• onoff
    Äldre 27 Feb 23:54
    14021 visningar
    7 svar
    7
    14021

    När försvinner alkoholen ur bröstmjölken?

    När kan man amma efter att man har druckit alkohol? Jag drack en hel del igår och tog sista drinken ca 01.30. Jag ammar min son en gång om dagen och undrar om jag kan amma honom vid 06 tiden imorrn bitti. Det har då gått cirka 28 timmar sen jag drack den sista drinken. För tidigt?

  • Svar på tråden När försvinner alkoholen ur bröstmjölken?
  • Some
    Äldre 27 Feb 23:57
    #1

    När du är nykter nog att hålla barnet kan du amma. Bröstmjölken får aldrig en sådan mängd alkohol i sig att det påverkar barnet.
    Du behöver alltså inte vänta med att amma om du druckit ett glas vin eller tre. Det viktiga är att du är nykter nog att hantera barnet.


    happy until proven otherwise
  • Äldre 28 Feb 03:12
    #2

    Oj. Är det verkligen så? Känns lite obehagligt på något sätt att amma fast man druckit större mängder alkohol. Är det inte så att ju mer alkohol kvinnan har i kroppen, ju mer får barnet i sig? Det kan väl inte vara bra att amma direkt efter säg tre glas vin, fastän man kan "hantera" barnet.

  • Äldre 28 Feb 03:24
    #3

    alkoholen går ut i brötmjölken säger min sköterska på bvc iaf.. fast inte så som man trodde förr.
    Men har man druckit regält så bör man vänta MINST 12 timmar enligt henne.. Så efter 28 timmar ska allt vara lugnt..
    dricker man stor mängd alkohol så går det ut en del i bröstmjölken men en liten mängd är ingen fara..
    jag fick dricka lite vin varje dag för att hålla igång mjölken men drack aldrig ett helt glas då..

  • cicci8­5
    Äldre 28 Feb 06:57
    #4

    Klart att alkoholen går ut i mjölken, samma alkoholhalt som finns i blodet finns oxå i mjölken. Om du har 1 promille i blodet (då är man full) har även mjölken en alkoholhalt på 1 promille. Upp till 5 promille räknas som alkoholfritt!

  • Äldre 28 Feb 07:10
    #5

    Hehe... Jag frågade samma fråga för ungefär sex år sedan och då blev det livat på Familjeliv, kan jag säga ;-D... Men tiderna förändras som tur är. 

    Det viktigaste är att skilja på procent och promille. Om du dricker vin så kanske det ligger på runt 13%. Alkoholen går ut i ditt blod och du får efter många glas vin en alkoholhalt i blodet på ungefär en promille. Vid en promille är du, som cicci skriver, full. Din bröstmjölk får också en alkoholhalt på en promille och ditt barn dricker av bröstmjölken. Det betyder alltså inte att barnet får en alkoholhalt i sitt BLOD på en promille, utan att den dricker mjölk som är en promille och den dricker alltså något som är lika fritt från alkohol som typ filmjölk, som också innehåller en försvinnande iten mängd alkohol.

    Så visst kan man amma direkt efter tre glas vin. Man kanske inte bör hantera sin lilla bebis och då ska man såklart inte göra det.. Men det är en annan sak. Själva amningen och bröstmjölken är det inte nåt konstigt med efter tre glas vin. 


    Bäst just nu: Yasuragi
  • La Lola
    Äldre 28 Feb 07:23
    #6

    Nu har Livsmedelsverket satt en låg gräns, man kan dricka mer.
    Men så här säger de (Kostråd för ammande):

    "Alkohol har inga positiva effekter för amningen. Enligt nuvarande forskning innebär det dock inga medicinska risker för barnet om du dricker måttliga mängder alkohol när du ammar, det vill säga 1-2 glas vin eller motsvarande 1-2 gånger i veckan. Den mängd alkohol som barnet kan få i sig med bröstmjölken är mycket liten. "

    www.slv.se/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Ammande/


    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • onoff
    Äldre 28 Feb 09:45
    #7

    Nu har jag ammat iaf, klockan fem imorse och lillen verkar inte vara påverkad ;)


    Struligt de där när man inte vet, men som sagt 28 timmar lär väl all alkohol ha gått ur oavsett mängd man har druckit innan...


Svar på tråden När försvinner alkoholen ur bröstmjölken?