• Bebis sugen

    Släpper alltid ägget förr eller senare om det är 12 mm?

    Som rubriken lyder.
    Gjorde vul i onsdags och ägget var 11-12 mm då. Ska ev få en äl spruta på måndag om jag inte får stegring före det.

    Men vet någon vad som händer om jag inte tar någon spruta?
    Får jag äl senare, eller kan ägget stanna kvar och bli mindre igen?
    Alltså släpper alltid ägget om det har blivit lite större än de andra...

  • Svar på tråden Släpper alltid ägget förr eller senare om det är 12 mm?
  • Bebis sugen
    Hjärtefröjd skrev 2011-02-26 16:19:54 följande:
    Jag har hört att äggblåsor över 10 mm oftast släpper spontant, men det skadar ju inte att ta en ÄL-spruta.
    Hoppas det är så :)

    Men det är klart att det kanske tar lite längre tid utan sprutan. Men ägget växer väl 1-2 mm/dygn?
    Kan det avta och sluta växa, någon som vet?
  • Hjärtefröjd

    Jag hade sex äggblåsor mellan 10 och 15 mm på dag 12, på dag 18 fanns "bara" fyra av dessa kvar. Så antingen hade de två minsta återbildats, eller så syntes de bara inte just då. De kan ju gömma sig bakom tarmar eller urinblåsa ibland.

  • Bebis sugen

    Jag hade bara en äggblåsa enl vul så jag hoppas verkligen att den släpper, inte haft äl på över 2 år... ätit pergotime nu.

    Läkaren trodde jag skulle få äl, men det visar inget än (äl- testerna)  och det har gått 3 dagar sen vul. Men jag ska inte ge upp hoppet.

  • Bebis sugen

    Gjorde äl test och det är inte lika starkt som teststrecket än men ändå starkare än var det var igår.
    Blir så kluven hur jag ska göra, ska avvaktta till  ikväll och kolla. Måste meddela ikväll (telefonsvarare) eller tidigt imorgon bitti om jag kommer för en spruta eller inte i morgon em.

    Har 26 mil att köra därav jag hoppas slippa ta äl sprutan, vad tycker ni, ha is i magen och hoppas och tro att äl kommer av sig självt?

    Hade ju som sagt en äggblåsa på 11-12 mm i onsdags.

  • Hjärtefröjd

    Varför tar du inte sprutan själv hemma? Det har jag gjort varje gång, trots att jag inte alls har långt till sjukhuset.

  • Gizzmo73

    Jag får inte ÄL om jag inte tar sprutan oavsett storleken på äggblåsorna.
    Och jag säger samma som Hjärtans fröjd, varför tar du den inte själv? Det har jag oxå alltid gjort.

  • Bebis sugen

    Dom har aldrig erbjudit mig att ta den hemma. Kanske ville dom kolla äggblåsan så den var tillräckligt stor?!


    Jag hade gärna tagit den själv eftersom det är så långt att köra.

  • Bebis sugen

    Just kommit hem. Vul visade att äggblåsan var 16 mm, dvs för liten för att ta en äl spruta, men då frågade jag om jag kunde ta den hemma? Och det läät som det var ok. Men vi ska höras i slutet på veckan och hoppas att ältesterna visar äl före det :)

    Jag tycker att det var lite lite äggblådan vuxit sedan i onsdags 12 till 16 mm idag. Iofs sa hon i onsdags att den kanske är 11 mm också.

    Nu är det bara att vänta!

  • Selenea

    Mina äggblåsor har tillbakabildats varje gång jag har stimulerats. Vid sista VUL:et innan ägglossningssprutan har jag haft runt 15 äggblåsor på gång, och vid IVF har vi som allra mest fått ut 4 ägg. Så visst kan de tillbakabildas.

    Jag har alltid fått ta alla mina sprutor själv, och rekommenderar verkligen det om du kan lösa det så. Lycka till!

  • Bebis sugen

    Jag hoppas att äggblåsan fortsätter att växa så jag får äl snart. Men ni som tagit äl-sprutan hur stora har ert/era äggblåsor varit då?
    16 mm var för litet, men hur ska vi veta hur stort det är på fredag om jag ska ta äl sprutan utan vul?

  • Hjärtefröjd
    Bebis sugen skrev 2011-02-28 15:30:39 följande:
    Just kommit hem. Vul visade att äggblåsan var 16 mm, dvs för liten för att ta en äl spruta, men då frågade jag om jag kunde ta den hemma? Och det läät som det var ok. Men vi ska höras i slutet på veckan och hoppas att ältesterna visar äl före det :)

    Jag tycker att det var lite lite äggblådan vuxit sedan i onsdags 12 till 16 mm idag. Iofs sa hon i onsdags att den kanske är 11 mm också.

    Nu är det bara att vänta!
    Men det är ju när ÄL-testet visar postivit som det är läge att ta ÄL-sprutan.  Eller menar du att du inte kommer att ta nån spruta om du får positivt på ÄL-testet? *förvirrad*
  • Bebis sugen

    Visar äl testerna positivt före torsdag ska jag INTE ta sprutan, det är bara om det inte visar positivt.
    Nu blir jag förrvirrad... ska man ta äl sprutan trots att äl testerna visar positivt?

  • Hjärtefröjd
    Bebis sugen skrev 2011-02-28 16:02:36 följande:
    Jag hoppas att äggblåsan fortsätter att växa så jag får äl snart. Men ni som tagit äl-sprutan hur stora har ert/era äggblåsor varit då?
    16 mm var för litet, men hur ska vi veta hur stort det är på fredag om jag ska ta äl sprutan utan vul?
    Nu skrev vi visst samtidigt.

    Jag tar oftast blodprov samtidigt som jag gör VUL. Så min barnmorska gör en bedömning av både storleken på äggblåsorna och mitt S-östradiolvärde (när detta stiger närmar sig ÄL).

    Jag tog min senaste ÄL-spruta när mina äggblåsor var mellan 16-17 mm och S-östradiolvärdet högt (minns inte exakt värde). Sprutan gör att blåsorna växer lite extra. Två dagar efter sprutan var mina blåsor kring 20. Dagen efter hade en av dessa släppt.
  • Hjärtefröjd
    Bebis sugen skrev 2011-02-28 16:09:17 följande:
    Visar äl testerna positivt före torsdag ska jag INTE ta sprutan, det är bara om det inte visar positivt.
    Nu blir jag förrvirrad... ska man ta äl sprutan trots att äl testerna visar positivt?
    Ja, jag har fått göra det för att garantera att ÄL äger rum. Att ÄL-testet är postitvit betyder tyvärr inte automatiskt att äggen släpper.
  • Bebis sugen

    Ok så det bästa vore trots allt att jag tog sprutan oavsett i slutet på veckan?
    Kanske ska jag be att få ta den då.

  • LisenB

    Gammal tråd, men ni som inte ägglossar.. Har ni regelbunden mens eller hur är den? Jag har regelbunden mens men alla mina ägglossningskänningar försvann för några månader sen och jag funderar på om jag inte får ägglossning...

Svar på tråden Släpper alltid ägget förr eller senare om det är 12 mm?