• niska

    1 år, 3 mån: Dricker en halvliter vatten (minst) varje natt - Normalt?

    Slutade nattamma när min son var drygt 1 år. Vi gick då över till välling. Men min son vaknade flera gånger varje natt och ville ha välling - så vi bestämde oss för att försöka sluta. Efter att ha läst tips här på forumet så började vi med att ersätta välling mot kall mjölk. Inga problem tyckte vår son. Då ersatte vi mjölken med vatten. Inga problem tyckte vår son. Fantastiskt tyckte vi!

    Numera får min son en stor portion gröt innan han lägger sig. Han brukar somna snabbt.

    Men nu till själva problemet:

    Han vaknar ca 6 - 8 ggr varje natt och vill ha vatten (!). Totalt dricker han minst en halvliter vatten varje natt. Vi får därför byta blöja på honom mitt i natten, för att undvika olyckor.

    Vi hade hoppats att han skulle tröttna på vatten. Men det verkar han inte göra. Nu har han druckit vatten i ca 1,5 månad. På precis samma sätt.

    Ger vi honom inte vatten så skriker han allt vad han kan...

    Egentligen känns det ju ganska lätt att ge honom vatten. I förhållande till välling och mjölk så kan man ju ha vatten bredvid sängen. Så det är ju inte lika mycket jobb för oss menar jag.

    Men samtidigt vill vi ju att han skall sova hela natten...

    Och nu till mina frågor:

    1) Är det verkligen normalt att dricka så mycket vatten på natten. Jag har inte hört om någon annan som har samma problem.

    2) Hur gör vi för att vänja honom av vid vatten - så att han sover hela natten. Tips någon? 

  • Svar på tråden 1 år, 3 mån: Dricker en halvliter vatten (minst) varje natt - Normalt?
  • Farfalla

    Jag skulle ju tro att han behöver mat på natten och istället dricker sig "mätt" på det ni ger honom...

  • Frontline

    På fråga 1: om det är normalt vet jag inte men våran grabb har en flaska vatten bredvid sig varje natt som han dricker upp och han är 3½ år, han har haft det sen han var 1 år...
    Fråga 2: han får sitt vatten och sover hela natten men han vaknar och dricker det själv och somnar om...


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • vittra

    Ja jag säger som Farfalla, han är ju troligtvis hungrig och dricker sig nu mätt på vatten istället.
    Om ni absolut inte vill ge mat på natten så försök införa mer mat på dagarna och se om det blir någon skillnad. Fler mål, och/eller större måltider utspritt över dagen.

  • vittra
    Frontline skrev 2011-02-26 23:22:53 följande:
    På fråga 1: om det är normalt vet jag inte men våran grabb har en flaska vatten bredvid sig varje natt som han dricker upp och han är 3½ år, han har haft det sen han var 1 år...
    Fråga 2: han får sitt vatten och sover hela natten men han vaknar och dricker det själv och somnar om...
    3½ år och har en flaska med vatten? Alltså en nappflaska? För bebisar?
    Vår dotter som är 3 år och 4 mån dricker vatten i glas... och har gjort i åtminstone ett par års tid...
  • Frontline
    vittra skrev 2011-02-26 23:26:52 följande:
    3½ år och har en flaska med vatten? Alltså en nappflaska? För bebisar?
    Vår dotter som är 3 år och 4 mån dricker vatten i glas... och har gjort i åtminstone ett par års tid...
    Såg inte att jag skrev nappflaska utan en flaska eller en pipmugg har han.
    Sen att ha ett glas bredvid sängen är ju inte så praktiskt heller tycker jag då jag antar att det kommer en del i sängen...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • niska

    Jag tycker han äter väldigt bra på dagarna. Och han äter för det mesta ordentligt med middag. Och sedan gröt på det - bara så att vi är helt säkra på att han är helt mätt. Så han borde inte vara hungrig.

    Runt 6.30 - 7.30 brukar han vakna, och då märker vi att han är hungrig. För då duger nämligen inte vatten. Och han blir bara nöjd om han får frukost.
     

  • vittra
    Frontline skrev 2011-02-26 23:30:09 följande:
    Såg inte att jag skrev nappflaska utan en flaska eller en pipmugg har han.
    Sen att ha ett glas bredvid sängen är ju inte så praktiskt heller tycker jag då jag antar att det kommer en del i sängen...
    Nej det var därför jag undrade om det var nappflaska du menade.
    Men kan han inte dricka ur glas än då? Har nog aldrig sett en 3-åring som inte kan dricka ur vanligt glas eller mugg, vår dotter har ett glas med vatten vid sin säng och det hamnar i munnen, inte i sängen. Vet ingenting om er men kanske ska fundera på om du underskattar hans förmågor en aning...
  • vittra
    niska skrev 2011-02-26 23:36:19 följande:
    Jag tycker han äter väldigt bra på dagarna. Och han äter för det mesta ordentligt med middag. Och sedan gröt på det - bara så att vi är helt säkra på att han är helt mätt. Så han borde inte vara hungrig.

