Jag tycker generellt att folk är dåliga på att tvätta händer efter blöjbyte etc.
  • Serendipity
    Wavva skrev 2011-02-27 20:55:11 följande:
    Är det billigare än det där testet man kunde beställa via nätet sedan något år tillbaka?

    Har du småbarn Serendipity? Brukar ni få det trots din kunskap? Här är det mkt handtvätt för jämnan och en familj samt vänner som tycker jag överdriver när jag rabblar fakta ... Jag tycker generellt att folk är dåliga på att tvätta händer efter blöjbyte etc.
    Ja, det är billigare (det kostar väl 700 kr typ)

    Jag har småbarn   Brukar och brukar, stora barnet drar ju på sig det på dagis, sedan brukar inte alla vuxna drabbas. Det jag mest önskar skulle ändras, eftersom det är så förb.. smittsamt virus att det är svårt att undvika att bli smittad, det är att alla skulle hålla sig hemma längre tid efter man slutat kräkas/ ha diarré. Man är ju fortfarande smittsam då! Speciellt barn, och på dagis har de ju inte 100%-ig hygien på toaletterna om man säger så (barn som går på toa själv speciellt...).
  • Wavva
    Serendipity skrev 2011-02-27 21:08:05 följande:
    Ja, det är billigare (det kostar väl 700 kr typ)

    Jag har småbarn   Brukar och brukar, stora barnet drar ju på sig det på dagis, sedan brukar inte alla vuxna drabbas. Det jag mest önskar skulle ändras, eftersom det är så förb.. smittsamt virus att det är svårt att undvika att bli smittad, det är att alla skulle hålla sig hemma längre tid efter man slutat kräkas/ ha diarré. Man är ju fortfarande smittsam då! Speciellt barn, och på dagis har de ju inte 100%-ig hygien på toaletterna om man säger så (barn som går på toa själv speciellt...).
    Ja, det håller jag med om. Man läser ju på facebook om folk vars barn kräks och dagen efter åker de till simhallen, utan en tanke på att barnet  fortfarande smittas samt att resterande barn eller de själva dessutom kan få det då de är iväg.... Våra fsk personal har nollkoll på hur det smittas dessutom. Förra veckan fick de massa fakta från magsjuk.com, socialstyrelsen och dina fakta i ett kompendie av mig.
  • Serendipity

    Ingen avmattning av kräksjukan ännu

    För första gången i vinter har det rapporterats över 500 fall av norovirus under en vecka till Smittskyddsinstitutet. Det stora flertalet av dessa rapporter kommer från sjukvården. I storstadsregionerna Skåne, Stockholm och Västra Götaland ligger rapporteringen kvar på samma nivå sedan ett par veckor tillbaka. Tidigare i vinter har landstingen i Kronoberg, Norrbotten, Västmanland och Dalarna klarat sig tämligen bra, men nu ökar rapporteringen därifrån.

    www.smittskyddsinstitutet.se/publikationer/smis-nyhetsbrev/norovirusrapporter/ar-2011/calicivirusrapport-vecka-8-212-272/

  • Serendipity
    Vid diarré hos barn handlar det i Sverige nästan alltid, till 99
    procent, om virusinfektion

    Smittsamheten är stor för de flesta infektiösa diarrésjukdomarna.
    Virus finns i avföringen. De kan finnas kvar i några dagar efter det
    barnet är symomfritt. Många smittämnen sprids framför allt på grund av
    dålig handhygien. Därför är det mycket viktigt att tvätta händerna
    grundligt i samband med:

    •blöjbyten
    •toalettbesök
    •före matlagning
    •före måltid
    Använd flytande tvål och låt varje familjemedlem ha en egen handduk.

    Om du har blöjbarn med tarmsmitta ska du lägga använda blöjor i en
    plastpåse som du knyter till och slänger i soptunnan meddetsamma.
    Tvätta händerna noga och tvätta av skötbordet med en engångshandduk
    som du har dränkt in i desinfektionsmedel, till exempel
    klorhexidinsprit eller handdesinfektionsmedel som du kan köpa på
    apoteket.

    Tvätta förorenad tvätt i maskin, minst 60-70 grader, gärna 90

    Om äldre barn eller vuxna i familjen är smittade är det viktigt att
    hålla tvättställ, kranar, toalettsits och spolknopp rena med hjälp av
    desinfektionsmedel.

    Den som är smittad bör inte hantera mat som ska ätas av någon annan.

    BEHANDLING

    När barnet har haft sina första lösa avföringar är det viktigt att
    tillföra mer vätska (och gärna salter) än vanligt och fortsätta så
    länge avföringen är lös.

    Det viktigaste är att man dricker - inte nödvändigtvis vad man
    dricker. På så sätt kan en hotande intorkning förhindras.
    50-100 ml efter varje lös avföring för de yngre upp till 2 år.
  • Wavva

    Förra året mailade jag smittskyddsläkare och någon på socialstyrelsen om det där med vaccin mot vinterkräksjuka- det verkar dröja eftersom det muterar och det finns så många stammar... 
    Meeen, däremot skrev någon av dem att det forskas mycket nu istället på hur man kan lindra symtomen när man redan fått sjukdomen. T.ex åksjuketabletter, antidiarrétabletter etc. (Eftersom det är ett virus verkar det inte som att det är något man måste få ur sig utan snarare att tiden läker ut sjukdomen istället.)

    Men jag tror ändå främst på att smittspridningen kan minska om folk tar av sig skygglapparna och stannar hemma 48-72 timmar efter sista symtom. Samt att alla skärper handhygienen...

  • Scruffy

    Läste artikeln i expressen.
    Om man kollade på resultatet i omröstningen så såg man att 35% INTE stannar hemma minst två dagar efter sista symptom. TACK för att ni hjälper andra att bli sjuka genom att sprida smittan.
    Blir jätte arg när jag läser det-

    Jag tycker att det är intressant varför vinterkräksjukan verkar öka så mycket dem senaste åren jämför med 2005 då SMI hade den första mätningen. Har folk blivit sämre på handhygien eller vad?
     

Svar på tråden ** Vinterkräksjukan ** Faktatråden **