• Renesmee

    Min födelsedag kanske inte är min födelsedag?!?!?!

    Bara för ett par dagar sedan framkom det ytterliggare information ang min adoption....

    Och hela min grund skakar.

    mycket personliga saker..men en sak..inte helt säker..måste hitta en tolk..men det verkar som om jag inte är född på den dagen som det verkar!!!

    Att jag är född en helt annan månad och dag...

    Hur fan gör man nu..vad händer...vad kommer nu..vad ska jag göra???

  • Svar på tråden Min födelsedag kanske inte är min födelsedag?!?!?!
  • Frontline

    Är väl bara fortsätta på det som du har.
    Jobbar med en och han vet inte ens vilket år han är född men fick ett personnummer när han kom till Sverige.
    Han vet inte ens om han är pensionär ännu så han jobbar 1 år till då går han i pension med det födelsedata han har haft sen han kom hit...


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Birgitta2

    I vissa länder var de oerhört slarviga med registreringar av födsel - ibland obefintliga. Så det är nog många som fått ett fiktivt födelsedatum. Förhoppningsvis hittar de rätt åtminstone på året. Jag tvivlar på att du kan ta reda på exakt vilket datum du faktiskt är född.

  • Amazina

    En gymnasiekompis till mig kom som barn från Iran till Sverige. Myndigheterna skrev fel på hans personnummer och han blevplötsligt född 1978 istället för 1979. Det gick inte att ändra i efterhand så nu får han vackert anpassa sig till sitt nya födelsedatum.

  • Renesmee
    Frontline skrev 2011-03-02 15:43:32 följande:
    Är väl bara fortsätta på det som du har.
    Jobbar med en och han vet inte ens vilket år han är född men fick ett personnummer när han kom till Sverige.
    Han vet inte ens om han är pensionär ännu så han jobbar 1 år till då går han i pension med det födelsedata han har haft sen han kom hit...
    Tack för ditt oerhört trevliga svar.
    Om det är så att det stämmer kommer jag att på någotvis se till att byta till den rätta födelsedagen.
  • Renesmee
    Amazina skrev 2011-03-02 15:49:24 följande:
    En gymnasiekompis till mig kom som barn från Iran till Sverige. Myndigheterna skrev fel på hans personnummer och han blevplötsligt född 1978 istället för 1979. Det gick inte att ändra i efterhand så nu får han vackert anpassa sig till sitt nya födelsedatum.
    Vad trevligt att ni tar upp alla andra som har det SÅ mycket värre än mig. När det är MIN situation det gäller.
  • Ramborg

    På vilket sätt menar du att det skulle förändra något i praktiken om du är född en annan månad och dag än du trott? Så länge det är samma år blir det ju inte ens något strul med körkort eller ålderspension (om du nu råkar vara nära 18 eller 65).

  • Amazina
    Renesmee skrev 2011-03-02 16:05:36 följande:
    Vad trevligt att ni tar upp alla andra som har det SÅ mycket värre än mig. När det är MIN situation det gäller.
    Men ska jag vara helt ärlig så bryr jag mig inte så mycket om hur det går för ditt födelsedatum! Startar man en tråd är man väl ute efter att få feedback!? Och att berätta om andra som har samma problem borde väl vara konkreta svar! Vad är du annars ute efter? Tack för DITT oerhört trevliga svar!
  • Renesmee
    Ramborg skrev 2011-03-02 16:09:40 följande:
    På vilket sätt menar du att det skulle förändra något i praktiken om du är född en annan månad och dag än du trott? Så länge det är samma år blir det ju inte ens något strul med körkort eller ålderspension (om du nu råkar vara nära 18 eller 65).
    Det handlar inte att det skulle förändra något i praktiken så materiell är jag inte.Strul men körtkort osv är nog det absolut minsta strulet i så fall i hela mitt liv.
    Det är känslan. För känslan. För MIG är det viktigt. För MIG betyder det något. Även fast INTE DU kan relatera til det .
  • Alseda

    Jag tror faktiskt det är ganska vanligt när det gäller adoption. Jag har två kusiner som är adopterade och deras födelsedatum var osäkra så man skrev helt enkelt den 1a i den månad de trodde de fötts. Så en firar födelsedag  den 1 februari och brorsan den 1 december tror jag.

    Hade även en klasskamrat i grundskolan som var adopterad och hade födelsedatum den 1a.

    Min man är också adopterad och de var inte heller riktigt säkra på hans födelsedatum så jag tror de skrev det datum han hittades på, eller några dagar innan. Han har aldrig brytt sig nämnvärt.

    Om du lyckas få reda på din riktiga födelsedag så kan du ju försöka ändra. Du får nog höra med skatteverket om det går.

  • alvaereva

    Vad kan du göra mer än att acceptera läget?

    Jag fick reda på att jag var adopterad när jag var 19 år. Alltså hade andra biologiska föräldrar, syskon osv. Att jag inte var svensk och att jag inte var född där jag hela mitt liv hade trott att jag var född.
    Vad kan man göra? Lägga sig ner och sörja eller acceptera och gå vidare?

    Jag valde det senare.

Svar på tråden Min födelsedag kanske inte är min födelsedag?!?!?!