    Runt 6.30 - 7.30 brukar han vakna, och då märker vi att han är hungrig. För då duger nämligen inte vatten. Och han blir bara nöjd om han får frukost.
    Vet att jag hört eller läst någonstans om att det kan tyda på något sjukdomstillstånd (minns inte vad) att vara så törstig, för ärligt talat låter det ju inte helt normalt. Jag skulle nog kolla med en läkare för säkerhetsskull, om det nu inte mot förmodan rör sig om hunger. En halvliter vatten är oerhört mycket, allra helst för en så liten kropp. Jag vet inte vart gränserna går för att riskera blodförtunning, men kanske är även det en risk åtminstone om det fortsätter under lång tid? Det är ju därför man inte ska ge vatten till spädbarn. Vill inte göra dig orolig, men jag skulle i alla fall kolla upp det.
  • Frontline
    vittra skrev 2011-02-26 23:39:51 följande:
    Nej det var därför jag undrade om det var nappflaska du menade.
    Men kan han inte dricka ur glas än då? Har nog aldrig sett en 3-åring som inte kan dricka ur vanligt glas eller mugg, vår dotter har ett glas med vatten vid sin säng och det hamnar i munnen, inte i sängen. Vet ingenting om er men kanske ska fundera på om du underskattar hans förmågor en aning...
    Har mest blivit en pipmugg enbart för att han byter säng varje natt och vill ha med sig vattnet, ett tag vill han ligga hos oss och blir törstig sen vill han in i sin säng och tar då sin mugg med sig och knallar in till sitt därav är det bättre med en pipmugg som inte läcker...

    När han är vaken på dagtid så dricker han ur vanligt glas men då är han ju inte i ett komaliknande stadie som han är på natten...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • vittra
    Frontline skrev 2011-02-26 23:43:55 följande:
    Har mest blivit en pipmugg enbart för att han byter säng varje natt och vill ha med sig vattnet, ett tag vill han ligga hos oss och blir törstig sen vill han in i sin säng och tar då sin mugg med sig och knallar in till sitt därav är det bättre med en pipmugg som inte läcker...

    När han är vaken på dagtid så dricker han ur vanligt glas men då är han ju inte i ett komaliknande stadie som han är på natten...
    Haha ok då förstår jag
  • Mamman2015

    Hade samma problem med min son som jag slutade nattamma vid 2 år. Först skulle han ha flera flaskor välling på matten sen när han inte fick det skulle han ha vatten och nu försöker han med mjölk. Han skrek och skrek och väckte sina syskon, lätt att ge efter för att få lugn och ro. Men det är faktiskt ?bara? att stålsätta sig, efter ett par nätter fattade han att det inte var nån idé. Det är jobbigt men sååå skönt när de ger upp. Lycka till!

  • Mamman2015

    Jag läste de andra kommentarerna nu. Av egna erfarenheter skulle jag såga att han inte är hungrig utan att det är en grej han gar fått för sit bara. Gan byter ut en vana mot en annan, precis som vi vuxna gör med beroenden. Min son drack söm sagt flaska efter flaska innan jag bestämde mig för att det var nog. Han kissade ner sängen varje natt, gans syster tog också efter honom och börjsde skrika efter vatten. Det är förmodligen en fix idé även för din son.

  • nnnnnnnn
    Mamman2015 skrev 2019-01-09 20:12:18 följande:
    Jag läste de andra kommentarerna nu. Av egna erfarenheter skulle jag såga att han inte är hungrig utan att det är en grej han gar fått för sit bara. Gan byter ut en vana mot en annan, precis som vi vuxna gör med beroenden. Min son drack söm sagt flaska efter flaska innan jag bestämde mig för att det var nog. Han kissade ner sängen varje natt, gans syster tog också efter honom och börjsde skrika efter vatten. Det är förmodligen en fix idé även för din son.
    nu är ju barnet ca 9 år gammalt...
  • Mamman2015

    [quote=79348986][quote-nick]nnnnnnnn skrev 2019-01-09 21:35:13 följande:[/quote-nick]nu är ju barnet ca 9 år gammalt...[/

    Vilket barn är 9 år??

  • nnnnnnnn
    Mamman2015 skrev 2019-01-09 23:13:51 följande:
    [quote=79348986][quote-nick]nnnnnnnn skrev 2019-01-09 21:35:13 följande:[/quote-nick]nu är ju barnet ca 9 år gammalt...[/

    Vilket barn är 9 år??
    Detta barn som var 1 år och 3 månader Februari 2011. Eftersom det snart är Februari 2019, alltså 8 år senare, drog jag slutsatsen att barnet är ca 9 år gammalt nu.
    niska skrev 2011-02-26 23:08:59 följande:
    Slutade nattamma när min son var drygt 1 år. Vi gick då över till välling. Men min son vaknade flera gånger varje natt och ville ha välling - så vi bestämde oss för att försöka sluta. Efter att ha läst tips här på forumet så började vi med att ersätta välling mot kall mjölk. Inga problem tyckte vår son. Då ersatte vi mjölken med vatten. Inga problem tyckte vår son. Fantastiskt tyckte vi!

    Numera får min son en stor portion gröt innan han lägger sig. Han brukar somna snabbt.

    Men nu till själva problemet:

    Han vaknar ca 6 - 8 ggr varje natt och vill ha vatten (!). Totalt dricker han minst en halvliter vatten varje natt. Vi får därför byta blöja på honom mitt i natten, för att undvika olyckor.

    Vi hade hoppats att han skulle tröttna på vatten. Men det verkar han inte göra. Nu har han druckit vatten i ca 1,5 månad. På precis samma sätt.

    Ger vi honom inte vatten så skriker han allt vad han kan...

    Egentligen känns det ju ganska lätt att ge honom vatten. I förhållande till välling och mjölk så kan man ju ha vatten bredvid sängen. Så det är ju inte lika mycket jobb för oss menar jag.

    Men samtidigt vill vi ju att han skall sova hela natten...

    Och nu till mina frågor:

    1) Är det verkligen normalt att dricka så mycket vatten på natten. Jag har inte hört om någon annan som har samma problem.

    2) Hur gör vi för att vänja honom av vid vatten - så att han sover hela natten. Tips någon? 


Svar på tråden 1 år, 3 mån: Dricker en halvliter vatten (minst) varje natt - Normalt?